161 قانون پس از انقلاب اسلامی در خصوص زن و خانواده تصویب شده است


 161 قانون پس از انقلاب اسلامی در خصوص زن و خانواده تصویب شده است

آیت اللهی: در شورای عالی انقلاب فرهنگی 75 مصوبه در خصوص زنان و خانواده داریم و 161 قانون نیز در طی چهل سال گذشته در مورد زنان و خانواده تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «زهرا آیت اللهی» در نشست تبیین دستاوردهای حوزه زنان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بر آن شدیم تا با برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده نیز نظر خود را در خصوص جایگاه زن و خانواده اعلام کند.

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: این شورا برای 57 دستگاه نامه زده تا آنها فعالیت های خود و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را در چهل سال گذشته در حوزه زنان به ما ارایه نمایند.

وی افزود: پس از مکاتبات صورت گرفته با این دستگاه ها ما در پاسخ ها با چند مسئله مواجه بودیم که ارایه آمار را با مشکلات و مسایلی مواجه می کرد از جمله اینکه هر دولتی که سر کار آمده به دنبال تبیین و ادامه راه دولت های قبلی نبوده و گاها موفقیت ها و توانمندی های دولت قبلی را نیز انکار می کرد و در کنار آن در بسیاری از حوزه ها آمارهایی وجود نداشت تا این آمارها به ما اعلام شود تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم، به همین خاطر اکثر آمارهایی که توسط دستگاه ها به ما اعلام شده بود مربوط به 4-5 سال اخیر است در حالی که تمام زحمت هایی که در دولت های مختلف کشیده می شود باید به عنوان سرمایه اجتماعی جامعه باقی مانده و در دسترس باشد.

وی افزود: گزارش گردآوری شده مجموعه کاملی از فعالیت هایی است که در حوزه زنان صورت گرفته است هرچند متاسفانه نگاه برخی از مسئولان و مدیران به فعالیت های حوزه زنان این گونه است که شاید اقدام مثبتی در کشور صورت نگرفته ولی اگر بخواهیم یک نگاه کلی به این برنامه ها داشته باشیم می توان گفت اساسا با پیروزی انقلاب اسلامی ساختارهایی به نفع زنان و خانواده در کشور ایجاد شده تا اهتمام ویژه ای به فعالیت های حوزه زنان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور ستاد ملی زن و خانواده، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دفتر امور زنان که در تمام دستگاه های اجرایی کشور فعال هستند، مشاور امور زنان رییس صدا و سیما، بسیج خواهران و بخش هایی در قوه قضاییه و مقننه نیز در حوزه تخصصی زنان و خانواده به صورت متمرکز فعالیت می کنند.

آیت اللهی افزود: سیاست های کلان مرتبط با زنان و خانواده هم اکنون در کشور وجود دارند و فعال هستند که سیاست های کلی خانواده و سیاست های کلی جمعیت هر دو در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفته اند و توسط مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ شده اند را از مهمترین برنامه های مرتبط با زنان می توان برشمرد.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی 75 مصوبه در خصوص زنان و خانواده داریم و 161 قانون نیز در طی چهل سال گذشته در مورد زنان و خانواده تصویب شده است.

وی افزود: هم اکنون در خصوص حمایت از زنان بی سرپرست در کشور دارای قانون هستیم در حالی که قانونی برای حمایت از مردان بی سرپرست وجود ندارد و قانون فقط به دنبال حمایت از زنان بی سرپرست می باشد و حمایت هایی را برای آنها در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد دانشجویان زن بسیار بیشتر از مردان است، گفت: هم اکنون شاهد این هستیم که تعداد دانش آموزان دختر و دانشجویان دختر به شدت افزایش یافته و خروجی های جدید بسیاری از دانشگاه ها را اغلب بانوان تشکیل می دهند.

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: امروزه حتی در زندان ها نیز بسته های حمایتی ویژه ای برای زنان در نظر گرفته شده است به طوری که دوره های زیادی برای زنان زندانی برگزار می شود و ما در تعداد قابل توجه ای از زندان ها دارای شیرخوارگاه هستیم و حتی در داخل تعدادی از بندهای زنان برای راحتی فرزندان مهد کودک هایی نیز ایجاد شده است.

آیت اللهی افزود: در کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی شاهد اقدامات بسیار خوبی در خصوص بانوان بی سرپرست و بد سرپرست هستیم که باعث شده تا این افراد از حمایت های ویژه این سازمان ها برخوردار باشند.

وی افزود: هلال احمر و بنیاد شهید نیز جزو سازمان هایی هستند که با نگاه مثبتی به فعالیت در حوزه زنان و خانواده می پردازند که قابل تقدیر است.

وی افزود: نیروی انتظامی نیز در ماموریت های مربوط به زنان از زنان استفاده می کند که در 80 شغل مربوط به بانوان شاهد تحقق این امر هستیم.

وی افزود: ما در دو جا در جمهوری اسلامی شاهد مشارکت زنان به صورت گسترده هستیم. که بسیج خواهران 9 میلیون عضو دارد، و در کنار آن خیرین نقش بی بدیلی دارند که در ساخت مدرسه، بیمارستان و مراکز درمانی فعال هستند.

وی افزود: ستاد عالی کانون های مساجد نیز نقش ارزنده ای برای زنان قایل شده و هم اکنون شاهد هستیم که 2029 زن به عنوان مدیر کانون فرهنگی هنری مساجد فعالیت می کنند.

وی افزود: 400 هزار زوج نیز تاکنون توسط ازدواج های دانشجویی مورد حمایت های مادی و معنوی قرار گرفته اند.

آیت اللهی خاطرنشان کرد: ما باید با آینده پژوهی در خصوص افزایش طلاق در سال های اخیر، کاهش ازدواج و حرکت جامعه به سمت سالمندی بتوانیم فعالیت هایمان را در این مسیر نیز به صورتی ادامه دهیم که جامعه با مشکل خاصی مواجه نشود.

پایان پیام/55

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها