ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان


ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

بیرانوند با چهارمین کلین شیت خود، رکوردار جام ملت ها شد

اختصاصی طرفداری - دو تیم ایران و عمان در سومین بازی از مرحله یک هشتم پایانی جام ملت های آسیا در ورزشگاه محمد بن زایدِ شهر ابوظبی به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان این شاگردان کارلوس کی روش بودند که توانستند با دو گل علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه (پنالتی) تیم سخت کوش عمان را شکست داده و راهی دور بعدی حذفی این رقابت ها شوند.

ایران برخلاف آخرین بازی مرحله گروهی خود که از نظر درصد مالکیت توپ، تعداد پاس و همچنین شوت در چارچوب نسبت به حریف عراقی خود، ضعیف ظاهر شده بود در این بازی نمایشی کاملا متفاوت داشت و در تمامی آیتم های ذکر شده نسبت به حریف قرمز پوش خود برتری مشهودی داشت. چیزی که در این بازی بیشتر هواداران ایران را خوشحال کرد، درخشش دو علیرضای فوتبال ایران در این دیدار بود. علیرضا بیرانوند که با مهار پنالتی احمد مبارک به قول کی روش ایران را در این بازی نگه داشت و دیگری علیرضا جهانبخش که پس از مصدومیتی دو ماهه و البته بازی انتقاد برانگیزش مقابل عراق، نمایشی دلچسب در برابر عمان داشت. در این یادداشت تحلیلی قصد داریم تا شما را با جزییات چهارمین بازی ملی پوشان ایران در جام ملت های آسیا 2019 بیشتر آشنا سازیم.

گفتنی است تمام آمارهای درج شده در این یادداشت، از سایت AFC اخذ شده است.

ترکیب ابتدایی و آمار بازی

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

عمان ایران آمار بازی
0 2 گل ها
6 12 اقدام به شوت
2 4 شوت در چارچوب
351 476 تعداد کل پاس ها
70.7% 81.9% درصد صحیح پاس ها
6 24 سانتر
0 0 آفساید
3 6 کرنر
8 9 خطا
1 2 کارت زرد
41.8% 58.2% درصد مالکیت توپ
آرایش ابتدایی تیم کی روش به مشابه شروع بازی با عراق بود، با این تفاوت که وحید امیری به جای امید ابراهیمی در پست پشت مهاجم و جلوی چهار هافبک ایران قرار داشت. البته این چینش در هنگام حملات به 3-3-4 تغییر پیدا می کرد و ایران با قدرت هجومی دو نوک خود در این دیدار یعنی طارمی و آزمون که البته در این بازی کم موقعیت نیز خراب نکردند، فشار زیادی را بر روی دروازه سرخپوشان عمانی ایجاد می کرد. در این دیدار کی روش به نسبت بازی با عراق تیمش را با چهار تغییر روانه بازی کرده بود و مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضاییان، اشکان دژاگه و مهدی طارمی به ترتیب به جای نفراتی چون محمدحسین کنعانی زادگان، وریا غفوری، روزبه چشمی و سامان قدوس در این بازی از ابتدا به کار گرفته شده بودند. در آن سوی میدان نیز، پیم فربیک تیم خود را با چینش 2-4-4 روانه بازی با تیم ملی ایران نمود. اساس و تاکتیک عمان در بازی های قبلی خود و در مرحله گروهی، حرکت از کناره ها بود که دو فولبک این تیم یعنی المخینی و البوسیدی از بازیکنانی به شمار می رفتند که بیشترین تعداد سانتر را به خود اختصاص داده بودند. رامین رضاییان و میلاد محمدی با بستن کناره ها به خوبی توانستند بازیکنان کناری عمان را مهار کرده و عملا آن ها جز از عمق و یا ارسال پاس های بلند از خط دفاعی یا هافبک خود، تاکتیک دیگری نداشته باشند. همین موضوع سبب شد تا ایران بتواند پس از شوک اولیه که براثر پنالتی که مجید حسینی تقدیم تیم حریف کرده بود، به خود آمده و بیشتر دقایق بازی در اختیار شاگردان کی روش باشد. ایران با برتری در تمامی آیتم های این بازی که در ادامه به بحث گذاشته خواهد شد، عمان را شکست داد و به مرحله یک چهارم پایانی جام ملت های آسیا، صعود کرد.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

تحلیل روند کلی بازی

نگاهی گذرا به آمار بازی

ایران در این بازی به عنوان تیم میزبان (Home) از سوی مسئولان برگزاری بازی انتخاب شده بود و تیم عمان نیز در این دیدار میهمان (Away) بود. همان طور که در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید 54% زمان و گردش توپ بازی در میانه میدان سپری شده بود و 22.5 در یک سوم میانی تیم ایران و مابقی که 23.5% است هم در زمین تیم عمان توپ در جریان بوده است. همان گونه که پیش تر گفته شد، ایران در تمامی آیتم های مهم و کلیدی بازی به نسبت عمان قوی تر ظاهر شده است. بازیکنان ایران در این دیدار 476 پاس با دقت 81.9% بین خود رد و بدل کردند که به نسبت تیم عمان با 351 پاس و دقت 70.7% برتری مشهود تیم ملی کشورمان را نشان می دهد. همین دقت و تعداد پاس بالاتر، در نهایت منجر به مالکیت بالاتر ایران به نسبت عمان که 58.2% به 41.8% بوده، شده است.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

چیدمان بازیکنان

اگر به چیدمان تک تک بازیکنان ایران در حین بازی نگاهی دقیق تر بیاندازیم، متوجه می شویم که در بیشتر زمان این دیدار، تنها 4 از 11 بازیکن ایران (دایره های نارنجی رنگ)، در زمین عمان حاضر بوده اند و دیگر بازیکنان کشورمان یا در میانه میدان حضور داشته اند و یا در زمین خودی در ساختار دفاعی قرار داشتند. علت این امر را می توان به حملات بیشتر عمانی ها در نیمه دوم و با توجه به دو گلی که عقب بودند، جستجو کرد. اما به همان میزان دوندگی طارمی، آزمون، جهانبخش و کاپیتان اشکان دژاگه، باعث شده بود که با همین نفرات نیز ایران نبض کامل بازی را در هر دو نیمه این دیدار در دست بگیرد. در تصویر زیر به خوبی می توانید، میانگین جاگیری تاکتیکی بازیکنان دو تیم در طول بازی را مشاهده فرمایید.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

طرح ریزی حملات

در این دیدار رامین رضاییان جایگزین وریا غفوری در دفاع راست ایران شده بود و توانست بارها با کمک علیرضا جهانبخش سانترها و حملاتی را بر روی دروازه عمان تدارک ببیند. البته همان گونه که تصاویر زیر به خوبی نشان می دهد، عمده حملات ایران اما از جایی است که میلاد محمدی و مهدی طارمی در آن جا حضور دارند. 46.5% از جناح چپ در برابر 24.2%؛ یعنی تقریبا دو برابر حملات ایران از سمت چپ پی ریزی شده است. در نیمه دوم نیز این آمار تفاوت خاصی نداشته و باز هم مهدی طارمی و میلاد محمدی در کنار وحید امیری، عمده حملات ایران را در زمین عمان شکل می دادند. در آن سوی میدان نیز نزدیک به نیمی از حملات تیم عمان از سمت راست طرح ریزی شده بود که میلاد محمدی در دفاع چپ با سرعت و آمادگی بدنی بالایی که در اختیار داشت، در کورس با بازیکنان این تیم، به هیچ وجهی کم نمی آورد. هر سه تصویر زیر به خوبی نشان از وضعیت حملات دو تیم در طول این بازی می دهند.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانعملکرد هجومی دو تیم در نیمه اول بازی

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانعملکرد هجومی دو تیم در نیمه دوم بازی

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانعملکرد هجومی دو تیم در تمام زمان بازی

برترین بازیکنان از نظر ارسال پاس

ایران برخلاف بازی با عراق، هم از نظر تعداد پاس و هم درصد صحیح آن، نسبت به حریف خود برتری داشت. بازیکنان ایران در چهارمین بازی خود در این جام، 476 پاس بین خود رد و بدل کردند که در مقابل 351 پاس بازیکنان عمان، نشان از برتری ایران در تعداد پاس به میزان 125 عدد دارد. درصد صحیح پاس های ملی پوشان کشورمان نیز به شکل نرمال خود که آمار 80درصد به بالا بود برگشت و به 81.9% رسید. همین برتری در تعداد و کیفیت پاس های صادر شده از سوی شاگردان کی روش، منجر شد که آن ها مالکیت توپ را نیز در این دیدار با 58.2% به سود خود رقم بزنند. در این دیدار باز هم مرتضی پورعلی گنجی بهترین بازیکن از نظر تعداد پاس های صحیح در زمین مسابقه شناخته شد. مرتضی در سه بازی از چهار دیداری که در ترکیب ایران حاضر بوده، بیشترین تعداد پاس را به خود در این تورنمنت اختصاص داده است. مدافع وسط و مطمئن تیم ملی، با 59 پاس سالم، در صدر بازیکنان ایران و زمین قرار می گیرد. عمده پاس های شماره 8 ایران به بازیکنانی چون مجید حسینی، رامین رضاییان و اشکان دژاگه بوده است. پس از او، امید ابراهیمی جنگنده و سخت کوش با 46 پاس در جایگاه دوم قرار می گیرد و رامین رضاییان با 42 و اشکان دژاگه نیز با 39 پاس در رتبه های بعدی قرار دارند. در آن سوی زمین نیز، حریب السعدی با 35 پاس در جایگاه اول تیم عمان قرار گرفته است. پس از او احمد مبارک با 32 و علی البوسیدی با 27 پاس در رتبه های بعدی قرار می گیرند. در ادامه شما را با 4 بازیکن برتر زمین از نظر تعداد پاس که همگی از تیم ملی ایران هستند، آشنا می سازیم.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانتمام پاس های مرتضی پورعلی گنجی در بازی برابر عمان

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانتمام پاس های امید ابراهیمی در بازی برابر عمان

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانتمام پاس های رامین رضاییان در بازی برابر عمان

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانتمام پاس های اشکان دژاگه در بازی برابر عمان

تحلیل گرافیکی شوت ها و پاس های کلیدی

همان گونه که گفته شد بازیکنان ایران در زمینه تعداد پاس و همچنین درصد صحیح آن به نسبت بازی قبلی خود آمار موفقیت آمیزی داشتند و به همین دلیل نیز توانستند بازیشان را به حریف عمانی خود، دیکته کنند. بازیکنان ایران در زمینه پاس های کلیدی نیز برحریف خود برتری داشتند و اگر دو مهاجم ایران، طارمی و آزمون در این دیدار قدر فرصت هایشان را می دانستند، با این آمار پاس های کلیدی، می توانستیم گل های بیشتری در این بازی به ثمر برسانیم. در ادامه به گراف پاس های کلیدی بازیکنان ایران و عمان می پردازیم.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانپاس های کلیدی بازیکنان ایران

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانپاس های کلیدی بازیکنان عمان

حال به شوت های بازیکنان دو تیم می رسیم که قصد داریم شوت های درچارچوب و خارج از چارچوب دو تیم را با هم بررسی نماییم. تعداد شوت هایی که بازیکنان ایران در این بازی زدند و درچارچوب دروازه عمان قرار نداشت به هشت شوت می رسید. خود این آمار که البته همانطور که مشاهده می کنید در متن آن دو بازیکن شماره 17 و 20 ایران قرار دارند، نشان از بی دقتی آن ها دارد. در بازی های به مراتب سخت تر به مانند بازی احتمالی با ژاپن در نیمه نهایی، این فرصت سوزی ها ممکن است به ضرر تیم کشورمان تمام شود. این آمار در تصویر بعد برای بازیکنان عمانی به 3 شوت خارج از چارجوب می رسد.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانشوت های خارج از چارچوب بازیکنان ایران

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانشوت های خارج از چارچوب بازیکنان عمان

در نهایت به شوت هایی می رسیم که بازیکنان دو تیم به سمت دروازه شلیک کرده و موقعیت و خطر جدی را به سود آن ها رقم زده است. ایران در این بازی 4 شوت در چارچوب داشته که طبق تصویر توسط مهدی طارمی (2 بار)، اشکان دژاگه و جهانبخش به سمت دروازه عمان شلیک شده که ضربات جهانبخش و اشکان (پنالتی) تبدیل به گل شده است. در آن سوی میدان، بازیکنان عمان 2 شوت در چارچوب داشتند که یکی از آن ها پنالتی و دیگری ضربه از راه دوری بود که هر دو آن ها به خوبی توسط علیرضا بیرانوند، مهار شدند.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانشوت های در چارچوب بازیکنان ایران

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمانشوت های در چارچوب بازیکنان عمان

عملکرد بازیکنان برتر

در بازی یکشنبه شب تیم ملی مقابل عمان، اکثر بازیکنان ایران در فرم و ظاهر خوب خود ظاهر شدند و با عملکرد موثر آن ها، ایران توانست با برتری برابر این تیم عربی، به جمع هشت تیم پایانی راه پیدا کند. در بخش آخر، تصمیم گرفته ایم تا به سه بازیکن برتر ایران و این مسابقه، یعنی علیرضا بیرانوند، علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه بپردازیم. علیرضا بیرانوند برای دومین بار متوالی، مهمان این بخش ما بوده و به عقیده بسیاری از فوتبال دوستان، ستاره ایران در این بازی بوده است. علیرضا بیرانوند با مهار پنالتی احمد مبارک، ایران را در این بازی نگه داشت. شاید اگر ایران در همان دقایق ابتدایی گل می خورد از نظر روحی به هم می ریخت و با توجه به جو حاکم در ورزشگاه بن زاید و دفاع فشرده بازیکنان عمانی، کار برای ایران بیش از پیش سخت می شد. خود سرمربی تیم ملی ایران نیز در مصاحبه بعد از این دیدار، بیرانوند را یکی از کلیدی ترین بازیکنان تیمش برشمرد و نشان داد کی روش تا چه اندازه به مرد شماره یک تیمش اعتماد دارد. بیرانوند با مهار پنالتی مبارکِ عمانی به تنها دروازه بان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در دو تورنمنت مهم (جام جهانی و جام ملت ها) موفق به مهار پنالتی شده است. او هم چنین در کنار منصور رشیدی در سال 1976و کیم جین هیون در سال 2015 با چهار کلین شیت، رکورددار کلین شیت در یک دوره جام ملت های آسیا هستند.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

بازیکن دیگری که در دیدار برابر عمان خوش درخشید، علیرضا جهانبخش لژیونر ایرانی حاضر در لیگ برتر انگلیس است. جهانبخش پس از دو ماه دوری از رقابت های مختلف پا به مسابقات جام ملت های آسیا گذاشت و در دو دیدار ابتدایی ایران در مرحله گروهی نیز حضور نداشت. شماره 18 ایران، در بازی برابر عراق که در کل بسیاری از بازیکنان ایران در آن بازی در فرم خوب خود، ظاهر نشدند او نیز از این قائده مستثنی نبود و عملکرد بحث برانگیز و انتقاد آمیزی داشت. اما بازی برابر عمان برای او و تیم ملی، به گونه دیگری رقم خورد. جهانبخش به آنچه که هواداران ایران از او انتظار دارند، برگشت و توانست در بسیاری از موقعیت های هجومی ایران، نقش اصلی را ایفا کند. او نه تنها در دقیقه 31 بازی با اشتباه و توپ ربایی خود، گل اول ایران را به ثمر رساند بلکه در کنار رامین رضاییان و با پاس های کاپیتان اشکان دژاگه توانست سمت راست ایران را در این بازی پرفروغ نگه دارد. او در این بازی 25 پاس سالم را در بین بازیکنان خودی تقسیم کرد و از چهره های تاثیرگذار ایران در دیدار یک هشتم، به حساب می آمد. بی تردید حضور یک جهانبخش آماده، بسیار به سود سرمربی تیم ملی و هواداران آن ها خواهد بود.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

به کاپیتان ارزنده تیم ملی در رقابت های جام ملت های آسیا، اشکان دژاگه می رسیم. اشکان آن قدر در ترکیب تیم ملی در این مسابقات درخشیده که از سوی AFC در بین 5 بازیکن تاثیرگذار این رقابت ها قرار گرفته است. اشکان دژاگه با 39 پاس چهارمین بازیکن برتر ایران در این دیدار از نظر تعداد پاس صحیح شناخته می شد که تمامی پاس های او به نوعی موتور محرک هافبک ها و مهاجمان ایران در این دیدار بود. اشکان دژآگه یازدهمین گل ملی‌اش را در دقیقه 41 این بازی به ثمر رساند تا در این دوره از جام ملت‌ها هم دو گله شود. اشکان علاوه بر راه انداختن بازیکنان هجومی ایران، در بخش دفاعی نیز آمار خوبی داشته و توانسته در میانه میدان در کنار امید ابراهیمی، در اکثر نبردهای میانه میدان نیز پیروز باشد. کاپیتان خوش اخلاق و دوست داشتنی فوتبال ایران، یکی از ستون های تیم کارلوس کی روش قلمداد می شود که اگر اشکان در بازی های باقیمانده دیگر تیم ملی نیز در فرم درخشان خود ظاهر شود، شما شانس زیادی را بابت پیروزی ملی پوشان ایران در آن دیدار قائل شوید.

ایستگاه تاکتیک: آنالیز فنی دیدار ایران 2-0 عمان

خلاصه دیدار ایران و عمان

*/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟