مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد


مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

شست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح امروز، نهم بهمن‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، اعضای ستاد عالی و جمعی از قاریان، حفاظ، اساتید، نخبگان قرآنی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور صبح امروز، نهم بهمن‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی خاموشی»، اعضای ستاد عالی و جمعی از قاریان، حافظان، اساتید، نخبگان قرآنی و اصحاب رسانه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست پس از استماع گزارشات اعضای ستاد و پیشنهادات نخبگان و اساتید قرآنی در سخنانی ضمن قرائت آیاتی از سوره الحاقه؛«فـلا اقـسـم بـمـا تـبـصـرون، مـالا تـبـصـرون ،انـه لقـول رسـول کـریـم و مـا هـو بـقـول شـاعـر قـلیـلا مـا تـومـنـون و لا بـقـول کـاهـن قـلیـلا مـا تـذکـرون ، تـنـزیـل مـن رب العـالمـیـن» گفت: به نظرم مضامین بسیار بلندی در این آیات آمده است مخصوصا سوگندی که با این سیاق بیان شده بسیار مهم است.

وی سپس خطاب به اساتید قرآنی حاضر در جلسه گفت: بنده خود وامدار جامعه قرآنی هستم طوری که در گذشته و قبل از عارضه دوران دفاع مقدس قاری قرآن بودم و درجلسات قرائت قرآن شرکت می کردم و فعالیت داشتم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به قاریان و حافظان ادامه داد: همه کارهای جشنواره و مسابقات بر عهده شما بزرگواران قرآنی است و ما تنها متولی سازماندهی این رویداد مهم و ارزشمند هستیم بنابراین رونق این مسابقات به حضور پررنگ شما بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی درخصوص هم اندیشی جمع حاضر در بهتر برگذار شدن مسابقات قرآنی گفت: کسانی که در بهتر برگزار شدن مسابقات تاثیرگذار هستند می توانند با ارائه پیشنهادات به ارتقای بهتر برگزاری مسابقات قرآنی کمک کنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برای بهتر برگزاری مسابقات بین المللی قرآنی بایستی بین دستگاه های دیگر تعامل سازنده ایجاد شود و به دلیل چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی این نوع همکاری ها و تعاملات باید تقویت شده و محسوس باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز نظام سلطه از رسانه ای شدن مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران غضبناک است و دوست ندارد این رویداد مهم در عرصه رسانه منعکس شود، اظهار کرد: ما باید پیام رسان مبانی قرآن و دعوت کننده مردم به سوی آیات الهی باشیم بر همین اساس می توان در این امر از رسانه های بین المللی نیز در انعکاس مسابقات قرآنی کمک گرفت.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

نظر مقام معظم رهبری در حفظ و قرائت قرآن نقشه راه ماست

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حفظ و قرائت قرآن نظر دارند، گفت: نظر مقام معظم رهبری نقشه راه ماست. شرایط الان با قبل از انقلاب اسلامی تفاوت های زیادی کرده است. میزان محافل قرآنی و مجوزهای فعالیت های قرآنی که توسط سازمان های مختلف صادر می شود، نشان دهنده این است که جریان قرآنی در جغرافیای جمهوری اسلامی در حال حرکت است. شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی را به همین منظور تشکیل داد ان شا الله این مسابقات یک سرفصل و نقطه عطفی باشد که بتوانیم هم به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هم به کانونهای مردمی قرآنی کمک کنیم.

مسابقات بین المللی قرآن کریم نمایش وحدت جوامع اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با استناد به مطالبات رهبری در زمینه تقویت فعالیت های قرآنی و حفظ و قرائت قرآن کریم، گفت: امروز پرچم قرآن کریم در کشور برافراشته است و این از دستاوردهای بسیار مهم است و امسال که در آستانه 36 سالگی برگزاری مسابقات بین المللی قرآن هستیم این مسابقات نمایش وحدت جوامع اسلامی است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص شرایط اقتصادی کشور و منقبض شدن هزینه های مسابقات قرآنی گفت: برگزاری مسابقه بین کسانی که در این مسابقات رتبه کسب کردند پیشنهاد خوبی است که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان مکان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن را در خور قرآن و نظام ندانست و خاطرنشان کرد: امید که سال آینده در مکان دیگری این مسابقات برگزار شود.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین «سید مصطفی حسینی» در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور نیز گفت: انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در عرصه قرآنی ایجاد کرد.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب اسلامی است در این چهار دهه مسابقات کارکرد اجتماعی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته که همه بیانگر رشد فعالیت های قرآنی و متوقف نشدن جریان مسابقات قرآنی در ایران بوده است.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

کشف قهرمانان قرآنی به واسطه برگزاری مسابقات قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی پیوند قرآن با مسائل اجتماعی و مردمی را بسیار حائز اهمیت دانست و ابراز کرد: طی این مسابقات قهرمانان قرآنی که به واسطه مسابقات کشف شدند و امروز به عنوان اساتید بین المللی ایفای نقش می کنند و دارای کرسی و جایگاه کشوری هستند و این از برکاتی بوده که مسابقات در طول این چهل سال داشته است.

مسؤول مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: با همه اختلاف سلایقی که در زمینه کمی و کیفی مسابقات وجود دارد اما شاهد آن هستیم که جریان مسابقات قرآنی در کشور متوقف نشده و این یک روند رو به رشدی است که در طی این چند سال داشتیم.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی در جمهوری اسلامی دارای یک برنامه جامع و یک سند راهبردی است، ابراز کرد: تلاش می شود با یک فرآیند علمی مسابقات بین المللی قرآن به اوج خود برسد و موثرتر برگزار شود ما باید بتوانیم مباحث قرآنی را با مسائل اجتماعی و مردمی پیوند دهیم و مردم خود پای این مسابقات باشند در این صورت است که این مسابقات دیده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه داد: اگر بتوانیم مانند اتفاقی که در اربعین می‌افتد و مراسم با شکوه اربعین مردمی برگزار می شود در همه عرصه های مسابقات قرآنی و مسائل آن به این سمت و سو حرکت کنیم می توانیم شاهد دستاوردهای خوبی در عرصه قرآنی باشیم.

مسؤول مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت تعاملات قرآنی، گفت: مسابقات قرآنی مسابقات سازمان اوقاف نیست اگر امروز می بینیم وزارت آموزش و پرورش با جدیت وارد کار شده و نهادهای دیگر همکاری دارند بیانگر تعاملات خوبی است که در عرصه مسابقات قرآنی با دیگر دستگاه ها برقرار است.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

لزوم بازآفرینی در ساختار مسابقات/ مسابقات قرآن باید به یک گفتمان و دیپلماسی قرآنی تبدیل شود


حجت الاسلام محمدی گفت: مسابقات قرانی باید به عنوان رسانه قرآنی، گفتمان قرآنی و دیپلماسی قرآنی موردتوجه قرار گیرد و لازم است به‌دور از تعارفات فردی و سازمانی ساختار مسابقات بازآفرینی شود تا جنبه جشنواره‌ای پیدا نکند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «حمید محمدی» در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور که در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد گفت: اگر ایران با برگزاری این مسابقات به قطب قرآنی جهان تبدیل‌شده باشد بیانگر موفقیت ایران در این عرصه است در غیر این صورت نمی‌توان گفت کاملاً موفق بوده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه در بعد داخلی بسیاری از آسیب‌های مذهبی را می‌توان با بهره‌گیری از معارف قرآنی اصلاح کرد، ادامه داد: در بعد خارجی نیز قرآن کریم مصداق بارز استکبارستیزی و استقرار حکومت مردمی و تقریب است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدی با تأکید بر اینکه مسابقات بین‌المللی قران کریم باید به یک‌نهاد بین‌المللی تبدیل شود و این نیاز به یک حرکت انقلابی دارد، ابراز کرد: مسابقات قرانی باید به عنوان رسانه قرآنی، گفتمان قرآنی و دیپلماسی قرآنی موردتوجه قرار گیرد تا نه صرفاً به یک رویداد بلکه به یک نماد و نهاد قرآنی تبدیل شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه در مسابقات باید بین ادبیات علمی و تجارب اجرایی یک توازن قابل‌توجهی وجود داشته باشد، اظهار کرد: لازم است تجربیات عظیم برگزارکنندگان ثبت و ضبط سپس در محیط علمی موردبحث و بررسی قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مسابقات قرانی باید به یک جریان اجتماعی تبدیل شود تا جامعه علمی به آن اقبال پیدا کنند، گفت: متأسفانه امروز برخی این مسابقات را یک جریان صنفی می‌دانند. همچنین لازم است به‌دوراز تعارفات فردی و سازمانی ساختار مسابقات بازآفرینی شود تا جنبه جشنواره‌ای پیدا نکند.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

قضاوت سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با ۳۶ داور ایرانی و ۲۱ داور خارجی


بنابراین گزارش در ادامه این جلسه «محمدتقی میرزا جانی» مدیر کمیته فنی و داوری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ، گفت: 36 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود. مقدماتی غیرحضوری و حفظ قرآن کریم به‌صورت ارتباط زنده تصویری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان خارجی در این مسابقات می‌توانند در دور مرحله نهایی و نیمه‌نهایی مسابقه دهند. داورانی که این مسابقات را قضاوت خواهند کرد 57 نفر که 36 نفر آن ایرانی و 21 نفر دیگر خارجی هستند.

همچنین در ادامه اسدی پیشکسوت قرآنی گفت: نمایندگانی از 36 کشور در این مسابقات شرکت می کنند. امسال کشورهای خارجی می‌توانند حداقل یک نفر حافظ و حداکثر سه نفر قاری برای حضور در مسابقات معرفی کنند.

در ادامه ارزم مسؤول گروه اهل‌بیت(ع) گفت: می‌طلبد در مسابقات هنگام تنفس متسابقین کسانی که در بخش همخوانی، تواشیح و هم‌آوایی شرکت می‌کنند حضورداشته باشند تا از نزدیک با متسابقین ارتباط داشته باشند چراکه این امر تأثیر مطلوبی به همراه دارد.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

پیشنهادات قاری بین المللی کشورمان در راستای برند سازی مسابقات قرآن

بنابراین گزارش «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی کشورمان جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور گفت: مسابقات متأسفانه در حدی که باید ظاهر می‌شد، نشد و اگر این مسابقات بخواهد برند سازی شود باید یک روزبه‌روزهای برگزاری این مسابقات افزوده شود.

وی افزود: با اضافه شدن یک روز می‌توان بین 3 نفری که در این مسابقات حائز رتبه شدند مسابقه‌ای دیگر برگزار کرد به‌نوعی فینال در فینال برگزار شود و یا در بین 5 کشور برتر جهان مسابقه برگزار شود تا برند سازی شکل بگیرد.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

ابوالقاسمی ادامه داد: ما نباید به فکر ازدیاد شرکت‌کنندگان باشیم چراکه این خود بیانگر نقطه‌ضعفت است. ما نباید به فکر آوردن شرکت‌کننده باشیم بلکه باید کاری کنیم که شرکت‌کنندگان خود متقاضی شرکت در این مسابقات باشند.

عالمی پیشکسوت قرآنی نیر در ادامه این جلسه گفت: تعداد کشورهایی که می‌خواهند در این مسابقات شرکت کنند را باید افزایش دهیم.

شایان ذکر است در پایان مراسم رونمایی از پوستر سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی و اعضای این ستاد برگزار شد. همچنین در پایان این نشست از جمعی از فعالان قرآنی و نفرات برتر مسابقات قرآنی بین المللی با اهدای جوایزی تقدیر شد.

مسابقات بین المللی قرآن کریم از دستاوردهای انقلاب است/مسابقات قرآن مکانی در خور قرآن می طلبد

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟