لزوم تقویت روحیه خودباوری در جوانان با شعار «ما می توانیم» در مساجد


  لزوم تقویت روحیه خودباوری در جوانان  با  شعار «ما می توانیم» در مساجد

موظف رستمی با اشاره به اینکه مساجد با تزریق و تقویت روحیه خودباوری و تعهد به جوانان، می توانند این نسل پرشور را وارد عرصه‌های مختلف در جامعه اسلامی کنند، گفت: توسعه کشور با تقویت شعار «ما می‌توانیم» در میان جوانان مومن و انقلابی به منصه ظهور می رسد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در آستانه شروع چهل و یکمین بهار انقلاب اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشریح آنچه که طی این چهار دهه بر ملت انقلابی ایران رفت، توصیه‌های مهمی برای شروع گام دوم انقلاب داشته اند و در خصوص فضای معنوی جامعه و نقش مساجد فرمودند:«مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.

در راستای تبیین وظیفه مساجد در مرحله دوم انقلاب اسلامی گفت و گویی با « محمدعلی موظف رستمی»، «نویسنده، محقق و پژوهشگر در حوزه مسجد»، انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

آقای موظف رستمی جایگاه مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی و در چهل سال اول انقلاب چه طور بوده است؟

نقش و اثربخشی مساجد در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی امری روشن است، نقش مساجد در شبکه‌سازی و انسجام‌بخشی نیروهای انقلاب و در مبارزه‌ای سخت و نفس‌گیر در آغازین روزهای جنبش اسلامی تحت رهبری حضرت امام (ره) امری ‌انکارناپذیر است و رکن رکین مساجد نه‌ تنها بستر حرکت خودجوش مردم انقلابی بوده است، بلکه در ادامه پیروزی شکوهمند انقلاب نیز همواره این عنصر اصلی را به همراه داشته و تکیه‌گاه و ستون آن در روند حیات معنوی و مادی و طی مراحل رشد و بالندگی تا دوره بلوغ مبدل شده است.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر این موضوع تاکید داشتند که «مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.» باید گفت، تعدادی زیادی از برنامه‌های معنوی که پیش از انقلاب هیچ سابقه‌ای از آن در سطح مساجد وجود نداشته و اگر هم بود، بسیار اندک و شایان ‌توجه نبوده است در طی این چهار دهه انقلاب احیاء و عملیاتی شد.به طوری که تنها در حوزه دعا و نیایش می‌توان برنامه‌هایی؛ چون دعای عرفه، اعتکاف، دعای ازبعید، زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای کمیل، دعای ندبه و ... را نام برد که شاهد اجرای هزاران برنامه و با حضور گسترده ای از مؤمنان به‌ویژه از قشر نوجوان و جوان در سطح مساجد کشور بوده‌ایم.

در گام دوم انقلاب از ظرفیت مساجد چگونه باید بهره برد؟

در حال حاضر و در مرحله گذر از گام اول و شروع حرکتی نوین در مسیر گام دوم باید با بهره‌گیری اصولی و دقیق (توأم با خرد جمعی) از تجربیات و یافته‌های حاصل از ارزیابی کارکردهای مؤثر و نقش‌های ماندگار و اثربخش مساجد در طول گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، ضمن حرکت در مسیر دستیابی به مسجد تراز اسلامی، چارچوبی منطقی و برنامه‌‌ای هدفمند و عمیق تدوین و تهیه شود تا شاهد منزلت و جایگاه مساجد درهم‌آمیختگی، هماهنگی و همکاری (بهره‌گیری از فضای فیزیکی و معنوی مسجد به‌عنوان بستر اصلی فرآیند رشد و تعالی روزافزون نظام اسلامی) با دیگر عناصر و عوامل اثربخش در دسترسی سهل‌الوصول به آرمان‌ها و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش‌ از پیش و گذشته باشیم.

مقام معظم رهبری در بخشی از این بیانیه حرکت در مسیرگام دوم انقلاب را با خودسازی و تمدن سازی بیان می کنند، تبیین این موضوع از طریق مساجد چطور محقق می شود؟

جایگاه و یکی از وظایف ذاتی و ریشه‌ای و اصلی مساجد، تبیین و عمل به همین موضوع است و بستر انجام این مهم در مساجد فراهم است. اهتمام به موضوع خودسازی باید توسط مبلغان دینی و روحانیون در مساجد و در بیان موعظه و خطابه سخنرانی در مساجد انجام گیرد، خودسازی مقدمه ای برای ورود به تمدن سازی است، بنابراین در وهله اول باید موضوع خودسازی مورد توجه قرار گیرد.

تجربه مهمی که مساجد در طول این چله انقلاب گذاشته اند، این است که هر جا مساجد به‌عنوان محور برنامه‌ها و فعالیت‌های قرارگرفته از ضریب موفقیت بالایی برخوردار شده است و در اکثر بحران‌های طبیعی و اجتماعی و ... مساجد نخستین نهادی بوده‌ اند که در رفع بحران به وجود آمده و تسهیل سازی امور، پیش‌قدم شده و با توجه به جایگاهی که این مکان مقدس در میان عامه مردم دارد، شاهد مشارکت فعالانه آحاد جامعه در برنامه‌های پیش رو و تدارک شده از طرف مساجد در مواجهه با مشکلات بوده‌ایم.

مساجد با همت و تلاش جوانان مومن و متعهد به پیروزی رسید و در دوران دفاع مقدس در برابر دشمنان ایستاد، در گام دوم انقلاب مساجد چگونه با تکیه بر جوانان می توانند مسیر پیشبرد انقلاب برای دستیابی به آرمان ها را طی کنند؟

ضرورت دارد که از تجربه ارزشمند مساجد در تبیین و عملیاتی کردن اهداف و وظایف تعریف‌شده در گام دوم انقلاب نهایت بهره‌برداری صورت گیرد. موضوع مهم دیگر، این است که مساجد اولین نهادی بودند که حتی قبل از انقلاب شعار «ما می‌توانیم» را به واقعیتی ملموس تبدیل کردند و آن زمانی که هیچ یک از تئوریسین‌های برجسته نه‌ تنها در ایران بلکه خارج از کشور نیز فکر سرنگونی رژیم شاه را باور و پیش‌بینی نمی‌کردند؛ مساجد با تشکیل هسته‌های متشکل از نیروهای انقلابی بر این تفکر غلط خط بطلان کشیدند و «ما می‌توانیم» را در عمل به اثبات رساند.

امروز هم می توان گفت که نماد«ما می‌توانیم» جوان‌های مؤمن و متعهدی هستند که اکثریت‌ قریب‌ به‌ اتفاق آن‌ها از پرورش‌یافتگان دامان همین مساجد بوده اند و مساجد با تزریق و تقویت روحیه خودباوری و تعهد به آنان این نسل پرشور را وارد عرصه‌های مختلف در جامعه اسلامی کرده و آن‌ها نیز با برداشتن گام‌های عملی و اعتقاد قلبی در رشد همه‌جانبۀ توسعه کشور، تحقق شعار «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور می رسانند.

کارکرد سیاسی مساجد در چهار دهه گذشته چگونه بوده است؟

مساجد در طول دوران چهل سال گذشته مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رساندند و اجرای ویژه‌برنامه‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی در مواجهه با تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی و استمرار مبارزه با استکبار جهانی بخشی از اقدامات مساجد در بحث سیاسی بوده است.

در موضوعات اجتماعی چگونه نقششان را ایفا کرده اند؟

در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعالیت‌های نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، در سالهای گذشته با افزایش چشمگیر روبرو بودیم، به طوری که پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی از طریق مساجد مشتاقانه شرکت کرده و می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مساجد از آغاز شکل‌گیری از صدر اسلام تابه‌حال جاری بودن سنت حسنه مشارکت فعالانه مردم در تمام مراحل آن است، اجرای برنامه‌های متنوع و نیز تأمین هزینه‌های جاری و برنامه‌ای نمونه ای از اقدامات مساجد است. بعد از انقلاب اسلامی علاوه بر نوع مشارکت‌هایی که قبل از انقلاب صورت می‌گرفت، فعالیت‌ها و برنامه‌های جدیدی همچون حضور فعال در امور سیاسی و انتخابات (اعلام برنامه کاندیداها در مساجد و نیز قرار دادن صندوق آرا در آنجا) و افزایش چشمگیر حجم کمی و کیفی امکانات جمع‌آوری‌شده از سوی مساجد در کمک و پشتیبانی از مناطق آسیب‌دیده از حوادث طبیعی و کمک به مستمندان و مساکین، رفع مشکلات برخی از مردم نیازمند و از این نوع فعالیت‌های مشارکتی مؤید نقش مشارکت آمیز گسترده اهالی مؤمن در بستر مساجد در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی بوده است.

در بحث مبارزه با استکبار چگونه می توان از ظرفیت مساجد بهره برد؟

مساجد در طول چهل سال گذشته به شکل مستمر و هدفمند علم مبارزه با استکبار را با اقتدار برافراشته اند و در قالب وعظ و سخنرانی و صدور بیانیه و راهپیمایی درصدد ترغیب آحاد جامعه بوده اند، همین موجب شده است که مساجد به عنوان نماد ایستادگی و تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی شناخته شوند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022