آستانه‏، نورسلطان شد


آستانه‏، نورسلطان شد

نام پایتخت قزاقستان رسما از آستانه به نور سلطان تغییر یافت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، قزاقستان آستانه‏، نورسلطان شد

روز شنبه به افتخار نورسلطان نظربایف رهبر دیرینه این کشور، رسما نام آستانه پایتخت را به نور سلطان تغییر داد. نظربایف هفته گذشته پس از تقریبا 30 سال مسئولیت، به طور غیرمنتظره استعفا کرد.

این چهارمین بار ظرف شش دهه است که نام این شهر تغییر می یابد و برخی از ساکنان و شخصیت های مخالف به تازه ترین تغییر نام پایتخت اعتراض کردند. این تصمیم روز شنبه با حکمی که به دست قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور موقت قزاقستان امضا شد، رسمیت پیدا کرد. این شهر بادگیر که یک میلیون نفر جمعیت دارد و دمای هوای آن از منفی 40 درجه سانتیگراد در زمستان تا بیش از 40 درجه سانتیگراد در تابستان متغیر است، پیش از این، قبل از آن که آستانه (به معنای پایتخت) نام بگیرد، آق مالینسک، تسلینوگراد و آق مولا خوانده می شد.
نظربایف سال 1997 پایتخت قزاقستان را از آلماتی به این شهر انتقال داد و آن را آستانه نام‌گذاری کرد. مقامات اعلام کرده اند بسیاری از شرکت ها، مراسم و ساختمان های دولتی که آستانه بخشی از عنوانشان است، نام خود را حفظ خواهند کرد.
نظربایف روز سه شنبه با اعلام این که به نسل جدیدی از رهبران نیاز است، به ناگهان استعفا کرد. به نظر می آید این اقدام نخستین گام در چارچوب انتقال قدرت سیاسی باشد که منجر به آن خواهد شد که نظربایف نفوذ قابل توجه خود را حفظ کند.
نظربایف 78 ساله، که زمانی کارگر فولاد و از مقامات حزب کمونیست بود، هفته گذشته در چندین مراسم در کنار توقایف حاضر شد و این دو نفر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی گفتگو کردند. نظربایف، که از سال 1989 (1367) بر این کشور آسیای میانه که سرشار از منابع نفت و گاز است، حکومت کرده است، به عنوان رئیس شورای امنیت و رهبر حزب نور آتان باقی می ماند. مختار آبلیازوف، بانکدار فراری و سیاستمدار مخالف، نظربایف را به برنامه ریزی برای یک طرح جانشینی که براساس آن دخترش جای او را خواهد گرفت، متهم کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید