جایگاه فاطمه (س)، نشان از جهان بینی اسلام در خصوص زن دارد


جایگاه فاطمه (س)، نشان از جهان بینی اسلام در خصوص زن دارد

شجاعی با تاکید بر اینکه جایگاه فاطمه (س)، نشان از جهان بینی اسلام در خصوص زن دارد، افزود: بیش از 2 هزار کتاب به زبان فارسی در خصوص حضرت فاطمه (س) به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اعزامی به مُهر فارس، «زهرا شجاعی»، امروز (دوشنبه 7 اسفند) در مراسم پایانی همایش «ریحانه النبی (ص)» که در سالن اجتماعات پالایشگاه مُهر فارس برگزار شد، گفت: تبیین شناخت مبتنی بر معرفت باعث ایجاد معرفت می شود.

این پژوهشگر و فعال سیاسی با تاکید بر اینکه این معرفت باعث ایجاد ارتباط می شود، افزود: محبت مقدمه حرکت است و توجه، انس، محبت و تبعیت هم از دیگر مولفه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه (س)، مقام و منزلت خاصی دارند در حدیث کسا، خداوند دیگران را به واسطه فاطمه (س) معرفی می کنند گویی ایشان برای اهل آسمان شناخته تر از دیگران هستند، اضافه کرد: حضرت امام صادق (ع) می فرمایند: «ما حجت بر مردم و حضرت فاطمه (س) هستیم و حجت خدا بر ماست.»

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه جایگاه فاطمه (س)، نشان از جهان بینی اسلام در خصوص زن دارد، افزود: بیش از 2 هزار کتاب به زبان فارسی در خصوص حضرت فاطمه (س) به زیور طبع آراسته شده است.

وی با اشاره به اینکه در شناخت حضرت فاطمه (س)، باید ویژگی های تاریخی زمان حضرت را در نظر گرفت چرا که بدون آن نمی توان متوجه عمق علاقه حضرت رسول (ص) به حضرت زهرا (س) را متوجه شد، اظهارداشت: «ام ابیها» یک واژه احساسی نیست، بلکه یک فرهنگ اسلامی است.

شجاعی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) حضرت را اساس و ریشه خود می دانند، اضافه کرد: شناخت فاطمه (س) نیازمند تحلیل شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جهان آن زمان است و ویژگی های اصلی انسان و جلوه های انسانی در عصر بعثت باید مورد توجه قرار داد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات با اشاره به اینکه پایگاه اجتماعی زنان در تمدن های زنده آن زمان، باید مورد توجه قرار داد، بر اساس گفته های ویل دورانت در چین دختران را به دور می انداختند تا توسط درندگان از بین برود و در هند و ژاپن وضع خوبی برای زنان وجود نداشت و در ایران هم زنان حق خواندن و نوشتن نداشتند به جز از خانواده اشرافی باشند، افزود: در آن زمان پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) علاقه داشتند و این نشان از توجه اسلام به زن دارد.

به گفته شجاعی، آرمانشهر پیامبر (ص) به انسان شناسی و خدا شناسی منتهی می شود و نفی هرگونه ستم فردی و اجتماعی، تحقق برابری و برادری، مبارزه با فقر، فساد و جهل و همچنین مبارزه با دیکتاتوری ها در سیاست از جمله سرفصل های این آرمانشهر است.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین نسل اسلام، به خاطر وجود حضرت زهرا (س) است، افزود: در واقع پیامبر (ص) سه معجره دارند که قرآن اولی آن، حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه (س) 2 معجزه بعدی هستند، قرآن تنزیل اسلام و فاطمه (س) و علی (ع) تاویل اسلام هستند.

شجاعی گفت: فاطمه (س)، ام ابیهاست چرا که ریشه و اساس حرکت حضرت رسول (ص) را تحقق بخشیده است.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل