هشدار چین به آمریکا و کانادا: حکم بازداشت منگ را لغو کنید


هشدار چین به آمریکا و کانادا: حکم بازداشت منگ را لغو کنید

دستگاه قضایی آمریکا می‌خواهد با وجود واکنش‌های منفی چین، موضوع استرداد منگ وانژو، مدیر مالی شرکت چینی هواوی را پیگیری کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، روزنامه گلوب اند میل کانادا گزارش کرده که کاخ‌سفید در حال تکمیل مقدمات درخواست رسمی استرداد منگ وانژو، از مدیران ارشد شرکت فناوری هوآوی چین است.

منگ دسامبر گذشته در ونکوور کانادا و به درخواست مقام‌های آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شد.

به گزارش رادیو فردا، مهلت درخواست استرداد روز ۳۰ ژانویه یعنی ۶۰ روز پس از بازداشت منگ وانژو که در روز اول دسامبر در شهر ونکوور اتفاق افتاد به پایان خواهد رسید.

بازداشت منگ در کانادا، با واکنش شدید پکن روبرو شده است. چین هر دو کشور (آمریکا و کانادا) را به "سوءاستفاده از معاهدات قضایی در استرداد مظنونان و مجرمان" متهم کرده است.

منگ وانژو، مدیرمالی شرکت هوآوی است که اکنون به یکی از بزرگترین گروه‎‌های تولیدکننده محصولات مخابراتی و تلفن‌های همراه در جهان تبدیل شده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفته تقاضانامه استرداد منگ مطابق همه مفاد معاهده آمریکا-کانادا بر سر استرداد مظنونان تحت تعقیب تنظیم می‌شود.

دادگستری آمریکا همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما از کانادا به علت ادامه مساعدت و حمایت در این رابطه و پشتیبانی از اجرای قانون بسیار سپاسگزاریم."

وزارت خارجه چین روز سه شنبه باری دیگر بر آزادی بدون درنگ منگ تاکید کرد و گفت «کاملا واضح است که این یک مورد قضایی عادی نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود:«هر فردی با قضاوت منصفانه می تواند ببیند که کانادا در این زمینه اشتباه بزرگی مرتکب شده است. دولت های کانادا و آمریکا از قرارداد استرداد دوجانبه خود به شکلی غیرقانونی علیه امنیت و حقوق یک شهروند چین سوءاستفاده کرده اند.»

او از دولت آمریکا خواست «اشتباه» خود را تصحیح کرده ، حکم بازداشت منگ وانژو را لغو و استرداد او را تقاضا نکند.

او بدون ورود به جزییات گفت در صورت استرداد منگ «چین مسلما به اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد.»

موضوع بازداشت منگ در ونکوور به بروز تنش جدی میان پکن و اتاوا انجامیده است به طوری که کانادا از جامعه جهانی برای مقابله با فشارهای چین درخواست حمایت کرده است.

چین، مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، دو کانادایی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.

به گزارش بی بی سی، چند ناظر مسایل چین می‌گویند بازداشت این دو شهروند کانادا به نوعی مقابله به مثل پکن در برابر بازداشت منگ در ونکوور کاناداست، هر چند چین چنین ارزیابی‌هایی را رد می‌کند.

کانادا همان ماه گذشته (دسامبر) منگ را پس از صدور قرار وثیقه آزاد کرد اما او حق ترک خاک کانادا را ندارد.

آمریکا، منگ و شرکت هوآوی را متهم به دورزدن تحریم‌های ایران در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ کرده است اما این غول تولید محصولات مخابراتی این اتهام را که به یکی از شرکت‌های اقماری آن یعنی اسکای‌کام مربوط می‌شود را رد کرده است.

به گزارش دویچه وله، علاوه بر اتهامی که به این شرکت در رابطه با نقض تحریم‌ها علیه ایران زده ‌شده، هواوی مظنون به "سرقت اسرار کاری از شرکای آمریکایی" است. یکی از این اتهام‌ها مربوط به دستگاهی از شرکت مخابراتی "تی-موبایل" است که برای آزمایش گوشی‌های تلفن هوشمند استفاده می‌شود.

همزمان چند کشور غربی دیگر هم نسبت به اعتماد و اطمینان به محصولات هوآوی ابراز تردید کرده‌اند؛ به طوری که آلمان، آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا نسبت به نصب تجهیزات جاسوسی در محصولات این شرکت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در برابر این موضع‌گیری غرب، لیانگ هوآ، مدیرعامل شرکت هوآوی که اکنون در کنفرانس اقتصادی داووس در سوئیس به سر می‌برد، گفته اگر آمریکا و بریتانیا به ستیزه‌جویی در برابر هوآوی ادامه دهند این کشور ممکن است تصمیم به ترک آمریکا و بریتانیا بگیرد؛ تصمیمی که می‌تواند تبعات اقتصادی قابل توجهی برای بازاهای مخابراتی این دو کشور در پی داشته باشد.

آمریکا هوآوی را از شرکت در مناقصه‌های دولتی در ایالات متحده منع کرده و شرکت مخابراتی بی‌تی بریتانیا هم تایید کرده که همه تجهیزات ساخت هوآوی را از سیستم سرویس اضطراری شبکه مخابراتی خود برچیده است.

شرکت هوآوی همواره تاکید کرده است که یک گروه اقتصادی خصوصی است و هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل