موافقان و مخالفان، در مورد INSTEX چه می گویند؟


موافقان و مخالفان، در مورد INSTEX چه می گویند؟

وزیر خارجه انگلیس از طرف سه کشور اروپایی توضیح می دهد که هدف تشکیل کانال مالی با ایران تسهیل تمامی تبادلات تجاری مشروع با ایران است، نه چنانچه برخی میگویند تبادلات اقلام انسانی و پزشکی.

گروه بازرگانی بازار نیوز: اروپایی‌ها بالاخره 4 ماه پس از اعلام تصمیم‌شان برای مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا، سازوکار ویژه مالی خود برای تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» راه‌اندازی کردند. در مطلب زیر نظر کاربران فضای مجازی (موافقان و مخالفان) را درباره اینستکس می‌خوانیم.

توییت های زیر نظر موافقان اینستکس است:

کاربر هانی سلطانپور نوشت:

پاسخی به چندنقد دربارهINSTX:

اروپا شریک تجاری اصلی ایران نیست.شرکای اصلی تجاری ما چین امارات عراق هندو افغانستانند.عمده واردات ماهم از چین امارات کره وترکیه و بیشترین واردات دراروپا از آلمانست. همچنین درحوزه نفت، ازیاد نبریم امریکا برای مشتریان اصلی نفت ما تن به معافیت داده!

روابط ایران-اروپا به لحاظ سیاسی‌امنیتی بیشترحائزاهمیت تا تجاری. هایکوماس میگوید بحث برجام، بحث برسرایران نیست.بحث برسر منافع امنیتی اروپاست.ایران برای مقابله باترامپ به روابط حسنه سیاسی بااروپا نیازدارد و اروپا به امنیتی که گلوگاه آن ایران‌ست.آوردگاه این تلاقیِ منافع "برجام"ست، درآخر اینکه که اعلام رسمی حصول این سازکارومالی با ایران ازسوی اروپایی‌ها به ایران پتانسیل برای مقابله با سیاستهای ترامپ میدهد.یادمان باشد پمپئومیگفت سخترین تحریمهای تاریخ را علیه ایران اعمال میکنیم.اما ایران با کمک زنگنه وظریف، باصبرودیپلماسی توانست این تحریم هابه چالش بکشد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس نوشت:

هنوز اینستکس عملیاتی نشده، مخالفین نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ همصدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تاکید می کنند. اما واقعیت اینست که:

۱- اینستکس یک نهادمالی است و نه نهادی از اجزای کمیسیون اروپا، که همه ی اعضای اتحادیه اروپا عضو آن بشوند. سه کشور اتحادیه که از ابتدا نقش محوری در تفاهم هسته ای داشته اند سهامدار اصلی و هیات موسس آن هستندولی این نهاد مورد حمایت کل اتحادیه اروپاست.(رجوع به بیانیه موگرینی)

۲-در مرحله بعد دیگر کشورهای اروپایی ودر مرحله سوم دیگرکشورهای غیراروپایی مانندچین، هند و روسیه میتوانند عضو شوند.

۳- اینستکس در چندفاز عملیاتی میشود. اول با تهاتر پرداختهای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی شروع میکندو در فازهای بعدبه همه تبادلات تجاری تعمیم مییابد.

۴- مخالفین مرتبا کلمه«غذا»را برای تداعی سازو کار نفت در برابر غذای عراق تکرار میکنند ولی این دو اصلا شباهتی به هم ندارند.

۵-سه کشور اروپایی علاوه بر تقسیم میزبانی، مدیریت و ریاست هیات مدیره بین خود، با حضور سه مقام ارشد سیاسی خود در هیات مدیره قدرت آنرا تضمین کرده اند.نماینده انگلیس دبیر کل دائمی وزارت خارجه میباشد.معادل دانستن این نهاد به یک شرکت حسابداری یک‌مغالطه و فقط از سرِ عصبانیت شدید است.

بعیدی نژاد همچنین توییت های زیر را در موافقت با اینستکس منتشر کرد:

سخنگوی وزارت خارجه چین، تشکیل اینستکس، کانال مالی سه کشور اروپایی با ایران را نشاندهنده عزم آنها برای اجرای موثر برجام و تسهیل تبادلات تجاری با ایران دانست و از توسعه ی آن به دیگر کشورهای طرف تجاری ایران حمایت نمود. وزیر خارجه انگلیس از طرف سه کشور اروپایی توضیح می دهد که هدف تشکیل کانال مالی با ایران تسهیل تمامی تبادلات تجاری مشروع با ایران است، نه چنانچه برخی میگویند تبادلات اقلام انسانی و پزشکی. البته با هدف عملیاتی شدن سریع این کانال مالی، مرحله اول از اقلام انسانی/پزشکی شروع میشود.

نظر سید یاسر جبرائیلی و فواد ایزدی، مخالفان اینستکس را بخوانید:

سید یاسر جبرائیلی پژوهشگر اقتصاد سیاسی نوشت:

متاسفانه چنانکه پیش بینی کرده بودیم، کارکرد INSTEX محدود به مبادلات غذا و داروست؛ مبادلاتی که پیش از راه‌اندازی این کانال نیز جاری بوده. باید منتظر بود جریانی برای پیوستن خریداران نفت ایران به INSTEX به راه بیفتد. هدف این "پیوستن"، انتقال پول نفت ایران از آسیا به اروپا خواهد بود.

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل درباره اینستکس نوشت:

همانطور که رهبر انقلاب هم اشاره داشتند، آنها از برجام سود بردند، آنها این طور تصور می‌کنند که می توان در قالب برجام از ایران بیشتر امتیاز گرفت و از طرفی با فشار و تحریم بیشتر حتی به فکر سرنگونی نظام هم هستند که این‌ها از جمله دلایل اصلی خروج آمریکا از برجام به حساب می‌آید.

آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که ایران در برجام می ماند و این را از طریق اروپا انجام می دهد.

اگر این ذهنیت وجود دارد که می‌توانند از ایران امتیازهای بیشتری را بگیرند ما این تصور را هم تایید می‌کنیم. مخصوصا زمانی که ما مداوم طرف مقابل را تهدید می کنیم اما کار خاصی انجام نمی دهیم.

شش ماه پیش گفتیم زمان گذشته است و الان هم همین حرف را می گوییم این مناسب نیست و باعث می شود در محاسبات طرف مقابل این طور نشان داده شود که ما کار خاصی را صورت نخواهیم داد.
با اشاره به طرح INSTEX از سوی اروپایی ها و گره زدن آن به FATF) این یک روش گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است، یعنی علاوه بر امتیازاتی که ما در برجام به آنها داده ایم، این موضوع هم می‌خواهند امتیازات دیگری از ما بگیرند.

آنها در طرح INSTEX دارو و مواد غذایی را مطرح کردند، در حالی که هیچ گاه این دو موضوع مورد تحریم واقع نشده بوده و دور زدن این تحریم مسئله خاصی نیست که بخواهند از ایران در قبال آن امتیاز بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35