بازخوانی دزدی‌های خاندان پهلوی از ایران/ انتقال 35 میلیارد دلار از ثروت ایران به امریکا توسط محمدرضا پهلوی!


بازخوانی دزدی‌های خاندان پهلوی از ایران/ انتقال 35 میلیارد دلار از ثروت ایران به امریکا توسط محمدرضا پهلوی!

اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است، خالی از لطف نیست که این میزان دزدی پهلوی مورد بازخوانی قرار گیرد و یادآوری شود که رژیم پهلوی تنها در همین مورد چه خسارت هنگفتی را به مردم زده است

گروه تاریخ-رجانیوز: بیست و ششم دی‌ماه، سالروز فرار محمدرضا پهلوی از ایران است. بحث درباره اینکه در روز 26 دی، شاه از کشور برای همیشه گریخته، یا موقتاً کشور را ترک کرده است، به مثابه اثبات روشنایی خورشید می‌ماند.
به گزارش رجانیوز، فرار شاه از ایران بیش از اینکه با صلاح‌دید خودش بوده باشد، از روی اجبار و برنامه ریزی اربابان خارجی‌اش، به رهبری امریکا بوده است. چنانچه سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان غربی، در تاریخ 17 دی 57 با قطعی دانستن سقوط شاه، تصمیم به این گرفتند که شاه ایران را ترک کند و در نتیجه سران کشورهای مذکور کنترل اعترضات مردم را به دست گیرند. نا گفته نماند که روی کار آمدن بختیار و حمایت امریکا از وی نیز در همین راستا بوده است.
اما همانطور که از شعار های آن روزهای مردم نیز پیدا است، مردم ایران این توطئه را به خوبی شناسایی کردند. با شعار هایی مثل « ما میگیم شاه نمی‌خواییم، نخست وزیر عوض میشه».
اردشیر زاهدی در کتاب " 25 سال در کنار پادشاه" با تایید فرار شاه می نویسد: «تقریباً ده روز قبل از رفتن (آیت‌الله) خمینی به ایران آقای پاکروان رئیس اسبق ساواک به من اطلاع داد که شاه می‌خواهد مملکت را ترک کند. او با اصرار از من می‌خواست تا شاه را تشویق به ماندن در ایران کنم و می‌گفت اگر شاه برود ارتش ماجرای 28 مرداد 32 را تکرار نخواهد کرد. من این مطلب را به شاه گفتم و او گفت: ارتش! ارتش ممکن نیست به من خیانت کند! بعد که در خارج شنید قره‌باغی اعلامیه بی‌طرفی ارتش را امضاء کرده است فوق‌العاده عصبانی شد و تا مدتی قره‌باغی را فحش می‌داد.»
با توجه به این اظهارات زاهدی، می‌توان نتیجه گرفت که شاه از ایران فرار می‌کند و به امید اینکه مانند کودتای 32 ارتش وارد ماجرا شود، فکر می‌کرد می‌تواند به کشور بازگردد.
البته موضوع مورد بحث این گزارش نه بازخوانی فرار شاه، که البته این بازخوانی لازم است، بلکه اشاره به ثروت و سرمایه‌ای است که رژیم پهلوی با خود از ایران خارج کرده و حجم عمده آن را به امریکا برد.
سه روز قبل از فرار شاه از ایران، یعنی در تاریخ 23 دی‌ماه 57، به دستور فرح پهلوی و با تایید شاه، 384 چمدان و صندوق که محتوی تاج شاهنشاهی با 3380 قطعه الماس و 50 قطعه زمرد، ، 368 حبه مروارید، تاج ملکه با 1646 قطعه الماس و تعداد زیادی از جواهرات و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی بودند، بسته شدند و شاه این تعداد چمدان را با خود از ایران خارج ساخت.
روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز نیز در تاریخ دهم ژانویه‌ی 1979، با استناد به گفته‌ی منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین دو تا چهار میلیارد دلار تنها در طول این دو سال آخر (1356 و 1357) از سوی خانواده‌ی سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است.
در سال 1391 نیز روزنامه «فایننشال‌تایمز» به مناسبت بیداری اسلامی در کشورهای عربی میزان دارایی های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی را بدین شرح اعلام کرد: «محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است.»
بازخوانی دزدی‌های خاندان پهلوی از ایران/ انتقال 35 میلیارد دلار از ثروت ایران به امریکا توسط محمدرضا پهلوی!
این روزنامه در ادامه نیز با اذعان به اینکه مبلغ ذکر شده همه آن چیزی نیست که توسط شاه از کشور خارج شده، نوشت: «به نظر می‌رسد این رقم متعلق به خروج مستقیم دارایی به شکل ارز از کشور باشد و املاک و سهام خاندان پهلوی در خارج از کشور در آن محاسبه نشده است.»
تنها همین نوشته روزنامه «فایننشال‌تایمز»، برای سنجیدن میزان و ارزش ثروتی که شاه از ایران خارج کرده و به امریکا برده است، کفایت می‌کند تا بدانیم که محمدرضا پهلوی چه خسارت قابل توجهی را به مردم ایران وارد کرده است.
اولین بار نیست که این اعداد و ارقام دزدی شاه از ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است، خالی از لطف نیست که این میزان دزدی پهلوی مورد بازخوانی قرار گیرد و یادآوری شود که رژیم پهلوی تنها در همین مورد چه خسارت هنگفتی را به مردم زده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا