پیشنهاد اتاق بازرگانی: بنزین 5 هزار تومانی بجای سهمیه بندی برای هر فرد/ ونزوئلا ذخایر طلای خود را به امارات می‌فروشد/ لپ‌تاپ‌هایی که از مرز 40 میلیون تومان عبور کردند و با پراید رقابت می‌کنند!


پیشنهاد اتاق بازرگانی: بنزین 5 هزار تومانی بجای سهمیه بندی برای هر فرد/ ونزوئلا ذخایر طلای خود را به امارات می‌فروشد/ لپ‌تاپ‌هایی که از مرز 40 میلیون تومان عبور کردند و با پراید رقابت می‌کنند!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حرکت دست به عصا و محتاطانه فعالان بازار سهام، بازار شایعات دلار فعلا کساد شد، توقف تسه‌ها پس از 5 صعود متوالی، طلای جهانی در هفته جاری گران می‌ماند، نرخ تورم اروپا به 1.4 درصد کاهش یافت، تعداد دام سبک در دامداری‌های کشور افزایش یافت، دلیل اصلی کاهش فروش تویوتا در آمریکا چیست، ذخیره سازی میوه، پرتقال را گران کرد، افزایش...

پیشنهاد اتاق بازرگانی: بنزین 5 هزار تومانی بجای سهمیه بندی برای هر فرد/ ونزوئلا ذخایر طلای خود را به امارات می‌فروشد/ لپ‌تاپ‌هایی که از مرز 40 میلیون تومان عبور کردند و با پراید رقابت می‌کنند!پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حرکت دست به عصا و محتاطانه فعالان بازار سهام، بازار شایعات دلار فعلا کساد شد، توقف تسه‌ها پس از ۵ صعود متوالی، طلای جهانی در هفته جاری گران می‌ماند، نرخ تورم اروپا به ۱.۴ درصد کاهش یافت، تعداد دام سبک در دامداری‌های کشور افزایش یافت، دلیل اصلی کاهش فروش تویوتا در آمریکا چیست، ذخیره سازی میوه، پرتقال را گران کرد، افزایش تولید شرکت‌های خودروساز بعید است و کوچ بانک‌های آمریکایی از انگلیس را در بر دارد.

حرکت دست به عصا و محتاطانه فعالان بازار سهام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش ۴۳۹ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۱۵۹ هزار و ۸۵۵ واحد رسید. این در حالیست که هفته برای دومین هفته پیاپی شاهد افت نماگر کل بورس بودیم. بر اساس در هفته قبل، شاخص کل ۱.۶ درصد افت کرد. نماد معاملاتی وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران با ۷۴ واحد، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۵۵ واحد، نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامی عام) با ۵۳ واحد، نماد وبملت متعلق به بانک ملت با ۵۰ واحد کاهش، بیشترین نقش را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. دیروز بیشترین حجم و ارزش معاملات به گروه بانکی‌ها اختصاص داشت و بر این اساس ارزش معاملات این گروه بیش از ۸۹ میلیارد تومان برآورد می‌شود که از دست به دست شدن بیش از ۵۳۳ میلیون و ۳۱۲ هزار سهم طی ۲۵ هزار و ۵۸۴ نوبت معاملاتی رقم خورد.
پیشنهاد اتاق بازرگانی: بنزین 5 هزار تومانی بجای سهمیه بندی برای هر فرد/ ونزوئلا ذخایر طلای خود را به امارات می‌فروشد/ لپ‌تاپ‌هایی که از مرز 40 میلیون تومان عبور کردند و با پراید رقابت می‌کنند!


ریزش قیمت دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد اول هفته/ بازار شایعات فعلا کساد شد

در بازار روز شنبه بر اساس اعلام بانک مرکزی (سامانه سنا) هر اسکناس دلار آمریکا، با نرخ ۱۱۲۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری شد و با قیمت ۱۱۳۰۰ تومان تحت شرایط اعلامی، به متقاضی دریافت دلار در این صرافی‌ها فروخته شد. این رقم فروش نسبت به نرخ پایانی هفته قبل، ۵۵۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین به نقل از سامانه سنا، هر اسکناس یورو نیز با قیمت ۱۳۳۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری و با نرخ ۱۳۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به روز پنج شنبه، ۵۵۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد با راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی بین ایران و اروپا، بازار شایعات فعلا کساد شده است.

پیشنهاد اتاق بازرگانی: بنزین ۵ هزار تومانی بجای سهمیه بندی برای هر فرد

رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست بررسی یارانه‌ها در همایش بررسی حکمرانی با بیان اینکه طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تخصیص سهمیه سوخت به فرد به جای وسایل نقلیه در اتاق بازرگانی بررسی شده بود، گفت: در حال حاضر دهک دهم ۲۳ برابر دهک اول از یارانه بنزین سود می‌برد، اما اگر قرار باشد سهمیه سوخت به خودرو‌ها به جای فرد داده شود، غیرعادلانه خواهد بود. ما هم در اتاق بازرگانی به دولت اعلام کردیم تا از اجرای این کار جلوگیری شود. خوانساری ادامه داد: در ایران روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین سوزانده می‌شود، نیمی از خانوار‌های ما خودرو یا موتورسیکلت دارند و بنزین بی رویه مصرف می‌شود، در حالی که در اروپا روزانه یک کیلومتر پیاده روی به طور میانگین از سوی هر فرد برای رسیدن به ایستگاه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد و علاوه بر اینکه مردم رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند و خواهان استفاده از حمل و نقل شخصی هستند شاهد اضافه وزن و بیماری‌های مرتبط با نبود تحرک هستیم. خوانساری یادآور شد: من با طرح ایجاد سهمیه بندی بنزین برای هر فرد و سپس فروش آن در صورت مصرف نکردن در یک بازار متشکل مخالفم، پیشنهاد مشخص ما در اتاق بازرگانی در خصوص مصرف سوخت این است که بنزین با نرخ ۵ هزار تومان به فروش برسد و ما به التفاوت ۴ هزار تومان در قالب یارانه نقدی پرداخت شود. نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: با این روش مصرف سوخت و حامل‌های انرژی کاهش یافته و بخشی از تولیدات مازاد بنزین و گازوئیل را نیز می‌توانیم به همه کشور‌های همسایه که خواهان هستند، صادر کنیم. /مهر

توقف تسه‌ها پس از ۵ صعود متوالی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) پس از تجربه یک هفته تماما صعودی شاهد چرخش در معاملات خود بود. «تسه۹۵۱۲» در معاملات اولین روز کاری هفته بیش از ۲/ ۱ درصد افت کرد و به سطح ۵۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. سایر سررسید‌های وام اوضاع متنوعی را در معاملات شنبه مشاهده کردند و نوسان آن‌ها از رشد بالای ۳ درصد تا افت حدود ۵/ ۲ درصد متغیر بود. گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی در دی بیانگر وضعیت رکود تورمی بازار معاملات مسکن است که رونق «تسه‌ها» را مستقیما تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. کاهش ۶/ ۶۴ درصدی حجم معاملات و رشد ۸/ ۹۰ درصدی بهای خانه نسبت به مدت مشابه سال قبل در دی ماه رخ داد. کاهش ۵ درصدی آپارتمان‌های نوساز از کل خانه‌های به فروش رفته و افزایش گرایش متقاضیان به خانه‌های با عمر بالای ۱۶ سال هم تقاضای وام مسکن را محدود کرده است.

طلای جهانی در هفته جاری گران می‌ماند

در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد. در این نظرسنجی از کارشناسان وال‌استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۰ نفر یا معادل ۶۳ درصد افزایش قیمت طلا، دو نفر یا ۱۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند در حالی که چهار نفر یا ۲۵ درصد نظری نداشتند. از میان ۵۶۱ نفری که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند، ۳۵۷ نفر یا ۶۴ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۳۵ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند. ۶۹ نفر یا ۱۲ درصدی نیز نسبت به روند قیمت طلا نظری نداشتند. در نظرسنجی هفته گذشته ۷۲ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۷۴ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا ابراز خوش‌بینی کرده بودند.

ونزوئلا ذخایر طلای خود را به امارات می‌فروشد

رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولتی خبر داد، کارآکاس در نظر دارد ۲۹ تن طلای خود را به ازای یورو، آن هم به صورت نقدی، به امارات متحده عربی بفروشد. قرار است از این پول به عنوان نقدینگی لازم برای واردات کالا‌های اساسی استفاده شود. به گفته این مقام آگاه، فروش طلای این کشور با ارسال ۳ تن طلا در ۲۶ ژانویه آغاز شده است. قرار است در روز‌های آتی هم ۱۵ تن طلای دیگر، به امارت ارسال شود. قبل از این مقداری طلای پرداخت نشده، به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر شده بود. شرکت سرمایه‌گذاری نورکپیتال امارات هم در گزارش جداگانه‌ای به رویترز اعلام کرده است در ۲۱ ژانویه ۳ تن طلا از بانک مرکزی ونزوئلا خریده است. این اخبار، هم‌زمان با انتشار شایعاتی در مورد به زمین نشستن هواپیما‌های مرموز روسی در ونزوئلا، که قرار است طلای ونزوئلا را بارگیری کنند، منتشر شدند. مقامات روسیه این اخبار را رد کردند. مقام آگاه ونزوئلایی هم به رویترز گفت: این خبر درست نیست. گزارشات متعدد حاکی از این است که کارآکاس برای وارد کردن کالا‌های اساسی، که با یارانه به مردم فروخته می‌شوند، نیازمند پول نقد است. یک توضیح احتمالی برای این که چرا این کشور به ازای طلای خود، یورو درخواست کرده است، می‌تواند تحریم‌های آمریکا باشد. بانک مرکزی ونزوئلا فروش ذخایر طلای خود به کشور‌های متحد را شروع کرده است. ذخایر طلای این بانک در ابتدای سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵۰ تن بود، اما تا انتهای نوامبر به ۱۳۲ تن کاهش یافت.

نرخ تورم اروپا به ۱.۴ درصد کاهش یافت

نرخ تورم منطقه یورو در ماه گذشته میلادی یعنی ژانویه همانطور که انتظار میرفت روند نزولی به خود گرفت و پایین‌تر از رقم از پیش هدف گذاری بانک مرکزی اروپا قرار گرفت؛ ضمن اینکه این موضوع همچنان دلیلی برای کاهش انگیزه بانک اروپا برای افزایش نرخ بهره است. بر همین اساس نرخ بهره در ۱۹ کشور اروپایی به ۱.۴ درصد در ماه ژانویه رسید که این رقم برای ماه قبل از آن یعنی دسامبر ۱.۶ درصد ثبت شده بود. همچنین تورم هسته‌ای یا قیمت‌هایی که شامل مواد غذایی و انرژی نمی‌شوند به ۱.۲ درصد رسید که این رقم برای ماه دسامبر ۱.۲ درصد بود و ممکن است تاحدی برای بانک مرکزی اروپا رضایت بخش باشد. از آنجایی که هزینه خدمات سرانجام در حال افزایش است، رشد بیشتر دستمزد‌ها می‌تواند به افزایش قیمت‌های مصرف کننده بیانجامد. در حال حاضر بزرگترین نگرانی بانک مرکزی اروپا نرخ تورم ماهانه نیست؛ بلکه سلامتی اقتصاد اروپا است. همچنین برآورد می‌شود که رشد اقتصادی اروپا در سه ماه نخست سال جاری میلادی بسیار ناچیز باشد و بانک مرکزی اروپا نسبت به ریسک‌هایی که باعث سیر نزولی می‌شوند، هشدار داده است. تمام خبر‌های بد برای اروپا حاکی از آن دارد که اقدام بعدی بانک مرکزی اروپا می‌تواند ایجاد عوامل محرکی بیشتر به دنبال پایان دادن برنامه خرید اوراق ۲.۶ تریلیون یورویی خود باشد.
کوچ بانک‌های آمریکایی از انگلیس

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو ماه مانده به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برخی از بانک‌های آمریکایی در حال انتقال شعبات مرکزی و کارمندان خود از انگلیس به دیگر نقاط جهان هستند. یک منبع آگاه گفت: حدود ۴۰۰ نفر از کارمندان بانک آف امریکا از انگلیس به فرانکفورت و پاریس منتقل خواهند شد که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر تا پیش زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس امسال منتقل خواهند شد. بانک جی پی مورگان نیز که بزرگ‌ترین بانک آمریکایی به شمار می‌رود، بخش زیادی از نیرو‌های خود را به شعبه خود در فرانکفورت آلمان منتقل کرده است. یک منبع آگاه در این بانک گفته است به کارکنان شعبات انگلیس اطلاع داده شده است آماده انتقال به دیگر کشور‌ها باشند. بانک گلدمن ساکس نیز دیگر بانک آمریکایی است که به دنبال انتقال مقر خود به پاریس و فرانکفورت است. بانک سیتی گروپ که در ۲۰ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا شعبه دارد تاکنون ۶۳ نفر از کارشناسان بانکی خود را به دیگر کشور‌های اروپایی منتقل کرده است. تا پیش از بریگزیت، لندن قطب مالی و بانکی اروپا بود، اما انتظار می‌رود در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، این جایگاه متزلزل شود. کارکنان منتقل شده از لندن شامل معامله گران و کارشناسان بازار خبره نیز می‌شود که نبودشان می‌تواند به بانکداری انگلیس لطمه بزند.

تعداد دام سبک در دامداری‌های کشور افزایش یافت

مرکز آمار ایران گزارش فصلی تغییرات ماهانه تعداد دام سبک در پاییز سال جاری را منتشر کرد. بر اساس نتایج اولیه این آمارگیری، در مهر ماه سال جاری تعداد ٣٧.۵ میلیون رأس گوسفند و بره و ١٤.۵ میلیون رأس بز و بزغاله در دامداری‌های کشور موجود بوده که نسبت به زمان مشابه در سال ١٣٩٣، به‌ترتیب ٢٠ و ١٧.٦ درصد افزایش یافته است. تعداد گوسفند و بره در آبان و آذر امسال به‌ترتیب به ٣٩.۶ و ٤٠ میلیون رأس، و تعداد بز و بزغاله در همین مدت به ١٤.٩ و ١٥.٤ رسیده است. بررسی ترکیب گله و زایش دام‌ها نشان می‌دهد که روند افزایش جمعیت دام سبک کشور در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

دلیل اصلی کاهش فروش تویوتا در آمریکا چیست؟

شرکت تویوتا به‌تازگی از کاهش ۶/ ۶ درصدی فروش ماه ژانویه خود در بازار ایالات‌متحده خبر داد. براساس اعلام این خودروساز، دلیل اصلی این افت فروش، کاهش تقاضا برای مدل‌های «کمری» و «پیروس» این شرکت بوده است. تویوتا که از منظر فروش سومین خودروساز در آمریکا محسوب می‌شود اعلام کرد که در ماه ژانویه، بیش از ۱۵۶ هزار دستگاه خودرو به‌فروش رسانده است که نسبت به فروش ۱۶۷ هزار دستگاهی محصولاتش در ژانویه سال قبل، کاهش ۶/ ۶ درصدی داشته است. کمری افت فروش ۴/ ۳ درصدی و پیروس کاهش ۵۷ درصدی فروش را تجربه کرده‌اند. شرکت‌های مشاوره خودروسازان پیش‌بینی کرده‌اند که فروش کلی خودرو در ماه ژانویه کاهشی یک درصدی را نسبت به ژانویه ۲۰۱۸ تجربه کند که دلیل اصلی آن نیز فضای ابهام ایجاد شده درپی تعطیلی دولت فدرال است. براساس این ارزیابی‌ها، انتظار می‌رود که مجموع فروش خودرو‌های سبک نیز با فروش ۱۷ میلیون دستگاهی، نسبت به سال ۲۰۱۸ افت ۹/ ۱ درصدی داشته باشد. /دنیای اقتصاد

روسیه پیشتاز کاهش وابستگی به دلار در جهان

حجم طلای خریداری شده توسط بانک مرکزی روسیه برای دومین سال متوالی رکورد زد. شورای جهانی طلا اعلام کرد: بانک‌های مرکزی جهان بیشترین حجم طلا را از سال ۱۹۶۷ تاکنون در سال گذشته خریداری کرده‌اند. بانک‌های مرکزی جهان سال گذشته بیش از ۶۵۱ تن طلا خریداری کردند که ۷۴ درصد بیشتر از طلای خریداری شده در سال ۲۰۱۷ است. طبق گفته شورای جهانی طلا، اکنون بانک‌های مرکزی جهان حدود ۳۴ هزار تن طلا در اختیار دارند. بانک مرکزی روسیه تقریباً تمام اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا که در اختیار داشته است را به طلا تبدیل کرده است. بانک‌های مرکزی ترکیه، قزاقستان، هند، عراق، لهستان و مجارستان دیگر کشور‌هایی بودند که ذخایر طلای خود را تقویت داده اند.

ذخیره سازی میوه، پرتقال را گران کرد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از افزایش قیمت پرتقال و خیار در بازار میوه خبر داد و گفت:ذخیره سازی میوه برای شب عید دلیل افزایش قیمت پرتقال است. اسدالله کارگر از افزایش قیمت پرتقال شمال و خیار در بازار نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هرکیلوگرم پرتقال شمال در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ٢ تا ٣ هزارتومان و قیمت نوع ممتاز آن کیلویی ٤ هزارتومان است. همچنین قیمت هرکیلوگرم پرتقال جنوب را نیز تقریبا بدون تغییر نسبت به هفته قبل بین ٥ تا ٧ هزارتومان و نوع ممتاز آن را ٩ هزارتومان اعلام شد.

افزایش تولید شرکت‌های خودروساز بعید است؟

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به نابسامانی‌های جاری اقتصاد کشور احتمال اینکه تولید شرکت‌های خودروساز افزایش نیابد تا قیمت حاشیه بازار باز هم افزایش پیدا کند و خودروسازان بتوانند قیمت خودرو را بالاتر ببرند، بسیار زیاد است. رمضانعلی سبحانی‌فر در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آثار غیراقتصادی افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به پنج درصد زیر قیمت بازار، گفت: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به پنج درصد زیر قیمت بازار به شرطی خوب است که موجب افزایش تولید باکیفیت و ایمن شود، اما احتمال اینکه به افزایش تولید بی‌کیفیت منجر شود هم زیاد است.

لپ‌تاپ‌هایی که از مرز ۴۰ میلیون تومان عبور کردند و با پراید رقابت می‌کنند!

در بازاری که این روز‌ها کمتر کسی رغبت به چرخیدن و مرور قیمت‌های پشت ویترین آن را دارد، لپ‌تاپ را باید سردسته کالا‌هایی دانست که با قیمت‌های میلیونی تعرفه‌گذاری شده‌اند. نمونه قیمت از دو برند اپل و مایکروسافت نشان می‌دهد که مرز ۴۰ میلیون تومانی در میان این کالا‌ها ایجاد شده و از نظر ارزش همسان با ماشین پراید تخمین زده می‌شوند. لپ‌تاپ Surface Book ۲- C. را این روز‌ها می‌توان از آن دسته کالا‌هایی دانست که از دنیای ۴۰ میلیون تومانی قیمت‌ها سردرآورده است. یک سایت اینترنتی قیمت ۴۲ میلیون و ۲۹۹ هزار تومانی را برای این لپ‌تاپ ۱۵ اینچی در نظر گرفته است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در همین رده قیمت باید به سراغ برند اپل رفت که طبیعتا به دلیل بالا بودن قیمت دلاری محصولاتش در سراسر دنیا قیمت ریالی آن نیز افزایش زیادی داشته است. لپ‌تاپ ۱۵ اینچی اپل مدل MacBook Pro MR ۹۴۲، ۲۰۱۸ یکی از گران‌ترین‌های آلبوم لپ‌تاپ‌های اپل است، قیمت آن ۳۰ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان محاسبه شده است. با وجود اینکه انتظار می‌رود گران‌ترین لپ‌تاپ‌ها اغلب در میان این دو برند دیده شود، اما باید گفت: برخی برند‌های معمولی نیز لپ‌تاپ‌هایی دارند که قیمت‌های میلیونی برایشان تعیین شده است. به‌طور مثال یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی از برند DELL قیمت ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی دارد یا لپ‌تاپ ۱۷ اینچی از MSI که با قیمت ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سخنگوی سازمان ملل به اقدام زننده نماینده اسرائیل در مجمع عمومی