تظاهرات میلیونی سودانی ها برای سرنگونی «البشیر»


تظاهرات میلیونی سودانی ها برای سرنگونی «البشیر»

مردم سودان امروز در سالروز انتفاضه مردمی تظاهرات میلیونی را ضد دولت «عمر البشیر» به راه انداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، در ساعت های اولیه امروز(شنبه 17 فروردین 1398)، مردم سودان در سالروز انتفاضه مردمی ششم آوریل 1985 که به سرنگونی «جعفر نمیری» رئیس جمهوری پیشین این کشور منجر شد، به خیابان های شهرهای سودان از جمله خارطوم آمدند.

تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار سرنگونی نظام البشیر شدند.پلیس سودان نیز با پرتاب گازهای اشک آور به متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام کرد.

منابع آگاه گزارش دادند که تظاهرکنندگان جاده های اصلی را مسدود کردند و با آتش زدن طایرها، این جاده ها را مسیری برای تردد خودروها تبدیل کرد.

در همین حال، رهبران مخالف از شکبه های ارتباط اجتماعی مختلف هواداران خود و ملت سودان را به حضور میلیونی امروز تشویق کردند. به طوری که «صادق المهدی» رهبر حزب امت سودان خواستار استعفای «عمر البشیر» از رئیس جمهوری شد.

این تظاهرات که همچنان ادامه دارد، احتمال می رود به سمت مقر فرمانی ارتش سودان به مرکز خارطوم کشیده شود تا درخواست سرنگونی نظام تحویل داده شود. تظاهرات در خارطوم همزمان با ایالت های مختلف سودان است که آنها نیز به سمت یگان های نظامی حرکت می کنند.

«ابی عزالدین» سخنگوی رئیس جمهوری درباره این تظاهرات گفت: دعوت به تظاهرات روز شنبه، سوء استفاده مخالفان از مناسبت های تاریخی است.

از 19 دسامبر گذشته؛ سودان شاهد اعتراض های محکومیت آمیز به علت سیاست های البشیر از جمله گرانی است. تظاهر کنندگان در ابتدا خواستار اصلاح سیاست ها و رفع گرانی بودند، اما به مرور این خواسته تغییر کرد و اکنون خواستار سرنگونی البشیر هستند. براساس آمار دولت سودان در نتیجه این اعتراض ها تاکنون 32 نفر کشته شدند؛ درحالی که امار عفو بین المللی تعداد کشته شدگان را 51 نفر اعلام کرده است.

پایان پیام/44

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بررسی و نقد مذهب اباضیه