گام های بلند فرهنگی در یک کانون مسجدی


گام های بلند فرهنگی در یک کانون مسجدی

کانون شهید ابراهیم هادی با برگزاری برنامه های مختلفی همچون شنبه های با کتاب، طرح سیر مطالعاتی، مشاوره های ازدواج آسان و طرح یاران ولایت توانسته است کارنامه درخشانی از فعالیت هایش را در طول یک سال ارایه دهد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله مراکزی هستند که در عصر کنونی برای مقابله با جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی ایجاد شده اند. در مرحله ای که نسل جوان و نوجوان جامعه جنگ و رشادت های رزمندگان را ندیده اند، این مراکز می توانند در کنار انجام فعالیت های فرهنگی و هنری بهترین مراکز برای تروج فرهنگ ایثار و شهادت باشند.

یکی از این کانون فرهنگی هنری فعال که توانسته با برنامه های جذاب زمینه حضور کودکان و نوجوانان به مسجد را فراهم کند، کانون فرهنگی هنری شهید ابراهیم هادی در شهرک شهید فکوری، میدان آزادی است. این کانون فرهنگی هنری سال 96 با مجوز رسمی دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران فعالیت خود در جوار مسجد امیرالمومنین(ع) این شهرک را کسب کرد و از برگزاری یادواره شهدا، کارگاههای ازدواج آسان،جام باشگاههای کتابخوانی، دوشنبه های علوی تا طرح یاران ولایت و خیریه ایتام و کمک به نیازمندان از برنامه های شاخص این کانون فرهنگی هنری است که در گفت و گو با مدیر فعال و پرنشاط این کانون مطلع شدیم.

گفت و گو با«شریعت ضرغامی» را با صحبت هایی پیرامون علت نامگذاری کانون با نام شهید ابراهیم هادی شروع می کنم، وی در این زمینه می گوید: انگیزه ای که علت نامگذاری کانون به نام شهید ابراهیم هادی شد، این بود که احساس می کردم، انتخاب کانون با نام شهید ابراهیم هادی نه یک عنوان، بلکه می تواند یک درسی برای ما باشد، چرا که در دوره ای که هجمه های تبلیغی دشمن و تلاش برای حذف معنویت در میان جوانان ما زیاد است، زنده نگه داشتن نام شهدا و حرکت در مسیر آنها بهترین اقدام می تواند باشد.

وی اظهار می کند: شهید ابراهیم هادی از جمله شهدایی است که جوانان بسیاری به این شهید علاقه مند و جوانانی که کتاب(سلام بر ابراهیم) خوانده اند، درسهای بسیاری از این شهید گرفته اند، به همین جهت سعی کردیم از این طریق در مسیر شهدا گام برداریم.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید ابراهیم هادی بعد از دلایل نامگذاری نام کانون مروری به برنامه هایی که از ابتدای تاسیس تاکنون در این کانون مورد توجه قرار گرفته می کند، و می افزاید: از زمان تاسیس کانون تمام تلاش من در این راستا بوده که فعالیت هایی در کانون صورت می گیرد، براساس منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری باشد و با توجه به اینکه موقعیت کانون فرهنگی هنری هم در یک مکان نظامی است،موفقیت های بسیاری کسب کرده ایم.

گام های بلند فرهنگی در یک کانون مسجدی

انجام سیر مطالعاتی یکی از برنامه های موفق کانون است که به گفته ضرغامی سعی شده از این طریق سبک زندگی شهدا و زندگی فاطمی در میان جوانان تبیین شود.

وی در مورد دیگر برنامه های کانون می گوید: برنامه های فرهنگی، هنری، ورزشی و اردویی و رایزنی با مراکز فنی و حرفه ای به منظور برگزاری برنامه های مهارت افزایی و اشتغال آفرینی از دیگر برنامه هایی است که در کانون مورد توجه قرار می گیرد و با استقبال چشمگیر هم روبرو بوده است. نوع فعالیت ها و تنوع کاری در کانون به گونه ای است که بسیاری از اهالی شهرک به مسجد و کانون جذب شدند.

مدیر کانون شهید ابراهیم هادی به رویکرد خانواده محوری و نیز بحث بصیرت افزایی در کانون هم اشاره می کند و می گوید: در این زمینه مشاوره های فردی و گروهی و بحث ازدواج آسان با حضور اساتید و مشاوران مطرح و با هزینه های بسیار کم برگزار می شود. ضمن اینکه کانون در دستگیری از نیازمندان هم برنامه هایی برگزار می کند که می توان به تهیه جهیزیه و کمک به ایتام و دستگیری از مستمندان اشاره کرد.

کانون فرهنگی هنری شهید ابراهیم هادی نه تنها برای خواهران بلکه برای برادران هم برنامه های به فراخور سن آنها برگزار می کند، ضرغامی در این زمینه می گوید: با توجه به سیاستگذاری ستاد عالی کانون های مساجد کشور برای جوانان بیشتر فعالیت های این کانون برای اقشار جوان است و با توجه به اینکه سالها کار تبلیغی در مدارس انجام می دهم به همین جهت تعامل خوبی در برگزاری برنامه ها با مدارس دخترانه و پسرانه برقرار کردم.

ضرغامی اجرای طرح «شنبه ها با کتاب»، «دوشنبه های علوی»،«یکشنبه های قرآنی»، «صحیفه سجادیه شناسی»،«یاران ولایت» را از دیگر برنامه هایی نام برد که در کانون شهید ابراهیم هادی اجرا می شود و می افزاید: اصل و اساس فعالیت کانون فرهنگی هنری در مسجد است و کانون فرهنگی هنری مسجد شکل گرفته اند تا عاملی برای رونق و ساماندهی فعالیت های فرهنگی مساجد باشد، کانونی که در اجرای برنامه ها با هیئت امنا، امام جماعت و بسیج تعامل داشته باشد، بدون شک موفقیت های بسیاری کسب می کند، این رویکرد در کانون ما نیز مورد توجه است و بسیاری از برنامه های کانون با همکاری این ارکان در فضای مسجد برگزار می شود.

وی در ادامه به برنامه های این کانون در چهل سالگی کانون هم اشاره می کند و می گوید: همزمان با شب ۲۲ بهمن محفل انس با قرآن در مسجد امیرالمومنین(ع) شهرک فکوری با تلاوت استاد قاسمی از قاریان ممتاز کشوری و اجرای گروه تواشیح برگزار شد و در روز راهپیمایی۲۲ بهمن هم غرفه های فرهنگی،ایستگاه های صلواتی، غرفه کودک، غرفه گفتمان، نمایشگاه کتاب برپا و تهیه کیک ۴۰ کیلویی و توزیع آن در میان راهپیماییان انجام شد که شیرینی حضور در مراسم راهپیمایی برای شرکت کنندگان دو چندان کرد.

پیاده روی خانوادگی به مناسبت های مختلف از دیگر برنامه های این کانون است که مدیر کانون شهید ابراهیم هادی به آن اشاره می کند و می افزاید: بعد از پایان مراسم به قیدقرعه به شرکت کنندگان جوایزی اهدا می شود.

وی به وظیفه سنگین کانون های مساجد در گام دوم انقلاب هم اشاره می کند و می گوید: بیانات مقام معظم رهبری در همین زمینه موجب شد، برنامه ریزی ها و قدم های ما در کانون با محوریت جوانان باشد و با توجه به اینکه کانون های مساجد امن ترین مکان برای تربیت نسل آینده محسوب می شود،بنابراین لازم است برنامه های آنها به روز و پرمحتوا باشد، زیرا که رونق فعالیت های کانون های مساجد زمینه ساز گسترش اخلاق در جامعه و برکات معنوی را به همراه خواهد داشت.

مدیر کانون شهید ابراهیم در پایان به همکاری بسیار خوب دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران با این کانون هم اشاره می کند، می گوید: خوشبختانه در تمام برنامه ها و فعالیت ها دبیرخانه کانون های مساجد استان یاری رسان ما در انجام برنامه ها بوده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها