واکنش آلمان به درخواست لندن برای توقف تحریم تسلیحاتی عربستان


واکنش آلمان به درخواست لندن برای توقف تحریم تسلیحاتی عربستان

وزارت اقتصاد آلمان درخواست تهدید آمیز اخیر انگلیس برای توقف تحریم‌های تسلیحاتی علیه عربستان را رد کرده و اعلام کرد که موضع دولت آلمان در این باره واضح است.

خبرگزاری تسنیم: دولت آلمان درخواست اخیر انگلیس برای ادامه دوباره روند صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را رد کرد.

به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، یک سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در برلین تاکید کرد که موضع دولت آلمان واضح است و هیچ موضع جدیدی در این باره وجود ندارد. به گفته وی در حال حاضر هیچ مبنایی برای مجوز دیگری در این باره وجود ندارد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل دولت انگلیس انتقاد شدیدی به سیاست‌های صادرات تسلیحات آلمان به عربستان سعودی و توقف ارسال تسلیحات به این کشور از طرف آلمان وارد کرده است.

لندن برلین را در صورتی که به این تحریم‌ها برای پروژه‌های تسلیحاتی مشترک پایان ندهد تهدید به در پیش گرفتن عواقبی کرده است.

"جرمی هانت"، وزیر امور خارجه انگلیس در نامه تهدیدآمیزی به هایکو ماس، همتای آلمانی خود این انتقاد را وارد کرده است که با سیاست‌هایش به صنعت تسلیحات انگلیس آسیب وارد می‌کند.

در این نامه آمده است، از آنجا که قطعات یدکی ساخت آلمان برای جنگنده‌ها یا موشک‌ها دیگر مجوز صدور به عربستان سعودی را ندارند، شرکت‌های بریتانیایی نمی‌توانند به سفارش‌های خود عمل کنند.

دولت آلمان در پاییز سال ۲۰۱۸ بعد از قتل وحشتناک "جمال خاشقچی"، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود در کنسولگری عربستان در ترکیه تصمیم گرفت که به‌صورت موقتی صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند. این تحریم‌ها در کنار تولیدات آلمان همچنین شامل قطعات آلمانی بود که در خارج ساخته می‌شد.

ائتلاف بزرگ در آلمان در اوایل ژانویه سال جاری میلادی در این باره توافق کرد که توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را تا ۹ ماه مارس تمدید کند.

هانت همچنین در سفر امروز خود به برلین بار دیگر به دولت این کشور هشدار داد که بدون صادرات تسلیحات به عربستان ما نفوذ خود روی خاندان سلطنتی را از دست می‌دهیم. ما باید این روابط استراتژیک را حفظ کنیم تا یک رای اروپایی را با این کشور بر سر میز مذاکرات صلح یمن بیاوریم. آلمان و انگلیس در این مسئله اتفاق نظر دارند که ما یک راه حل برای این جنگ را در آنجا باید بیابیم.

البته صدر اعظم آلمان و وزیر دفاع این کشور اخیرا توافق روی اصول صادرات تسلیحات مشترک اروپایی را درخواست کرده و به این ترتیب مسیر برای تضعیف و سست شدن قواعد سختگیرانه صادرات تسلیحات آلمان را هموار کرده اند.

وزیر دفاع آلمان در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ هم گفته بود که ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که گویا اخلاقی‌تر از فرانسه و در زمینه سیاست حقوق بشر دوراندیش‌تر از انگلیس هستیم.

فرانسه هم از مخالفان سر سخت توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !