افق گشایی های اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» برای کشور/تداوم برگزاری به میزبانی استان ها


افق گشایی های اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» برای کشور/تداوم برگزاری به میزبانی استان ها

حجت الاسلام نصوری با اشاره به اقبال کشوری از برگزاری نخستین اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی»، گفت: این همایش می تواند برای نهادهای قانونگذار و اجرایی کشور نقشه راه باشد تا نظریه پردازی های مهدوی، در دستگاه های اجرایی و قانونگذار به کار گرفته شود.

حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و درباره خروجی نخستین اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» که یازدهم بهمن ماه در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد اصلی این همایش پیوند انقلاب و مهدویت است چون علی رغم آنکه چشم انداز انقلاب اسلامی، زمینه سازی برای ظهور بوده اما طی 40 سال گذشته کمتر به این مسئله پرداخته شده است.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در سخنرانی اکثر استادان به ویژه مدیر حوزه های علمیه بر این مسئله تاکید شد که باید بررسی کنیم مهدویت قبل و بعد از انقلاب چه جایگاه و دستاوردهایی داشته است.

وی تصریح کرد: اگرچه تا رسیدن به جامعه زمینه ساز فاصله بسیار است اما به لطف الهی و برکت انقلاب طی 40 سال گذشته توسط موسسات مردمی و نهادهای غیرمردمی فعالیت های مهدوی رشد و گسترش مطلوبی داشته است به گونه ای که توجه مردم به به امام زمان(عج) افزایش چمشگیری یافته و حتی فضای بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است؛ چنان که اکنون بسیاری از نهضت ها همسو با نگاه انقلاب به آینده و نقش پررنگِ ولی فقیه به عنوان سکاندار نظام اسلامی ایران، شکل گرفته و پیش می روند.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه این اجلاسیه به طور نسبی کوشید تا انقلاب اسلامی را به عنوان ماکت کوچکی از جامعه مهدوی نشان دهد، ابراز کرد: به نظر می رسد هم در سخنرانی ها، هم در مقالات و نیز در پنل های تخصصی این همایش به این هدف نزدیک شده است.

وی اضافه کرد: اقبال کشوری از برگزاری نخستین اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» و حضور فعالان مهدوی از اقصی نقاط کشور در محل برگزاری آن، از وجوه امتیاز این همایش به شمار می رود چراکه این شرکت کنندگان و فعالان مهدوی هر یک می توانند سفیر همایش و محورهای آن در شهر و استان خود شوند.

حجت الاسلام نصوری از طرح پیشنهاد برگزاری دوره های آتی این اجلاسیه به میزبانی دیگر استان ها خبر داد و گفت: پیشنهاد دیگر تداوم برگزاری این همایش تا نیمه شعبان در دوره های آتی بود، چراکه با گردش ماه های قمری در سال های آینده شاهد همزمانی نیمه شعبان با دهه فجر خواهیم بود که این تقارن زمانی می تواند سبب اتفاقات مبارکی شود.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در سخنرانی ها و پنل های تخصصی همایش بر ورود مباحث مهدوی به سطوح قانونگذاری و اجرایی کشور تاکید شد، ابراز کرد: این مهم نیازمند جریان سازی و گفتمان سازی است تا در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و برای برنامه سازی و برنامه ریزی مهدویت لحاظ شود.

وی تاکید کرد: این همایش می تواند برای نهادهای قانونگذار و اجرایی کشور نقشه راه باشد البته این مهم نیازمند ارتباط دوسویه است تا نظریه پردازی های مهدوی، در دستگاه های اجرایی و قانونگذار به کار گرفته شود.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه صرف نظریه پردازی و برنامه ریزی ما را به هدف نمی رساند، گفت: باید سازوکاری داشته باشیم که این نظریات و برنامه ها اجرایی شود اما متاسفانه عملاً نسبت به آموزه های مهدویت و گره گشایی های آن در امور مختلف، نگاه سیستمی وجود ندارد. لذا زمان می برد تا به عنوان نقشه راه پذیرفته شود و امید است این همایش این دغدغه مندی را ایجاد کند.

وی در ادامه بیان کرد: بنابر دغدغه صاحبنظران بهتر است کار را از مبنا و پایه آغاز کرد، یعنی از سطح دانش آموزی، دانشجویی و طلبگی تا بدنه جامعه اهمیت مهدویت و کارایی آن در عرصه های مختلف را بشناسد و بپذیرد و اینچنین رویکرد حاکم بر جامعه مهدوی و منتظرانه شود.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه به منظور تحقق این اهداف از بستر همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی»، جلسه آسیب شناسی آن در هفته جاری برگزار می شود، خاطرنشان کرد: درصدد هستیم تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی و برای آینده چشم انداز ترسیم کنیم و در دوره های آتی به مباحثی همچون دفاع مقدس و شهدا که مغفول مانده اند نیز بپردازیم تا صرفاً برگزاری همایش نباشد بلکه تداوم و نتیجه هم داشته باشد.

گفتنی است، همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی» پنجشنبه، 11 بهمن ماه با حور صاحبنظران و شخصیت ها در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟