دریان، روستای دوستدار کتاب


دریان، روستای دوستدار کتاب

تبریز- ایرنا- روستای دریان آذربایجان‌شرقی که دارای مردمی فرهنگ دوست و علاقمند به علم است، به تازگی جزو 10روستای دوستدار کتاب کشور معرفی شد.

دریان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی است که در 70 کیلومتری شمال غربی شهرستان تبریز، در دامنه جنوبی رشته کوه میشو واقع است.
دریان که جمعیتش در سال 90 به 3864 نفر و 1200 خانوار رسید از جنوب به شهر خامنه، از شرق به شهرستان شبستر و شانجان و از غرب به روستاهای مشنق و کوزه کنان و از شمال به رشته کوه میشو منتهی می شود.
بیشتر دریانی های مهاجرت کرده در تهران به شغل خواربارفروشی و لبنیات مشغولند اما مردم روستا از تحصیل علم و حرکت در مسیر دانایی غافل نبوده اند تا جایی که در این روستا کتابخانه دایر شده و دانشگاه پیام نور فعال است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اعلام کرد: در پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نزدیک به ١٤٠٦ روستا و آبادی عشایر دوستدار کتاب ، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند. محمد محمدپور افزود: پس از چندین مرحله داوری هیئت داوران این جشنواره، ١٠ روستا را به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب کردند که در این میان روستای دریان از شهرستان شبستر در جمع منتخبان مرحله نهایی این جشنواره قرار گرفت.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: طرحی که از طرف کتابخانه روستای دریان شبستر به وزارتخانه ارسال شد به علت وجود تازگی و ابتکارات موجود در این طرح از طرف هیات داوران انتخاب شد.
وحید حسین زاده اظهار داشت: برای ارسال طرح جهت انتخاب روستای دوستدار کتاب محدودیتی وجود نداشت و آشتی دادن روستاییان با کتاب، افزایش عضویت، برقراری ارتباط از جمله ویژگی های این طرح است.
وی افزود: طرح کتابخانه روستای قاضی جهان آذرشهر نیز جزو پذیرفته شده ها بود اما به جمع 10 روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور راه نیافت.
حسین زاده با بیان اینکه روستای دریان شبستر بیش از 2 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: بیشتر جمعیت این روستا عضو کتابخانه هستند.
وی همچنین اضافه کرد: روستای دریان برای نخستین بار در استان آذربایجان شرقی در جمع برگزیده های دوستدار کتاب قرار می گیرد.
مسئول کتابخانه الغدیر دریان و ارایه کننده طرح دوستدار کتاب این کتابخانه نیز به ایرنا گفت: ترویج کتابخوانی، برگزاری نشست های کتابخوان، نمایشنامه خوانی، برگزاری نمایشگاه کتاب و معرفی کتاب از جمله ویژگی های طرح ارسال شده از کتابخانه دریان شبستر است که حایز مقام شد.
فریبا خاقانی گفت: معرفی کتاب در محافل، مجالس و مدارس، برگزاری نشست های کتابخوان به طور منظم و مرتب، نشست کتابخوانی در حوزه دفاع مقدس، فعالیت های فرهنگی، مسابقه کتابخوانی به صورت خلاصه نویسی، برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی قرآن، همکاری با بسیج شهرستان در فعالیت فرهنگی از اقدامات کتابخانه دریان است.
کتابدار و مسئول کتابخانه دریان که حدود 17 سال سابقه کار دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه متوسط سن جمعیتی روستای دریان بالاست طرح سالمند پروری را نیز در این روستا اجرا کردیم و به عنوان طرح قابل اجرا برای سال آینده نیز ارایه شده که در صورت تامین اعتبار اجرا می کنیم.
خاقانی گفت: ارایه کتاب رایگان از درب منزل سالمندان از جمله ویژگی های این طرح است.
وی گفت: با انتخاب کتابخانه دریان به عنوان 10 روستای دوستدار کتاب کشور، تندیس و لوح تقدیر از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا و حواله کتاب، تجهیزات کتابخانه و جایزه نقدی در مجموع 400 میلیون ریال به کتابخانه روستا اعطا شد.
وی با بیان اینکه کتابخانه تنها مرکز فرهنگی در روستا محسوب می شود و باید به آن توجه شود، گفت: در موفقیت کتابخانه دریان خیران، اعضای فعال و مردم این روستا نیز سهیم هستند.
به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران همزمان با پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و مسئولان کشوری و استانی و اهالی قلم و فرهنگ برگزار شد.
در برگزاری پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سازمان ها و نهادهایی چون کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی، خانه کتاب کشور، انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب همکاری و مشارکت داشتند.
اکنون 114 کتابخانه نهادی و 31 کتابخانه مشارکتی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند.
/3071/3093



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پخش دوباره سریال «وضعیت سفید» از تلویزیون