بازگشت بوتفلیقه و سناریوها برای حل بحران الجزایر


بازگشت بوتفلیقه و سناریوها برای حل بحران الجزایر

«عبدالعزیز بوتفلیقه» درحالی به الجزایر بازگشت که همچنان اعتراض های مردمی برای مخالفت با نامزدی مجددش در ریاست جمهوری ادامه داد و تحلیلگران سناریوهایی را برای حل بحران مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، هواپیمای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر شب گذشته(19 اسفند) پس از یک درمان دو هفته ای در بیمارستان سوئیس در سایه اعتراض های مردمی در این کشور که خواستار عقب نشینی وی از نامزدی ریاست جمهوری این کشور هستند، وارد فرودگاه نظامی بوفاریک در جنوب غربی الجزیره پایتخت الجزایر شد.

رسانه های داخلی و بین المللی تصاویر و فیلم های ویدیویی را از هواپیمای رئیس جمهوری که از ژنو سوئیس به سمت الجزایر پرواز کرد، منتشر کردند، اما در این تصاویر، تصویر بوتفلیقه به روشنی مشخص نبود.

حزب جبهه آزادیبخش ملی حاکم با بازگشت بوتفلیقه از همه طرف های سیاسی خواست تا برای پایان بحران سیاسی با یکدیگر همکاری کنند.

این حزب در بیانیه ای اعلام کرد: این حزب خواهان منافع ملی و حفظ امنیت و ثبات در این کشور است.

برهمین اساس، به نظر می رسد که پس از بازگشت رئیس جمهوری الجزایر چهار سناریوی برای پایان بحران وجود دارد.

اولین سناریو، پایبندی بوتفلیقه به نامزدی و پیشروی به سمت بازگشت به کرسی ریاست جمهوری است که سخت تر از صندلی بیمارستان است و بارها این ریاست را برعهده داشته است.

این درحالی است که این گزینه، آتش بحران سیاسی در این کشور را افزایش خواهد داد و به سمت درگیری ها بیشتر بین مخالفان نامزدی بوتفلیقه و نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی و نخبگان سیاسی سوق خواهد یافت.

دومین سناریو، استعفای دولت و تعویق انتخابات در راستای روند گفتگوی ملی کامل است که باعث همکاری جامعه و قدرت حاکمه پس از توتفلیقه و توافق در ابعاد مختلف می شود تا الجزایر در باتلاق آشوب فرو نرود.

برخی از رسانه های الجزایری درباره این سناریو اعلام کردند که این تصمیم با کنارگیری نخست وزیر و اجرای تغییر دولت و تاخیر انتخابات که قرار است ماه آینده برگزار شود، اتخاذ می شود.

این رسانه های اعلام کرد: این تصمیمات پس از بازگشت رئیس جمهوری از ژنو اعلام خواهد شد.

خروج بوتفلیقه از عرصه سیاسی و رها کردن امور سومین سناریو است که راه را به سمت گفتگو و تفاهم بین نیروهای سیاسی به منظور بازگشت دوباره به عرصه جدید سیاسی هموار می کند. این گزینه بعید نیست به وقوع بپیوندد.

بازگشت نهادهای نظامی برای تسلط و کنترل مستقیم بر برعهده گرفتن دوباره قدرت، سناریوی دیگر است. این گزینه درصورت مخالفت بوتفلیقه از خروج از نامزدی اش مطرح می شود. زیرا خواسته الجزایری ها کنارگیری وی از قدرت است. این مسئله به سمت آشوب و درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی منجر شده است. این فرصتی است که ارتش بتواند به طور مستقیم به قدرت بازگردد.

فعالان سیاسی و نظامی معتقدند که امروز نمی توانند صدای میلیون ها الجزایری که در خیابان های این کشور ریخته اند، نادیده بگیرند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید