بانکها نرخ سود سپرده را چطور حساب می‌کنند؟


بانکها نرخ سود سپرده را چطور حساب می‌کنند؟

سود سپرده‌های بانکی به صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول (مدت به روز) × (نرخ) × (مبلغ سپرده‌گذاری) تقسیم بر 365 = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود.

به گزارش بنکر (Banker)، آنگونه که کارمندان شعب بانکی می‌گویند، سود روزشمار ۱۵ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ که معرف ۳۶۵ روز سال است.

به عنوان مثال اگر ده میلیون تومان به شکل ثابت در بانک با نرخ ۱۵ درصد نگه داشته شود، سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد یک میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰ میلیون تومان به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب می شود. حال عدد ۴۵ میلیون تومان به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود که این سود یک ماه مبلغ سپرده‌گذاری است.
حال آنگونه که فرمول بانک مرکزی می‌گوید، بانکها اجازه ندارند این سود را برای سپرده‌هایی محاسبه کنند که کمتر از یک ماه در بانک مانده باشند؛ یعنی در فرمول محاسبه سود که قبلا وجود داشته، تغییر ایجاد شده و در تبدیل به فرمول جدید، «نرخ سود ضربدر تعداد روزهای ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...