ابعاد و معجزات انقلاب اسلامی؛ از حیات سیاسی دین تا استقلال علمی و اقتصادی


ابعاد و معجزات انقلاب اسلامی؛ از حیات سیاسی دین تا استقلال علمی و اقتصادی

سفیر ایران در تاجیکستان با برشمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته، تأثیر آن بر تحولات منطقه ای را بسیار عمیق و تعیین کننده توصیف کرد.

«حجت الله فغانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد منطقه‌ای-جهانی و چشم‌انداز آن پرداخت.

** احیای خودباوری و هویت ایرانی-اسلامی

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی داشت که هر کدام در جای خود درخور توجه و قابل تحسین است، اظهار داشت: از منظر نرم افزاری، این انقلاب قبل از هر چیز موجب احیای خودباوری و بازسازی هویت ایرانی گردید که از اواخر صفویه تا زمان وقوع انقلاب (به جز مقاطع کوتاهی و در مقیاس های غیر ملی) دچار نقصان و تزلزل جدی شده و رنگ باخته بود.

به گفته وی، با وقوع انقلاب، ایرانی که افتخار دولتش ژاندارمی آمریکا بود و به ذلتی چون کاپیتولاسیون تن داده بود، به کشوری خدا باور و خود اتکا تبدیل گردید که خودباوری و هویت ایرانی - اسلامی اش را باز یافته و به آن افتخار می کرد.

**بیدارگری انقلاب از از آمریکای لاتین تا آفریقا و آسیای غربی

فغانی افزود: دیگر نه فقط حاضر به کارگزاری آمریکا و دیگران نبود، بلکه شجاعتش در ایستادگی مقابل استکبار جهانی و ایادی منطقه ای آن، الهام بخش دیگران شده و سبب تحرکات آزادی خواهانه در پهنه وسیعی از جهان، از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا و آسیای غربی گردید. بسیاری از آگاهان و ناظران سیاسی، موج بیداری اسلامی در منطقه را ملهم از پیام انقلاب اسلامی می دانند.

سفیر ایران در تاجیکستان یادآور شد: این خودباوری حاصله در ایران چنان بود که فرزندان انقلاب در مذاکراتی کم نظیر در تاریخ دیپلماسی، مقابل بزرگترین قدرت های جهان (در قالب گروه 1+5) نشسته و مذاکره ای تاریخی کردند. مذاکراتی که ترامپ رئیس جمهور کشوری که ادعا می کند قدرت اول دنیاست، نتایج آن را برای آمریکا و متحدانش فاجعه بار خوانده و ادعا می کند که ایران در این مذاکرات سر طرف های مقابل کلاه گذاشته است.

** بازگشت دین به عرصه حیات سیاسی

این دیپلمات ایرانی با اشاره به تاثیر نرم افزاری دیگر انقلاب تصریح کرد: بازگرداندن دین به عرصه حیات سیاسی در عصر طرد و تخطئه همزمان آن از سوی هر دو قطب جهانی قدرت، معجزه دیگر انقلاب اسلامی ایران بود. یکی از این اقطاب، دین را افیون توده ها می دانست و دیگری با اعتقاد به اومانیسم افراطی، انسان را به جای خدا نشانده و دین را به پستوی خانه ها فرستاده بود.

به گفته وی، انقلاب ایران غبار غربت از چهره منور دین مبین اسلام زدود و آن را بر صدر نشاند. در واقع خودشناسی و خودباروی منتج از انقلاب، خداباوری و حق طلبی را در ایران زنده کرد و حتی موجی مشابه در منطقه و جهان ایجاد نمود.

فغانی تصریح کرد: تحت تاثیر همین تحول شگرف بود که اصل مترقی «حمایت از محرومان و مستضعفان»، پیش از آنکه در قاموس حقوق بین الملل مفاهیمی چون «حقوق بین المللی بشردوستانه» و «حق حمایت» (R to P) رشد یابد، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جای گرفت و ایران، حتی در دوره سخت جنگ تحمیلی و تحریم های فراگیر بین المللی، لحظه ای از این حمایت‌ و حق طلبی و عدالت‌خواهی در سطح جهانی غافل نشد.

ابعاد و معجزات انقلاب اسلامی؛ از حیات سیاسی دین تا استقلال علمی و اقتصادی

** انقلاب اسلامی و معرفی الگوی «حکومت مردم سالار دینی»

سفیر ایران در دوشنبه تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با ارائه «الگوی حکومتی مردم سالاری دینی» نشان داد برخلاف القائات کسانی که فکر می کنند دین در کل و اسلام سیاسی به طور اخص، با توسعه و دمکراسی سازگار نیست، می تواند به شکل بهتر و عالی‌تر کرامت انسانی و رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه را رقم بزند.

به گفته وی، با وقوع انقلاب، دین از حیطه تنگ حیات فردی خارج شد و نقش آفرینی سیاسی و اجتماعی آن چنان جدی و آشکار گردید که حتی برخی دولت های لائیک غربی، ناگزیر اقدام به تاسیس «اداره ادیان» در وزارت خارجه های خود کردند.

** خشم مستکبران عالم از الهام‌بخشی الگوی حکومت دینی

فغانی در ادامه افزود: البته مستکبرانی که مایل نیستند شاهد الهام بخشی این الگوی حکومت دینی باشند، سعی می‌کنند چهره ناکارآمدی از آن به نمایش درآید و همزمان در تلاش هستند تا چهره دین مبین اسلام را با ابزارهای به ظاهر دینی با خلق گروه‌های تکفیری و افراطی چون داعش، النصره و ... و ترویج تفکرات سلفی و وهابی مشوّش نمایند.

وی یادآور شد: خوشبختانه این تلاش ها، برغم خسارت های جدی به جهان اسلام، به خوبی افشا شده و اکنون مسلمانان واقعی خود در خط مقدم مقابله با آنها قرار گرفته اند و توانسته اند رمق آنها را بگیرند.

این مقام سیاسی ایران گفت: در بعد عینی و در صحنه عمل هم انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مهمی داشت. مهم ترین آنها این بود که همزمان هم به استبداد دیرپای داخلی و هم مداخله و استثمارگری دامن‌گستر خارجی خاتمه داد و با تاسیس نظامی مردم سالار دینی، ملت را بر سرنوشت خویش مسلط ساخت و شکلی از استقلال کشور را به نمایش گذارد که واقعاً کم نظیر است.

فغانی افزود: انقلاب ایران از ابتدا با مشارکت همه اقشار و گروه ها و طبقات جامعه شکل گرفت و در ادامه نیز همه چیز آن از شکل و فرم حکومت گرفته تا قانون اساسی، با همه پرسی به تایید قاطع ملت رسید و از آن پس نیز همه شئون کشور از مجرای انتخابات و با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم اداره گردیده است.

** انقلابی بدون تکیه به گروه‌بندی‌های امنیتی و عاریتی

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران با توکل به خدا و اتکا به حمایت گسترده مردمی، بی آن که امنیت خود را در دل گروه بندی های امنیتی رایج عصر (نظیر ناتو، پیمان ورشو سابق، امنیت جمعی و ...) جستجو کند، یا در پی تامین آن به شکلی اجاره ای و عاریتی (نظیر استقرار پایگاه های آمریکا و ...) باشد، با اتکا به توان ملی و بسیج مردمی، از خود دفاع نموده و در جنگ تحمیلی هشت ساله که اغلب قدرت های بزرگ و بسیاری از کشورهای منطقه از صدام حمایت می کردند، یک تنه در مقابل تجاوز ارتش بعثی ایستاد و اجازه جدا شدن حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمنی که فکر می کرد ظرف یک هفته به تهران می رسد، نداد. این دفاع و امنیت «مردم پایه» و بی نظیر، از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

ابعاد و معجزات انقلاب اسلامی؛ از حیات سیاسی دین تا استقلال علمی و اقتصادی

** دستاوردهای انقلاب در بعد اقتصادی

فغانی در ادامه با اشاره به دستاوردهای اقتصادی انقلاب یادآور شد: در بعد اقتصادی، انقلاب معجزه دیگری آفرید و ایران را از یک کشور اقماری و تک محصولی متکی به نفت که اوج افتخارش واردات کالا یا مونتاژ مصنوعات دیگران بود، به یکی از کشورهای پیشتاز منطقه و جهان در تولید علم و تکنولوژی های مدرن تبدیل کرد.

به گفته وی، کشوری که هنگام انقلاب، نفت 82 درصد صادراتش را تشکیل می داد، اکنون بسیار از آن وضع فاصله گرفته و با داشتن 4046 شرکت دانش بنیان و 120 پارک علم و فناوری، به صادرات محصولات دانش بنیان می پردازد. صادرات غیر نفتی آن نیز 57 برابر افزایش یافته است. 95 درصد داروهای مصرفی ایران اکنون در خود کشور تولید می شود و 99 درصد مردم تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گرفته اند.

فغانی افزود: ایران اکنون دومین کشور دنیا در پیوند مغز استخوان و یکی از چهار کشور برتر جهان در حوزه فناوری نانو و سلول های بنیادی است. به چرخه کامل سوخت هسته ای برای مصارف صلح آمیز دست یافته و در صنایع دفاعی، پرتاب ماهواره، تولید جنگنده بومی و هواپیماهای بدون سرنشین به توفیقات چشمگیری دست یافته است و همه این توفیقات را در شرایط تحمیل جنگ 8 ساله و تحریم های به اصطلاح فلج کننده و تنها با تکیه بر توان جوانانش به دست آورده و ترور ناجوانمردانه دانشمندانش و حمله های سایبری و ... نیز مانع موفقیتش در این مسیر نشده است.

ادامه دارد....

انتهای پیام/ح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید| چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟