آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا/تحلیل


آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا/تحلیل

خبرگزاری آریا - پارس تودی- چین و آمریکا مذاکرات تجاری خود را در سطح عالی امروز پنجشنبه در پکن آغاز کردند.

آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا/تحلیل
خبرگزاری آریا - چین و آمریکا مذاکرات تجاری خود را در سطح عالی امروز پنجشنبه در پکن آغاز کردند.
در این مذاکرات که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، «لیو هی» Liu He معاون نخست وزیر چین، «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری و «استیو منوچین»،Steven Mnuchin وزیر خزانه داری آمریکا حضور دارند. مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای رسیدن به یک توافق جامع در چارچوب توافق آتش بس سران دو کشور پی گیری می شود.
«دونالد ترامپ» و «شی جین پینگ» روسای جمهوری آمریکا و چین در نشست اخیر گروه 20 در آرژانتین توافق کردند در یک آتش بس 90 روزه، اعمال تعرفه‌های گمرکی جدید را متوقف کنند.
با این حال ترامپ تهدید کرده است چنانچه در این مدت پکن به یک توافق مهم با واشنگتن نرسد تعرفه های شدیدتری را ضد کالاهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد.
ازدیدگاه ترامپ، توافقی مورد تایید وی است که انتظارات واشنگتن را در ورد جبران کسری تجاری امریکا با چین و درهمان حال دستیابی هر چه بیشتر به بازارهای این کشور تامین کند.
«سو تیانکای» SUTIANKAY سفیر چین در واشنگتن در اینباره که سایت خبری پارس تودی منتشر کرده معتقد است.
چین هیچ گاه خواستارآغاز جنگ تجاری با آمریکا نبوده است اما اگر مجبور به این کار شود هرگز در آن عقب نشینی نخواهد کرد.
گسترش حوزه فشارهای اقتصادی آمریکا به صنعت مخابرات و ارتباطی چین از جمله تلاش برای محدود کردن بازارهای شرکت هواوی درآمریکا و اروپا در راستای وادارکردن پکن به دادن امتیازات تجاری صورت می گیرد.
اما بی نتیجه بودن مذاکرات اخیر میان هیاتهای تجاری آمریکا و چین در پکن نشان می دهد که این کشور تسلیم فشارهای آمریکا نشده و همچنان می کوشد به یک توافق برابربا واشنگتن برسد.
از دیدگاه چین آمریکا نمی تواند به طور یک جانبه خواسته های خود را به پکن تحمیل کند و هر نوع توافق باید در برگیرنده منافع تجاری دو طرف باشد.
چین از زمان اعمال تعرفه های تجاری آمریکا برکالاهای وارداتی از آن کشورازمارس 2018 تلاش کرده است با مدیریت رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مانع از تشدید تنش در روابط دو کشور شود.
البته آمریکا بیشتر از چین در جنگ تجاری با این کشور متضرر می شود.
زیرا درهم تنیدگی اقتصادی از یکسو و متضرر شدن ایالتهای حامی جمهوری خواهان که به چین عمدتا محصولات کشاورزی صادرمی کنند نه تنها فشارهای اقتصادی برآمریکا را افزایش داده بلکه ترامپ را درمواجهه با رای دهندگانی قرارداده است که درانتخابات ریاست جمهوری 2020 برای پیروزی مجدد به حمایت آنان نیاز دارد.
به همین دلیل ترامپ نیز ضمن استقبال ازهرگونه توافق با چین درصدد فرونشاندن جنگ تجاری با این کشور است.
منتهی رئیس جممهوری آمریکا نمی تواند به زمان قبل از افزایش تعرفه ها با چین نیز بازگردد.
زیرا وی مدام این کشور را سارق فرصت های شغلی و بازارهای آمریکا می داند و به مردم این کشور قول داده است برای رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری درآمریکا حضور تجاری و اقتصادی چین را محدود و شرکتهای آمریکایی فعال در چین را وادار به بازگشت به آمریکا کند.
به همین دلیل ترامپ می کوشد در مذاکرات تجاری با چین دست بالارا داشته و به گونه ای به توافق برسد که پاسخگوی انتظارات جامعه آمریکا نیز باشد.
«جیم بیروم» JIM BAIRUM کارشناس مسایل اقتصادی در ارزیابی از جنگ تجاری میان آمریکا و چین معتقد است، "نگرانی شرکت ها و کشاورزان آمریکایی جدی است زیرا اقدام متقابل چینی ها برای آنها قابل تحمل نیست و ضربات جبران ناپذیری به بخش های اقتصادی آمریکا وارد می شود."
درهرحال ادامه رویارویی تجاری آمریکا و چین جامعه جهانی را نیز نگران تبعات آن کرده است.
این در حالی است که چین همچنان با پرهیزاز هر گونه دامن زدن به تنش با آمریکا می کوشد از طریق گفتگو بحران را مرتفع نمایند.
هرچند در اینباره به فشارهای داخلی از سوی حامیان حزب حاکم جمهوری خواه برای تامین منافع آنها در تجارت با چین نیزامیدوار است.138/118
نویسنده:جید وقاری
بیشتربخوانید:
آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا
کلیدواژه آمریکا چین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری