افزایش تنش ها در دریای جنوبی چین با مداخله آمریکا


افزایش تنش ها در دریای جنوبی چین با مداخله آمریکا

کوالالامپور- ایرنا- وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد، این کشور گسترش همکاری های نظامی با آمریکا را مورد بررسی قرارمی دهد که ناظران این اظهارات را افزایش روند مداخله آمریکا در منطقه پر مناقشه دریای جنوبی چین ارزیابی می کنند.

به گزارش روزجمعه ایرنا از رسانه های فیلیپین، دلفین لورنزو وزیر دفاع این کشور در گفت وگو با رسانه ها افزود: آمریکا باید تعهدش به فیلیپین را در هر نوع همکاری نظامی نشان دهد.
وی طی اظهاراتی که احتمال بروز مخاصمه را در منطقه جنوب شرق آسیا افزایش داده است، گفت: واشنگتن باید نشان دهد که در صورت بروز جنگ دراین منطقه، تا چه میزان می تواند به این کشور کمک کند.
پکن با فیلیپین، مالزی، تایوان، ویتنام و برونئی در آبهای دریای جنوبی چین اختلاف دارد. چین تقریبا بیش از 90 درصد از این پهنه آبی را متعلق به خود می داند درحالیکه این کشورها ادعای پکن را رد کرده اند و هریک ادعاهای جداگانه ای در این دریا، منابع و ذخایر آن از جمله انرژی نفت وگاز موجود دارند.
'آنتونیو کارپیو' رئیس دادگاه عالی قضایی فلیپین نیز درپی اظهارات وزیردفاع این کشور گفت که بررسی نقشه های قدیمی نشان می دهد که جزایر اسپارتلی و اسکاربورگ در دریای جنوبی چین، متعلق به چین باستان نبوده است.
مانیل و پکن سال 2012 میلادی را به علت اوج گرفتن اختلافات دو جانبه در مورد برخی جزایر این پهنه آبی، بسیار پرتنش و تاسرحد رویارویی نظامی گذراندند.
مناقشه اصلی بر سر محدوده قلمرو و تمامیت ارضی مناطقی از اقیانوس و جزایر پاراسل و اسپراتلی به عنوان دو مجمع الجزایربا منابع نفت خیز است که چند کشور ادعای مالکیت تمام یا بخشی از آن‌ را دارند. علاوه بر این جزایر، مجموعه‌ای از صخره‌های سنگی، صخره‌های مرجانی و جزیره های ماسه ای مانند سد ساحلی اسکاربورو نیز در این منطقه قرار دارند.
منطقه بزرگ مورد ادعای چین از استان جنوبی هینان این کشور تا صدها کیلومتر در جهت جنوب و شرق ادامه دارد. پکن می‌گوید حق مالکیت چین بر این منطقه 2000 سال قدمت دارد و به زمانی برمی گردد که مجمع الجزایر پاراسل و اسپراتلی بخشی جداناشدنی از چین بودند.
علاوه براین، این منطقه یکی از پر رفت و آمدترین آب‌راه‌های جهان است و هر ساله محموله‌های تجاری به ارزش چند هزار میلیارد دلار با کشتی از این منطقه عبور می‌کند. آب‌های منطقه دارای منابع قابل توجه ماهیگیری است و همچنین گفته می‌شود که منابع عظیم نفت و گاز در بستر این دریا وجود دارد.
فیلیپین فروردین ماه سال 93 با طرح شکایت از چین در دادگاه داوری بین‌المللی لاهه و ادعای مالکیت بخشی از دریای جنوبی چین، موضع پکن را در خصوص مالکیت این سرزمین ها در سطح بین المللی به چالش کشید.
دادگاه بین المللی لاهه تا 15 دسامبر 2014 (23 آذر) به چین مهلت داده بود به اتهامات مطرح شده توسط فیلپیین پاسخ دهد اما پکن با غیر قانونی دانستن این روند، اهمیتی به درخواست دادگاه نداد.
رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین نیز از زمانی که در سال 2016 روی کار آمد، این حکم قضایی را مورد پیگیری قرار نداد.
روابط بین پکن و مانیل به علت اختلافات طولانی مدت در مورد دریای جنوبی چین کمرنگ شده است و به رغم اینکه رئیس جمهوری فیلیپین سعی کرد این کشور را از متحد سنتی ایالات متحده خارج کرده و توازنی در روابط با چین برقرار کند، ظاهرا دراین رویه دوباره تغییر ایجاد کرده است.
وزیردفاع فیلیپین اظهار کرد که مانیل بزودی قراردادهای نظامی با آمریکا را برای همکاری بیشتر مورد بررسی مجدد قرار می دهد و احتمالا روابط دفاعی دو کشور بزودی تقویت خواهد شد.
این درحالی است که دوترته پس از روی کار آمدن وعده داده بود با گسترش روابط با دیگری کشورها، توازنی در روابط این کشور با دیگر کشورها که به طور سنتی متحد آمریکا درمنطقه بوده، ایجاد کند.
فیلیپین دراوج افزایش تنش ها در دریای جنوبی چین همچنین اعلام کرده است که 16 فروند بالگرد نظامی بلک هاو از لهستان خریداری خواهد کرد.
آساق**1599**1485

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)