آرامش و کادرسازی برای ظهور؛ رهاورد سبک زندگی فاطمی برای منتظران


آرامش و کادرسازی برای ظهور؛ رهاورد سبک زندگی فاطمی برای منتظران

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه سبک زندگی فاطمی سراسر آموزه برای منتظران است، گفت: این سبک آرامش لازم برای حرکت به سوی ظهور و تربیت نسل منتظر را فراهم می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) و به منظور بررسی مولفه های انتظار در سبک زندگی فاطمی(س) با حجت الاسلام «حسن عبادی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

جمله معروف امام زمان(عج) که می فرمایند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ» چه آموزه ای برای جامعه منتظر دارد و چه حقیقتی را بیان می کند؟

این جمله معروف امام زمان(عج) که در آن حضرت زهرا(س) را الگوی خود معرفی کرده اند، حکایت از اصلی مهم در زندگی اهل بیت(ع) دارد و نشان می دهد زندگی بدون الگو و سرمشق به نتیجه مطلوب نمی رسد.

این جمله نشان می دهد که حضرت زهرا(س) در چنان جایگاهی قرار دارند که اما معصوم(ع) ایشان را اسوه و سرمشق خود معرفی می کنند.

وجود چه ویژگی هایی در حضرت فاطمه زهرا(س) باعث می شود که امام مهدی(عج) چنین تعبیری داشته باشند؟

درباره چرایی بیان این جمله از لسان مبارک امام عصر(عج)، باید گفت اگر کمی تامل کنیم می توان خصوصیاتی را یافت که ملاگ و الگوبخش باشد.

چنان که از همسران پیامبر(ص) نقل شده که فاطمه زهرا(س) چه در ظاهر و چه در باطن آیینه تمام نمای رسول اکرم(ص) بودند و در روایات است که حضرت حجت(عج) هم بعد از ظهور به سنت و روش پیامبر(ص) عمل می کنند.

لذا منتظران هم باید به تاسی از مولای خویش چنین باشند.

شاید به فاصله زمانی و مکانی و شرایط و اقتضائات زندگی حضرت زهرا(س) با دوران کنونی به عنوان عاملی در مسیر تحقق آن الگو اشاره شود که در پاسخ باید گفت: علی رغم فاصله زمانی چندقرنی و مکانی و نیز تفاوت اقتضائات زندگی میان ما و حضرت زهرای مرضیه(س)، اما هستند اصولی که ثابت اند و گذر زمان و بُعد مکان در اصالت آنها خلل ایجاد نمی کند.

از این رو، شاید زندگی ما در جزئیات با حضرت فاطمه(س) فرق کند اما در اصول فرقی ندارد.

می توانید به مصادیق این اصول که محصور و محدود به زمان و مکان نیست اشاره کنید؟

برای مثال اینکه حضرت صدیقه(س) به حیا ایمان و عمل داشتند و حیا در ایشان صفتی بارز بود با گذر زمان فرقی نمی کند و ارزش این ویژگی برای زنان با مرور زمان از بین نمی رود.

یا در بُعد خداشناسی ایشان که مورد عنایت و الگوگیری امام مهدی(عج) نیز است، این مسئله صدق می کند. چنان که نقل است پیامبر(ص) خطاب به دخترشان فرمودند: جبرئیل آمده و می گوید خدا به تو سلام می رساند و می فرماید فاطمه هر چه می خواهد درخواست کند.

حضرت زهرا(س) در پاسخ عرضه داشتند: لذتی که در محضر حق می برم مرا از هر حاجتی باز داشته است.

این عمق نگاه و کلام در کسی وجود دارد که به کمال واقعی رسیده باشد لذا وقتی آن حضرت(س) در محراب عبادت می ایستادند به تعبیر روایت، نور ایشان برای ملائکه آسمان می درخشید و برای همین زهرا لقب گرفته اند؛ یا در روایت از پیامبر(ص) است که تمام وجود فاطمه(س) مملو از ایمان به خدا است.

باید توجه داشت خداشناسی ملاکی اصیل و کلی در سبک زندگی فاطمی است که گذر زمان و بعد مکان آن را تغییر نمی دهد.

چه خصوصیات دیگری در سبک زندگی حضرت فاطمه(س) وجود دارد که هم برای امام عصر(عج) و هم برای منتظران ایشان جنبه الگویی داشته و می تواند گره گشای شان باشد؟

یکی از خصوصیات ایشان، برخورداری از روحیه ایثار و انفاق است که این خصیصه در حضرت(س) به حدی بود که آیات ابتدای سوره مبارکه انسان به منظور این روحیه در وجود مقدس حضرت زهرا(س)، امیرمومنان و حسنین علیهم السلام در شان اهل بیت(ع) نازل شد و این خصیصه قطعا برای حضرت حجت(عج) الگو است.

همچنین، از ویژگی های مشرک امام مهدی(عج) و حضرت زهرا(س) غمخواری نسبت به مسلمانان و مظلومان است؛ ما به عنوان منتظر امروز چقدر غمخوار مسلمانان مظلومِ عراق، سوریه و افغانستان و ... هستیم.

آیا می توان جمله حضرت حجت(ع) مبنی بر «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ» را نوعی راهبرد برای شیعه در عصر غیبت دانست یا نه این جمله برای ایشان جنبه شخصی دارد؟

ممکن است این جمله شخصی و برای حضرت(عج) بوده باشد اما ما به عنوان پیروان و شیعیان و منتظران و زمینه سازان ظهور باید به زندگی اهل بیت(ع) دقت کنیم چون دشمن درصدد است آنچه را می خواهد به ما منتقل کرده و بقبولاند لذا شاید نتوانیم در حد حضرت زهرا(س) عمل کنیم اما می توانیم برای دریافت بخشی از آن انوار پرفروغ تلاش کنیم.

چه ابعادی از سبک زندگی فاطمی(س) برای جامعه منتظر ملموس تر و قابل درک تر است؟

برای مثال در بُعد همسرداری و تحکیم بنیان خانواده، ایشان بهترین الگو هستند و می توانند به فضاسازی برای تربیت نسل منتظر در محیط های خانوادگی کمک کنند اما چقدر بانوان ما مثل ایشان به همسران شان احترام می کنند؟

حضرت زهرا(س) 9 سال با حضرت امیر(ع) زندگی کردند اما هرگز کاری نکردند که امیرمومنان(ع) آزرده شوند چنان که امام علی(ع) می فرمود: «هر گاه به چهره او (زهرا(س)) نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد».

یا در مسئله تربیت فرزند، بازی با فرزندان و شعرهایی که می خواندند و حتی در لحظه پایان عمر دائم دغغده فرزندان شان را داشتند ... ما امروز چقدر به تربیت نسل آینده توجه می کنیم؟

با چنین معیارهایی است که می توان زمینه ساز ظهور بود.

اگر با تاسی به این فرموده امام عصر(عج) منتظران هم به سبک زندگی فاطمی(س) تمسک کنند چه برکاتی شامل حال منتظران و حرکت شان به سوی ظهور می شود؟

نتیجه و مقصدی که به آن می رسیم خروجی الگویی است که انتخاب می کنیم؛ برای مثال اگر الگوهای غربی را برگزینیم نتیجه ای جز آن سبک زندگی و خروجی اش نخواهد داشت، اما وقتی اخلاق فاطمی مثل حیا، عفاف، ایثار و ... را رعایت کنیم آرامش نصیب حال مان می شود به ویژه در ایامی که به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن جنگ اقتصادی را علیه ما راه انداخته است این آرامش بهترین رهاورد برای منتظران است.

اگر زندگی ها ما به سمت آرامش برود علی رغم فشارهای اقتصادی، جامعه را هم متاثر می کند و جامعه آرام به سمت ظهور حرکت می کند وگرنه اگر درگیر اقتصاد شویم بهره ای از آرامش نمی بریم.

دستاورد مهم این آرامش تربیت خودمان و سپس تربیت نسل منتظر است تا آن 313 یار کادرسازی شود و وعده موعود رخ دهد؛ تا ما تربیت نشویم آن کادرسازی فراهم نمی شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج