همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید


فرمول یک ایران – تا به اینجای کار ما تا پایان فصل 2014 رقابت این دو قهرمان را شرح و بررسی کردیم و حال به فصل 2015 می‌رسیم، فصلی که پر از اتفاقات جانبی و هیجان انگیز دیگر بود از جمله ظهور مکس ورشتپن که چشم تمامی اسپانسرها را به سمت و سوی خود جذب کرده بود، دنیل ریکاردویی که توانست در فصل قبل در خیلی از مسابقات نسبت به همتیمی خود که 4 بار قهرمان...

فرمول یک ایران – تا به اینجای کار ما تا پایان فصل 2014 رقابت این دو قهرمان را شرح و بررسی کردیم و حال به فصل 2015 می‌رسیم، فصلی که پر از اتفاقات جانبی و هیجان انگیز دیگر بود از جمله ظهور مکس ورشتپن که چشم تمامی اسپانسرها را به سمت و سوی خود جذب کرده بود، دنیل ریکاردویی که توانست در فصل قبل در خیلی از مسابقات نسبت به همتیمی خود که 4 بار قهرمان جهان شده بود بهتر عمل کند. سباستین فتلی که از تیم خود جدا و جانشین فرناندو آلونسویی در فراری می شود که حال به مکلارن پیوسته است.

گرندپری استرالیا:

این گرندپری که تقریبا بدون حاشیه بود با پیروزی لوییس همیلتون به پایان رسیده بود که خود نشاندهنده این امر بود که این راننده بریتانیایی فصل خود را قدرتمند شروع کرده است.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید همیلتون و روزبرگ – گرندپری استرالیا 2015

همیلتون در مصاحبه بعد از این گرندپری بیان کرد:

خیلی حسه خوبی بود برگشتن به مسابقات و حس بهتری بود که دیدیم همچنان قدرت لازم را داریم.

گرندپری مالزی:

این گرندپری که اولین شکست مرسدس از تیم فراری در دوران هایبرید را رقم می زند دارای لحظات زیادیست که می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

در خط شروع: لوییس همیلتون در جایگاه اول، سباستین فتل در جایگاه دوم و نیکو روزبرگ در جایگاه سوم قرار دارند…

مسابقه بدون تغییر خاصی شروع می شود تا لحظه ای که مارکوس بعد ازاریکسن سبب می شود که خودروی ایمنی وارد پیست شود، با ورود خودروی ایمنی لوییس همیلتون به پیت می رود سپس نیکو روزبرگ نیز به دنبال او به پیت می رود اما سباستین فتل در پیست باقی می ماند تا بتواند به جایگاه اول برسد. حال پس از چند دور که فتل راهی پیت می شود، لوییس همیلتون از این فرصت استفاده می کند تا دوباره به جایگاه اول می‌رسد. فتل که با تایرهای مدیوم به پیست بازگشته از نیکو روزبرگ عبور می کند و در حال نزدیک شدن به همیلتونی می باشد که 7 ثانیه از او فاصله دارد؛ بالاخره فتل به او می‌رسد و لحظه ای که در حال سبقت گرفتن از اوست، همیلتون به طور مستقیم به پیت می‌رود. پس از ان در عین تعجب همگان سباستین فتل پیروز این گرندپری و لوییس همیلتون و نیکو روزبرگ به ترتیب درجایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.(رادیو تیمی معروف فتل رو یادتون میاد دیگه بعد از بردش)

جیمز آلیسون مدیرفنی وقت فراری:

هیچکسی انتظار نداشت که ما دوباره و به این زودی به برد برسیم. ما خودمان هم کورسوی امیدی برای بردن نداشتیم. من با دو راننده کار کردم که واقعا واقعا واقعا ارزش اینکه جزیی از یک تیم باشند را درک می کنند، یکی از آنها مایکل بود و دیگری سباستین. یک قدرت خاصی در درون مایکل بود و یک قدرت خاصی نیز در درون سباستین وجود دارد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید روزبرگ، فتل و همیلتون – گرندپری مالزی 2015

نیکو روزبرگ:

مالزی به معنای واقعی باعث شگفتی ما شد. پس از ان تمام فکر ما این بود که بعد از ان چه اتفاقی قرار است بیفتد. ایا فراری حالا دیگر از ما بهتر است؟! اما ما در مسابقه بعدی به مراتب قدرتمند تر ظاهر شدیم.

گرندپری چین:

همیلتون در این مسابقه پیشتاز و روزبرگ و فتل به ترتیب پشت سر او قرار داشتند. نیکو روزبرگ به تیم از سرعت کم همیلتون اعتراض می کند و می‌گوید که اگر به او نزدیک تر شود تایر هایش از بین می روند. تیم نیز که این مسئله را منطقی می بیند از لوییس می خواهد که کمی سریعتر براند. لوییس همیلتون برنده این گرندپری و روزبرگ و فتل به ترتیب جایگاه دوم و سوم را کسب می کنند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید لوییس همیلتون، نیکو روزبرگ – گرندپری چین 2015

روزبرگ در پایان مسابقه:

او با طرز رانندگی خودش، مسابقه مرا شدیدا تحت تاثیر قرار داد. بهترین مسابقه ممکن برای لوییس این بود که مرا پشت سرش و نزدیک به فتل نگه دارد، جالبتر از همه هم اینکه او گفته است که فقط به مسابقه خودش فکر میکرد. این جمله خود نشان دهنده همه چیز است!

لوییس همیلتون در پایان مسابقه:

من نمیدونم مشکل این پسر چیه واقعا!

صحبت های بعد از اتمام فصل در این مورد:

لوییس همیلتون:

انصافا من این کار رو نکردم، وقتیکه شما در مسابقه پیشتاز هستید شما دیگر به پشت سرخودتان نگاه نمی کنید و تمام هدف شما مسیر پیش روی شماست. از مدیریت مصرف سوخت تا مدیریت تایرها همه چیزهایی هستند که شما باید نگرانشان باشید که اینها این ذهنیت را برای دیگران ایجاد میکند که شما دارید کند رانندگی میکنید.

توتو ولف در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید آیا لوییس از روی عمد آرام رانندگی می کرده است تا فتل به روزبرگ برسد گفته است:

ما هیچوقت این قضیه را نخواهیم فهمید. ولی چیزی که باید بدانید این است که این دونفر سریعترین ماشین را دارند که پتانسیل قهرمانی را دارد و وقتیکه یک همتیمی نیز دارید که او نیز بسیار در کار خودش خوب است شما نیاز دارید هر از چندگاهی از هر ترفندی که یادگرفته اید استفاده کنید تا او را شکست دهید. ما در مورد اتفاقی که در چین افتاد نمیتوانیم بگوییم که عمدی بود اما چیزی بود که می‌توانست از راننده هایمان انتظار برود!

نیکو روزبرگ:

نکته این بود که ما قبل از مسابقه با توجه به شکستی که از فراری در مسابقه قبل خوردیم باهم صحبت کردیم و قرار گذاشتیم که تیم در اولویت باشد و به نتیجه تیم بیشتر از هرچیز دیگری اهمیت دهیم و مطمئن شویم که فراری ما را شکست نمی دهد! این تعریف و قراری بود که ما باهم داشتیم و وقتیکه در مسابقه ان اتفاق افتاد ممکن بود که این نتیجه تغییر کند که این جایی بود که من احساس کردم که کمی در حقم کم کاری شده.

خبرنگار از او پرسید ” نیکو تو در رادیو به تیم شکایت کردی که لوییس از قصد و عمد کند رانندگی می کند تا فتل از تو عبور کند”!پاسخ نیکو روزبرگ در جواب او اینگونه بود:

من هیچگونه اتهامی نزدم و هیچ حرفی مبنی بر این مسئله نزدم، من گفتم فقط او باید کمی سریعتر برود.

دیوید کولتارد در اینباره بیان کرد:

چیزی که این دو راننده در سال 2014 از هم نشان دادند تنها به این معنا بود که این دو همتیمی نمیتوانند یکدیگر را تحمل کنند و باهم رفاقتی را داشته باشند! این مسئله رفاقت بین این دو نفر را فراموش کنید و انها هیچوقت باهم رابطه خوبی را نخواهند داشت.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید همیلتون و روزبرگ – مصاحبه بعد از گرندپری چین 2015

گرندپری بحرین:

لوییس همیلتون در مرحله تعیین خط این مسابقه موفق به کسب مقام اول و چهارمین پول پوزیشن خود را کسب می کند. سپس در روز مسابقه نیز لوییس همیلتون موفق می شود که پیروزی آنرا کسب کند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید لوییس همیلتون، سباستین فتل و نیکو روزبرگ – گرندپری بحرین 2015

گرندپری اسپانیا:

در این گرندپری، نیکو روزبرگ بالاخره موفق می شود که همیلتون را در مرحله تعیین خط شکست دهد و برنده پول پوزیشن و به دنبال آن پیروز مسابقه باشد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ – گرندپری اسپانیا 2015

گرندپری موناکو:

در این گرندپری همه چیز عادی بود ولی مکس ورشتپن همه چیز را تغییر داد! مکس ورشتپن که تازه به فرمول یک پیوسته بود و اولین گرندپری موناکو خود را در پشت خودروی فرمول یک در حال به اتمام رسانیدن بود با هوش بالای خود توانست چند سبقت موفقیت امیز را بگیرد ولی به هنگام عبور از رومن گروژان با او برخورد و سپس با سرعت بالا با دیواره پیست برخورد می کند که منجر به ورود خودروی ایمنی می شود.

لوییس همیلتون که پیشتاز مسابقه بود و در حال کسب دومین برد موناکویی خود بود به پیت می رود و با تایرهای سوپرسافت در جایگاه سوم و پشت فتل به پیست باز می گردد. اما نیکو روزبرگ که به پیت نرفته بود و تصمیم گرفته بود در پیست بماند موفق به کسب جایگاه اول در زمان ورود خودروی ایمنی شد و حتی پس از سرگیری مسابقه با توجه به اینکه همیلتون از تایرهای جدید برخوردار بود نتوانست در 10 دور پایانی از این دو نفر عبور کند و توانست مسابقه را در همان جایگاه سوم به اتمام رساند!

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید لوییس همیلتون و نیکو روزبرگ – گرندپری موناکو 2015

اما داستان چه بود:

همیلتون با فرض اشتباهی که با دیدن مانیتور پیست پیش خود داشت، به تیم اعلام میکند:

بچه ها وضعیت خوب نیست، تایرهام دیگه دماهاشون رو از دست دادند الان دیگه همه میان به پیت و از تایرهای جدید استفاده میکنند!

مرسدس نیز دچار اشتباه شده بود! مرسدس نیز با این خیال که همیلتون فاصله زیادی با رقبای خود دارد و اگر او را به پیت بیاورد او دوباره جلوی آنها بیرون خواهد امد تصمیم گرفت که با توجه به اعتقاد همیلتون او را به پیت بیاورند. اما 2 نکته که اینجا وجود داشت این بود:

1 – صرف اینکه یک راننده درخواست می دهد به پیت بیاید دلیل نمی شود که تیم دستورات او را اجرا کند، واحد استراتژی تیم باید با توجه به اطلاعات و پیش بینی های موجود برای این کار اقدام کند.

2- تیم مرسدس فرض فاصله زمانی همیلتون با رقبا را بدون در نظر گرفتن زمان جدید از دست داده شده در حضور خودروی ایمنی مجازی و بعد از ان خودروی ایمنی اصلی در نظر گرفت.

توتو ولف در اینباره بیان کرد:

ما در محاسباتمان اشتباهی را داشتیم. محاسبات ما نشاندهنده این مسئله بود که همیلتون فاصله بیشتری با رقبا دارد و ما تنها یک ثانیه برای تصمیم گیری وقت داشتیم و با توجه به اطلاعات اشتباهی که داشتیم تصمیم اشتباهی نیز گرفتیم و او را به پیت اوردیم. این تصمیم ما بود که او را به پیت اوردیم و این اشتباه ما بود، در این شرایط یک راننده به تیم خود اعتماد می کند.

همیلتون وقتیکه از پیت بیرون میاید و روزبرگ و فتل را در جلوی خود می بیند بلافاصله با صدایی نگران به مهندس خود “پیتر بونینگتون” اعلام می کند:

چه اتفاقی افتاد!؟ بچه ها چه اتفاقی افتاد؟ من این مسابقه رو باختم، درسته؟

به محض پایان مسابقه بونینگتون در رادیو از لوییس عذرخواهی میکند ولی همیلتون به او می گوید:

لطفا با من صحبت نکن، لطفا!

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید همیلتون، روزبرگ و فتل – گرندپری موناکو 2015

همیلتون در مصاحبه بعد از مسابقه بیان کرد:

من وقتیکه مانیتور را دیدم پیش خودم پنداشتم که تیم ما آماده پیت استاپ است و نیکو نیز به پیت رفته است. تیم به من گفت که در پیست بمان ولی من گفتم که دیگر چیزی از تایرهایم باقی نمانده و فرضی که من داشتم بر این بود که راننده های دیگر با تایرهایی نرم تر از من به پیست باز می گردند. تیم با من موافقت کرد و مرا به پیت آورد بدون اینکه فکر دیگری بکنم بلافاصله با اعتماد به نفس بالا به پیت رفتم و فرض بر این داشتم که تمامی راننده های دیگر به پیت می روند.

بعد از پایان فصل نیز اینگونه این افراد صحبت کردند:

لوییس همیلتون:

لحظه ای که مسابقه تمام شد من حسی شبیه به حس یک قربانی را داشتم. من این موضوع رو شخصی حساب می کنم و به خودم می گیرم. مسابقه دادن زندگی منه و از وقتیکه 8 سالم بود تا به الان هرچه که در توان داشتم رو همیشه با خودم به پیست میاورم و وقتیکه چنین اتفاقی میفتد شما به این فکر میکنید که دیگر برای این مسابقه یک سال دیگر باید منتظر بمانید! خوشبختانه من سال های زیادی را می توانم ادامه دهم ولی آیا می توانم دوباره چنین خودروی قدرتمندی را داشته باشم که توانایی بردن داشته باشد!؟( یعنی که سالهای بعدی ممکنه یه ماشینی دستم باشه که نتونم باهاش گرندپری ببرم و از اینکه این فرصت رو از دست دادم اونم به این شکل خیلی عصبانیم).

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید همیلتون، روزبرگ و فتل – گرندپری موناکو 2015

نیکو روزبرگ هم در اینباره صحبتی کرد بعد از پایان فصل:

من قصد به پیت رفتن نداشتم و ماندم تا رده کسب کنم. وقتیکه از جلوی پیت رد شدم و پشت خودروی ایمنی بودم دیدم پشت سرم انقدر فتل و همیلتون به هم نزدیک شدند که دارن برای جایگاه دومی با گیربکس من برخورد می کنند!

تا به اینجای کار امتیاز ها:

همیلتون: 126 روزبرگ:116 فتل:98

گرندپری کانادا:

این گرندپری که هفتمین گرندپری فصل 2015 بود با پیروز لوییس همیلتون به اتمام رسید.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید بوتاس، همیلتون و روزبرگ – گرندپری کانادا 2015

در قسمت بعدی به ادامه فصل 2015 و رقابت این دو قهرمان می پردازیم.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آنچه باید درباره آسم بدانیم/ از باورهای غلط تا راه‌های درمان