اسپرم سالم چگونه است؟ (2)


اسپرم سالم چگونه است؟ (2)

دومین مطلب از بسته ناباروری در مردان به مهمترین سوالات شما درباره اسپرم پاسخ می دهد.

نی نی بان: دومین مطلب از بسته ناباروری در مردان به مهمترین سوالات شما درباره اسپرم پاسخ می دهد.

اسپرم سالم چگونه است؟ (2)

اگر قرار است فقط یک اسپرم خودش را به تخمک برساند و آن را بارور کند پس چرا مردها باید میلیون ها اسپرم داشته باشند تا بتوانند بچه دار شوند. وجود چه تعداد اسپرم در مایع منی طبیعی است و اصلا اسپرم ها تا چند روز می توانند در بدن زن زنده بمانند؟ تولید اسپرم در چه سنی متوقف می شود و آیا شما می توانید روی سلامت، کیفیت و تعداد اسپرم ها اثرگذار باشید؟

اسپرم چقدر می تواند خارج از بدن زندگی کند؟
عوامل متعددی در طول عمر اسپرم ها دخالت دارد. اگر مایع منی روی سطح خشکی مانند لباس ریخته شده باشد، به محض خشک شدن آن، اسپرم ها هم می میرند. اسپرم داخل آب مثلا داخل وان حمام مدت بیشتری زنده می ماند چون از محیط گرم و مرطوب خوشش می آید اما اینکه اسپرمی که در این محیط است بتواند خودش را به تخمکی که در بدن زن است برساند و او را بارور کند، تقریبا محال است. اما اگر اسپرم داخل بدن زن باشد بر حسب شرایط واژن تا 5 روز می تواند زنده بماند.

به چند اسپرم نیاز دارید تا بچه دار شوید؟
برای بارور کردن تخمک شما با یک اسپرم احتیاج دارید اما در مقابل میلیون ها اسپرم هستند که نمی توانند خودشان را به تخمک برسانند. در هر بار انزال حدود 100 میلیون اسپرم وجود دارد و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مردانی که کمتر از 20 میلیون اسپرم داشته باشند، نابارور هستند. اگر فقط یک اسپرم احتیاج دارید پس چرا در هر بار انزال این همه اسپرم آزاد می شود؟ برای اینکه زن باردار شود، مایع منی یا همان اسپرم ها باید خودشان را از لوله های رحمی به تخمک برسانند که سفری بسیار حادثه خیز و خطرناک است و می تواند منجر به مرگ میلیون ها اسپرم شود.

برای افزایش سلامت اسپرم ها چه کنیم؟
از سیگار دوری کنید و اگر بدن سازی می کنید تحت هیچ شرایطی سراغ استروئیدهای آنابولیک نروید.

خودتان را در معرض مواد سمی، انواع آفت کش ها و فلزات سنگین قرار ندهید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید و تا حد امکان نگذارید دچار چاقی شکمی شوید.

سعی کنید بیضه هایتان در طول روز بیش از حد گرم نشوند.

با آزمایش مایع منی به چه اطلاعاتی می رسیم؟
آزمایش مایع منی برای آن دسته از مردانی توصیه می شوند که بعد از گذشت یک سال از اقدام به بارداری هنوز بچه دار نشوند و می خواهند بدانند که چه عاملی باعث ناباروری شان شده است.

مقدار و غلظت مایع منی: انزال طبیعی شامل دو تا شش میلی لیتر مایع منی است یعنی حدود یک تا یک دوم قاشق چای خوری. اگر مایع منی کمتر از این مقدار باشد، اسپرم کافی برای باردار کردن زن را نخواهد داشت. اگر مایع منی بیشتر باشد هم غلظتش کم شده و تراکم اسپرم ها کاهش پیدا می کند. مایع منی باید در ابتدا غلیظ بوده و 10 تا 15 دقیقه پس از انزال از غلظتش کاسته شود. منی که پس از این مدت همچنان غلیظ باشد، حرکت اسپرم را با مشکل مواجه می کند.

غلظت اسپرم: انجام این آزمایش تراکم اسپرم ها را بر حسب میلیون دخال مایع منی نشان می دهد. اگر تعداد اسپرم ها از حد مشخصی کمتر باشد، مرد دچار ناباروری می شود.

تحرک اسپرم: یک ساعت پس از انزال، 50 درصد اسپرم ها باید در خط مستقیم رو به جلو حرکت کرده باشند.

مورفولوژی: شکل، ظاهر و اندازه اسپرم ها در این آزمایش بررسی می شود تا هر گونه نقصی ردیابی گردد.

اگر می خواهید درباره علل ناباروری در مردان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی