تثبیت دلار در کانال 12 هزار


هر دلار آمریکا طی معاملات هفته گذشته ۲۰۰ تومان افزایش یافت و در سطح ۱۲ هزار و...

تثبیت دلار در کانال 12 هزار
هر دلار آمریکا طی معاملات هفته گذشته ۲۰۰ تومان افزایش یافت و در سطح ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. فضای نیمه تعطیل معاملات هفته قبل به کام نوسان‌گیران تمام شد و آنها توانستند مرز مقاومتی ۱۲ هزار تومان را بشکنند و نرخ ارز را در کانال مذکور حفظ کنند.

استفاده از شایعات درخصوص ناکارآمدی سازوکار مالی ایران و اروپا (SPV) منجر به شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار شد که محرک افزایش قیمت‌ها بود. از طرف دیگر برخی انتظار داشتند تا بازارساز با انبساط عرضه از طریق صرافی‌های خود، دلار را به کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند.

امری که محقق نشد و غلبه تقاضا بر عرضه نرخ ارز را در کانال ۱۲ هزار تثبیت کرد. با نزدیک شدن به نوروز در روزهای آتی به‌صورت سنتی تقاضای دلار زیاد شده و افزایش بیشتر قیمت‌ها دور از ذهن نخواهد بود.


هشتمین هفته صعود سکه

هر سکه طرح جدید طی داد و ستدهای هفته قبل 90 هزار تومان افزایش قیمت یافت و در نهایت به بهای ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رفت. رشد ۷/ ۱ درصدی شاخص ارزی کشور در هفته گذشته عامل اصلی صعود سکه بود و تعداد بازده‌های مثبت متوالی این دارایی ارزشمند را به عدد ۸ رساند. هفته قبل نوسان‌گیران توانستند از فضای نیمه تعطیل معاملاتی نهایت استفاده را ببرند و با شکست مرز روانی دلار را به کانال ۱۲ هزار ببرند.

سکه نیز با توجه به ثبات نسبی قیمت جهانی اونس طلا با دلار همنوا شد و با افزایش قیمت مواجه شد. در همین راستا ارزش ذاتی سکه ثابت ماند و رشد نرخ ارز منجر به افزایش قابل توجه ارتفاع حباب سکه شد. با توجه به افزایش سنتی تقاضا برای دلار با نزدیک شدن به نوروز احتمال می‌رود روند افزایشی کنونی برای سکه حفظ شود.

فلز زرد در قله 14 روزه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه ضمن ثبت رشد یک درصدی به بهای 1318 دلار به فروش رفت. در حالی که اخبار مساعد از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا از جذابیت طلا به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه کاسته بود و هر اونس طلا در روز پنج‌شنبه تا سطح ۱۳۰۴ دلار ریزش داشت، عملکرد نامطلوب اقتصادی دو کشور طلا را به اوج ۱۴ روزه رساند.

مرکز ملی آمار چین روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص قیمت‌تولید‌کننده (PPI) این کشور در ماه ژانویه پایین‌تر از سطح انتظارات بوده است. داده‌های نامطلوب ایالات متحده درخصوص آمار خرده‌فروشی در این کشور در ماه گذشته میلادی نیز نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی را شدت بخشید و با افزایش سمت تقاضا به افزایش بهای طلا انجامید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان