اسقاط موتورسیکلت یک سال به تعویق افتاد/توقف 6 ماهه تولید


اسقاط موتورسیکلت یک سال به تعویق افتاد/توقف 6 ماهه تولید

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت با انتقاد از عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ طی 6 ماه اخیر گفت: طبق مصوبه دولت، اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده یک سال به تعویق افتاده اما برخی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست با...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابوالفضل حجازی در یک نشست خبری اظهار داشت: کارخانه‌های تولید موتورسیکلت طی 6 ماه گذشته با مشکل شماره‌گذاری روبه‌رو بودند و همین مسئله باعث شده تا توقف تولید موتورسیکلت را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: تعداد کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت در کشور حدود 100 واحد بود که در حال حاضر به 24 واحد رسیده است.

وی با اشاره به ارزبری 300 تا 500 دلاری تولید هر دستگاه موتورسیکلت در کشور، گفت:‌ واردات موتورسیکلت ساخته شده به کشور حدود 4 هزار دلار ارزبری دارد و به این ترتیب داخلی‌سازی این محصول باعث کاهش ارزبری شده است.

حجازی با اشاره به مصوبه دو هفته پیش هیأت دولت در مورد اسقاط موتورسیکلت در کشور گفت: طبق این مصوبه، اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده یک سال به تعویق افتاده تا زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار فراهم شود. با این وجود، برخی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست اظهارنظرهایی مبنی بر مخالفت با مصوبه دولت داشته‌اند.

وی افزود: برخی به دنبال زمین زدن صنعت داخل هستند تا راه برای واردات موتورسیکلت به کشور باز شود و به واردکننده کالاهای لوکس تبدیل شویم.

وی با اشاره به نبود مرکز اسقاط موتورسیکلت در کشور، تصریح کرد: در مصوبه قبلی دولت، صراحتاً موضوع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده بابت تولید یک دستگاه موتورسیکلت جدید اعلام شده بود ولی بحثی مبنی بر پرداخت هزینه اسقاط صورت نگرفته است، وگرنه ما با پرداخت هزینه و یا اسقاط موتورسیکلت موافق هستیم تا از این طریق امکان شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های تولیدی فراهم شود.

به گفته وی، طی 6 ماه گذشته 10 تا 20 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که با مشکل شماره‌گذاری روبه‌رو هستند.

حجازی در ادامه با اشاره به کاهش 85 درصدی تقاضا برای خرید موتورسیکلت در کشور، گفت: برخی موتورسواران، پراید سوار شده‌اند زیرا از این طبق علاوه بر جابه‌جایی بهتر افراد خانواده می‌توانند درآمدزایی نیز داشته باشند اما در مقابل، اقشار طبقه سوم جامعه که نسبت به خرید موتورسیکلت اقدام می‌کردند، امروز به قشر طبقه دهم تبدیل شده‌اند و در نتیجه تقاضای جدی برای خرید موتورسیکلت وجود ندارد.

وی تأکید کرد: همین مسئله باعث شده تا با وجود تعطیلی 6 ماهه کارخانه‌ها، قیمت موتورسیکلت در کشور افزایش نداشته باشد و متوسط قیمت موتورسیکلت همچنان از 6 تا 18 میلیون تومان است.

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت افزود: به دولت پیشنهاد دادیم که تسهیلات قرض‌الحسنه به تولیدکنندگان یا خریداران موتورسیکلت اعطا شود به طوری که وام 5 میلیون تومانی با مدت بازپرداخت دو ساله به خریداران پرداخت شود و از این طریق شاهد نوسازی ناوگان موتورسیکلت کشور باشیم.

وی افزود: در سال اول می‌توان با نوسازی 10 تا 20 هزار دستگاه موتورسیکلت، کار را آغاز کرد.

انتهای پیام/آ


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری