به گزارش میزان، آیت الله آملی لاریجانی در مراسم تکریم و معارفه رئیس قوه قضاییه با درود و سلام بر روح بلند و ملکوتی امام راحل (ره) از خداوند متعال خواست قلوب همه را به انوار معرفت و محبت خود و انوار محبت و معرفت اهل بیت (ع) منور بگرداند.

رئیس سابق دستگاه قضا گفت: در ادامه قبل از هرچیز از همه حضار و مهمانان گرامی، همکاران قضایی و قضات شریف، کارمندان گرامی و همه مقامات ارجمند لشگری و کشوری، خصوصا ریاست محترم مجلس خبرگان، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری، وزرای محترم، نمایندگان محترم، اعضای محترم شورای نگهبان، استادان گرامی و تبریک و تهنیت عرض تشکر می‌کنم و به برادر مکرم حجت الاسلام و المسلمین رئیسی که با انتخاب مقام معظم رهبری به اصل خود بازگشتند، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

وی بیان کرد: سابقه دیرینه مودت با ایشان و در طول ایامی که بنده در دستگاه قضایی انجام وظیفه می‌کردم، نشانگر استعداد، توانایی‌ها و تجربیات گرانبهای ایشان بود و از خداوند می‌خواهم که با عنایت به این زحمات و تلاش‌ها، ان‌شاءالله ایشان را در انجام مسئولیت‌ها موفق بدارد و امیدوارم بتوانند با درایت، تدبیر و البته صبر و صبر و صبر انشاءالله این بار را به دوش بکشند و موفق و منصور باشند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: از همه کارکنان دستگاه قضایی، قضات شریف، کارمندان، مسئولان عالی قضایی، مدیران محترم در سطوح استانی و دیگر سطوح که در این دوره ده سال تمام تلاش خود را برای بهبود قضایی و خدمت به مردم انجام دادند تشکر می‌کنم و در همین جا از مسئولان عالی قضایی که در طول این مدت همراهی کردند و توانایی‌های خود را بروز دادند و نشان دادند و تلاش کردند، تشکر می‌کنم و شاهد بودم بسیاری از این عزیزان تا مدت‌های مدیدی بعد از پایان وقت رسمی هرروزه به انجام مسئولیت‌های خود ادامه می‌دادند و برای حل کردن مشکلات مردم و باز کردن گره از کار‌های مردم تلاش می‌کردند.

رئیس سابق دستگاه قضا خاطر نشان کرد: در اینجا باید تشکر ویژه‌ای از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای داشته باشم که همواره نسبت به قوه قضاییه عنایات ویژه‌ای داشتند و همینطور اگر همراهی ایشان، کمک ایشان، مساعدت ایشان والطاف بی دریغ ایشان نبود مسلما همین مقدار تلاش‌هایی که در قوه قضاییه صورت می‌گرفت نمی‌توانست به اهداف بالای خود برسد.

وی بیان کرد: اگر بنا باشد گزارشی از کارکرد‌های دستگاهی قضایی و آنچه که تلاش‌های عزیزان به آن نتیجه داده، بخواهم عرضه کنم طبیعتا فرصت زیادی می‌طلبد و علی القاعده نمی‌شود در این جلسه تودیع و معارفه به آن پرداخت؛ لذا گزینشی از برخی از سرفصل‌ها انتخاب کردم و بر اساس ضرورت‌های پیش آمده نتوانستیم آن گزارش پایان دوره را عرضه کنیم و چند کلمه‌ای در باب برخی اقدامات انجام شده در اینجا عرض می‌کنم. البته مقصود از این گزارش این است که باید چه کنیم و وظایفی است که بحمدالله ریاست محترم قوه قضاییه به آن اشاره کردند و همینطور هم باید باشد.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: من در اینجا عمدتا برخی از اقداماتی که صورت گرفته را گزارش می‌کنم اولین نکته به خدمت رسانی عظیمی که دردستگاه قضایی صورت گرفته مربوط می‌شود. اینکه گفته می‌شود ۱۶ میلیون پرونده رسیدگی شده و امسال نیز طبق آماری که تا این تاریخ گرفتم بیش از ۱۷ میلیون پرونده بوده، رسیدگی به آن‌ها کار آسانی نیست. البته این ورودی است، ولی خروجی هم همه ساله همین مقدار بوده است؛ یعنی تقریبا به اندازه آنچه که وارد می‌شده، رسیدگی می‌شده است.

رئیس سابق دستگاه قضا افزود: این کار، کار فوق‌العاده عظیمی است و ما باید قدردان این نعمت باشیم. من به شخصه که خود از وضعیت دستگاه قضایی و کاستی‌های آن و خصوصا به لحاظ تعداد قاضی و کارمند مطلع هستم، افتخار می‌کنم به اینکه با وجود افزایش ورودی پرونده‌ها قضات ما و کارکنان دستگاه قضایی نگذاشتند که این پرونده‌ها انباشت شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: قضات با تلاش شبانه روزی توانستند به اندازه ورودی، خروجی هم برای دستگاه قضایی داشته باشند و گره از کار مردم بگشایند. رسیدگی کردن کار دشواری است و در دادگستری ها، دادگاه ها، دادسراها، شورا‌های حل اختلاف، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور، دادستانی کل، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و همینطور در معاونت قضایی رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت مقبولی صورت پذیرفته است.

رئیس سابق قوه قضاییه با بیان اینکه تعداد قضات در کشور ما با برخی کشور‌های دیگر قابل مقایسه نیست تصریح کرد: قضات ما در یک شعبه در روز باید به ۵ تا ۶ پرونده رسیدگی کنند؛ این در حالی است که بر حسب گزارشی که بنده دارم در برخی از کشور‌های اروپایی یک پرونده حقوقی گاهی در دو روز رسیدگی می‌شود. معنای این سخن این است که ما باید نسبت به جذب قاضی و کارمند در دستگاه قضایی تلاش بیشتری کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما در این زمینه تلاش بی وقفه‌ای کرده ایم و باید مجلس و دولت نیز کمک کنند تا مسئله رسیدگی به پرونده‌های مردم به اطاله منجر نشود.

وی با اشاره به اینکه در سازمان‌های تابعه قوه قضاییه میلیون‌ها خدمت به مردم ارائه می‌شود، گفت: خدمات ارائه شده در سازمان ثبت، سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها و ... خدمات عظیمی است که به محضر مردم تقدیم می‌شود و بنده همین جا به سهم خودم از مجاهدت‌های عظیمی که همه کارکنان دستگاه قضایی متحمل بودند، تشکر می‌کنم.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئله رضایتمندی مردم از کار دستگاه قضایی مولفه‌های متعددی همچون اتقان کار قضایی و برخورد متناسب دارد، گفت: ما نباید فراموش کنیم که دشمن بیرونی و متاسفانه برخی جاهلان درونی به سیاه نمایی علیه دستگاه قضایی دامن می‌زنند. کسانی مدعی شدند که مردم از دستگاه قضایی قطع امید کرده و هیچ امیدی به بهبود وضعیت در دستگاه قضایی ندارند و عجیب است که شاهد این مسئله را کثرت پرونده‌ها می‌دانند.

رئیس سابق قوه قضاییه اضافه کرد: کثرت پرونده‌ها ساخته و پرداخته درون قوه قضاییه نیست؛ بلکه سرریز مشکلات بیرونی به دستگاه قضایی است. به عنوان مثال وقتی سرقت زیاد می‌شود، این موضوع را دستگاه قضایی ایجاد نکرده است. البته رسیدگی عادلانه و سریع مولفه اثرگذاری است؛ اما این سهم در مقابل ایجاد جرم واقعاً قابل قیاس نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر مثال‌های دیگری در این زمینه گفت: وقتی وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل است، وقتی فساد در دستگاه‌های اداری و یا حتی درون دستگاه قضایی پیدا می‌شود و وقتی در بحث منابع طبیعی بازرسی‌ها و نظارت‌ها کفایت نمی‌کند، تمامی این‌ها به قوه قضاییه سرریز می‌شود و با تبدیل شدن به پرونده مدت‌های مدیدی باید روی آن کار شود تا مسئله حل شود.

وی تاکید کرد: بر خلاف این استدلال تعداد پرونده‌ها دلیلی بر این است که مردم امید معقولی به رسیدگی قضایی دارند و به همین دلیل به قوه قضاییه رجوع می‌کنند؛ چرا که انسان عاقل به دستگاهی که از آن قطع امید کرده مراجعه نمی‌کند. گاهی گفته می‌شود که مردم ناچارند؛ این در حالی است که مردم امید دارند که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: گاهی در مورد آمار ۱۷ میلیون پرونده مغالطه می‌شود. در این رابطه مقصود این نیست که ۳۴ میلیون خانواده و خانوار هر سال درگیر پرونده‌های قضایی هستند؛ این حتماً محاسبه غلطی است؛ مقصود از این تعداد پرونده این است که ۱۷ میلیون نقطه دستگاه قضایی مشغول این تعداد پرونده هستند. ممکن است یک پرونده ده جا شماره بخورد؛ در واقع هر رجوع پرونده به دادسرا، دادگاه بدوی، تجدید نظر، اعاده دادرسی، یک پرونده است که یک یا دو خانواده در آن درگیر می‌شوند.

رئیس سابق قوه قضاییه افزود: از طرفی گاهی یک شخص واحد ده‌ها پرونده در دستگاه قضایی دارد. مثلا به بنده گزارشی داده بودند مبنی بر اینکه خانمی در تهران ۴۰۰ پرونده قضایی ایجاد کرده و مدام علیه این و آن شکایت می‌کرد. دستگاه قضایی موظف است بر حسب قانون شکایت را ثبت کند؛ ولو ممکن است شکایت این فرد رد شود و یا برای آن منع تعقیب صادر شود. ما سارقی داریم که ده‌ها پرونده دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحول در نیروی انسانی یکی از افتخارات بزرگ دستگاه قضایی است، گفت: نو کردن دستگاه قضایی در این دوره یکی از افتخارات بزرگ بود. در بدو ورود بنده (سال ۸۸) گفته می‌شد بیش از ۷ هزار و با احتساب قضات ستادی نزدیک به ۸ هزار نفر قاضی داشتیم. امروز با این که دو هزار و ۶۰۰ قاضی از دستگاه قضایی خارج شده اند، قوه قضاییه در حال حاضر قریب به ۱۲ هزار قاضی دارد و جذب قاضی آسان نیست و این موضوعی بود که ما از ابتدای ورود به آن پرداختیم؛ چراکه ورودی پرونده‌ها را پیش بینی می‌کردیم.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که نخبه گزینی در حوزه و دانشگاه یک نکته بسیار مهم برا‌ی جذب قاضی است، گفت: خوب است عزیزان بدانند وقتی در قوه قضاییه فراخوان برای جذب قاضی داده می‌شود گاهی ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر مراجعه می‌کنند و از این تعداد بعد از امتحان‌های مختلف و انجام گزینش نهایتاً ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر جذب می‌شوند. تمام این مراحل برای این است که نخبه گزینی در دستگاه قضایی یک اصل شده است و قضات جدیدی که به دستگاه قضایی وارد شده اند با توجه به این ملاک بوده است.

رئیس سابق قوه قضاییه اضافه کرد: علاوه بر آموزش‌های بدوی، دوره کارآموزی برای تحصیل مهارت و آموزش‌های ضمن خدمت که بسیار اثرگذار است، صورت گرفته و معاونت منابع انسانی در این زمینه تلاش کرده اند. همچنین از قضاتی که در دستگاه قضایی سابقه دارند در تهران و شهرستان‌ها برای فراگرفتن قوانین و نکات جدید دعوت شد و این موارد بازآموزی جدید برای نو کردن دانش قضات بود.