آغاز موج دوم بارش ها در لرستان و بحرانی که همچنان مدیریت می شود


آغاز موج دوم بارش ها در لرستان و بحرانی که همچنان مدیریت می شود

خرم آباد - ایرنا - موج دوم بارندگی های سیل آسا از نخستین ساعات صبح امروز از سر گرفته شده اما تیم مدیریتی استان همچنان با حضور درمناطق سیل خیز و در کنارمردم از بروز بحران جدی جلوگیری کرده اند.

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد بر خلاف سیلابهای گذشته به ویژه حادثه بهمن ماه سال 97 خرم آباد و پلدختر، مدیریت بحران در سیلاب کنونی بیشتر نمود دارد به نحوی که 2 پل موقت خرم رود که سال ها با تخریب آن موافقت نمی شد، این بار به دستور معاون عمرانی استاندار لرستان تخریب شدند.
این پل ها به زعم مردم و کارشناسان از اصلی ترین عوامل بروز سیلاب بهمن ماه در خرم آباد بوده اند که با حذف آنها، طغیان رودخانه خرم آباد کنترل و از بروز حادثه همانند سیل بهمن ماه جلوگیری شد.
هر چند 48 ساعت گذشته خسارت بالایی به راههای استان وارد شده اما تلاش برای ارتباط زمینی با استان های همجوار و نگه داشتن راه دسترسی روستاییان به مراکز شهرها ادامه دارد.
شب گذشته نیز مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور به عنوان نماینده رییس جمهوری در استان حاضر شد و بازدیدهای مختلفی از مناطق سیل زده و آسیب پذیر داشته است.
قدرت بارش های سیل آسا در این موج اخیر ثابت کرد مدیریت بحران، مساله ای بسیار فراتر از پشت میز نشینی است و مادامی که مسئولان در دل بحران حضور داشته باشند می توان با تمهیداتی از اثرات تخریب حوادث و بلایای طبیعی کم کرد.
طی حدود سه شبانه روز گذشته ستاد مدیریت بحران لرستان و سایر دستگاههای استانی و شهرستانی حضور میدانی فعال و موثری داشته اند و راس آن استاندار لرستان و معاون عمرانی وی تلاش شبانه روزی برای مدیریت تیم استان داشته اند.
برگزاری دو جلسه ستاد بحران و تقسیم چندین باره وظایف و مسئولیت ها به خوبی انجام شده و سیلابی که در استان های مختلف دهها کشته داشته در لرستان تنها یک مورد فوتی داشت که علت آن هم ریزش ساختمان نگهداری دام قدیمی و غیرمستحکم در یکی از روستاها بوده است.
خسارت سیلاب فعلی از بهمن ماه بسیار بیشتر است اما چرا مدیریت بحرانی کنونی را موفق تر می دانند؟ به زعم مدیران و کارشناسان، اقدامات صورت گرفته حجم بسیاری از خسارت احتمالی را کاهش داد وگرنه سیل نوروز 98 قدرت، حجم و استمرار بسیار بالاتری به سیل بهمن ماه داشته است.
اینکه بیش از 800 هزار پیامک هشدار ستاد بحران استان برای سه شهر با ریسک خطر بیشتر ارسال شده، نکته مهمی است که در حوادث گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
البیته سیلاب بهمن ماه سال گذشته لرستان نیز آزمونی برای مدیریت بحران استان بود تا تجربه های تلخ و شیرین آن حادثه را امروز بکار بگیرید و به زعم معاون عمرانی وزیر کشور در این راه موفق باشند.
جمالی در حاشیه یکی از بازدیدهای خود از مناطق سیل خیز خرم آباد اشاره کرد تیم استان اقدام قابل قبول و موثری در کنترل بحران سیلاب داشته و تخریب 2 پل خرم آباد یک حرکت بسیار موثر در جلوگیری از بروز بحران بوده است.
به هر حال تیم مدیریتی لرستان با محوریت استاندار پس از سه شبانه روز تلاش و سرکشی های پی در پی در موج دوم بارش ها نیز حضور پویا و مستمری دارد که به نظر می رسد می توان با ادامه همین روند این برهه را نیز به خوبی و بدون خاطرات آزاردهنده پشت سر گذاشت.
براساس پیش بینی های هواشناسی لرستان امروز سه شنبه شدت بارش نسبت به روز گذشته بیشتر خواهد بود.
همچنین این بارش ها به صورت پراکنده است که عمده بارش ها به صورت برف در شهرستان های ازنا، بروجرد و الیگودرز خواهد بود.
موج اول این بارش ها که در مناطق جنوبی استان به 100 میلی متر نیز رسید همراه با رعد و برق و در برخی مناطق همچون پلدختر با ریزش تگرگ همراه شد.
بارش باران که از عصر روز یکشنبه در لرستان آغاز شده تا بعدازظهر روز سه شنبه برای همه نقاط استان پیش بینی شده است.
براساس اعلام هواشناسی استان همراه با این شرایط جوی، در شهرهای شمالی و شرقی، ارتفاعات و مناطق کوهستانی و نواحی از مرکز استان بارش برف و احتمال ریزش تگرگ وجود دارد که سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها دور از انتظار نیست.
طی این مدت برخی مناطق جنوبی استان تا 100 میلی متر بارندگی را تجربه کردند و البته ریزش برف در ارتفاعات و گردنه هایی همچون فرسش، گله بادوش، رازان، گاماسیاب و زالیان پیش بینی می شود.
7269/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و رازهای بسیار خواندنی روشن کردن شمع