تاثیر مهد کودک در آینده کودکان


دوره کودکی یکی از مهمترین مقاطع زندگی افراد است که نحوه تربیت و آموزش به کودکان در زندگی آینده آنان تاثیر زیادی می‌گذارد؛ طوری که کودکان هر آن‌چه که در این دوران را بیاموزند آن را در آینده خود به کار می‌برند....

دوره کودکی یکی از مهمترین مقاطع زندگی افراد است که نحوه تربیت و آموزش به کودکان در زندگی آینده آنان تاثیر زیادی می‌گذارد؛ طوری که کودکان هر آن‌چه که در این دوران را بیاموزند آن را در آینده خود به کار می‌برند. خانواده به عنوان اولین مکان آموزشی کودکان شناخته می‌شود که کودکان در آن تحت تاثیر رفتار والدین قرار دارند؛ بنابراین نحوه رفتار و گفتار والدین با یکدیگر و همین‌طور با کودکان در آینده آنان تاثیر زیادی می‌گذارد. از طرفی امروزه به دلیل اهمیت آموزش و تاثیر کودکان در آینده جامعه آن‌ها را برای آموزش و پرورش بهتر و همین‌طور آماده‌سازی برای ورود به اجتماع و مدرسه به مراکز آموزشی پیش دبستانی و مهد کودک می‌فرستند.

تاثیر مهد کودک در آینده کودکان

وظایف پیش دبستانی و مهد کودک‌ها

پیش دبستانی و مهد کودک‌ها با توجه به برنامه آموزشی که دارند وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرند. بیشتر مهد کودک و پیش دبستانی‌ها تنها وظیفه آموزشی مفاهیم و مطالب اولیه را برعهده دارند؛ در حالی که بعضی از آن‌ها از کودکان مراقبت و نگهداری می‌کنند؛ اما به طور کلی مهد کودک‌ها معمولا بین کودکان زیر پنج سال اختصاص دارد؛ در حالی که برنامه‌های آموزشی در پیش دبستانی‌ها برای کودکان بین سه الی شش سال آماده شده است؛ هدف از برگزاری پیش دبستانی آماده‌سازی کودکان برای ورود به مقطع جدید تحصیلی است. در مهد کودک و پیش دبستانی‎‌ها بیشترین افراد تاثیرگذار در نحوه تربیت کودکان، مربیان آن‌هاست. مربیان مهد کودک و پیش دبستانی بیشترین ساعت آموزشی در روز را کنار کودکان سپری می‌کنند و بیشتر فرآیندهای آموزشی بر عهده مربیان مهد کودک قرار دارد. به همین دلیل افرادی باید به عنوان مربی مهد کودک، مهد کودک هوشمند و پیش دبستانی فعالیت کنند که به نحوه آموزش با کودکان و روحیات آنان آشنایی داشته باشند. هر یک از کودکان با توجه به وضعیت خانواده و چگونگی تربیت آن‌ها از روحیه و اخلاق متفاوتی برخوردارند؛ به همین دلیل مربیان مهد کودک باید بتوانند با هر کودک چگونه برخورد کنند.

تاثیر مهد کودک در آینده کودکان

وظایف مدیر مهد کودک و پیش دبستانی

مربیان مهد کودک، مهد کودک هوشمند و پیش دبستانی تنها کسانی نیستند که از وظایف مهمی برخوردارند. مدیر مهد کودک نیز وظایف تعیین کننده‌ای دارد به عنوان مثال مدیر مهد کودک و پیش دبستانی باید کلیه قوانین و استانداردهای بهداشتی و ایمنی را رعایت کند و همینطور برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برنامه ریزی مناسب کند. همچنین پیش از استخدام مربیان از آن‌ها آزمون حضوری و کتبی بگیرد و سوابق کاری آن‌ها را بررسی کند تا بتواند مربی مناسب برای مهد کودک و پیش دبستانی انتخاب کنند. همچنین مدیر مهد کودک و پیش دبستانی باید به طور مستمر وضعیت مهد کودک و نیازهای آموزشی کنترل نماید. از طرفی یکی از مهمترین وظایف مدیر، مدیریت هزینه‌ها و خرید و سایل و تجهیزات متناسب با بودجه مهد کودک است. ضمنا بازاریابی جذب کودکان و خانواده‌های آنان برای ثبت نام در مهد کودک و پیش دبستانی از دیگروظایف مهم مدیر این مراکز به شمار می‌آیند. مهد کودک یا پیش دبستانی باید ورودی خوبی داشته باشد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

نکاتی درباره مهد کودک‌های هوشمند

واژه مهد کودک هوشمند امروزه برای مراکز تعلیم و تربیت کودکان بسیار به کار می‌‌رود. مهد کودک هوشمند از نظر آموزشی با سایر مهد کودک و پیش دبستانی‌ها تفاوت زیادی ندارد و تنها تفاوت آن‌ها در زمینه استفاده از روش‌های آموزشی می‌باشد. در مهد کودک‌های هوشمند برای آموزش به کودکان از روش‌های دیجیتال مانند برد الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهد کودک‌های هوشمند برای کودکان فواید و مزایای زیادی دارد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی یکی از مهمترین اهداف مهد کودک‌های هوشمند آشنایی کودکان با ابزارهای دیجیتال و نحوه کارکرد با آن‌هاست. در مهد کودک‌های هوشمند مربیان به دلیل استفاده از ابزارهای دیجیتال زمان و فرصت کافی برای آموزش کودکان دارند به همین دلیل معمولا کودکانی که در مهد کودک و پیش دبستانی‌های هوشمند تعلیم داده می‌شود؛ مطالب را بهتر متوجه می‌شوند؛ چرا که مربی مهد کودک و پیش دبستانی زمان فرصتی برای دوره کردن مطالب و تجزیه و تحلیل کردن دروس برای کودکان اختصاص می‌دهد. همچنین استفاده از این ابزارها به کودکان کمک می‌کند تا در آینده بهتر بتوانند با وسایل دیجیتال و هوشمند کار کنند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌ برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج