باید با آینده پژوهی به بیماری های فردا فکر کنیم


باید با آینده پژوهی به بیماری های فردا فکر کنیم

تهران-ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در حوزه بهداشت و سلامت جایگاه والایی کسب کرده است، گفت: در عین حال راه های نرفته زیادی داریم و باید با آینده پژوهی به بیماری های فردا فکر کنیم و اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سعید نمکی امروز -دوشنبه- در مراسم افتتاح بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، ضمن یادآوری خدمات ارزنده دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت و درمان و آرزوی توفیق برای وی، همچنین گفت: در ادبیات امروزِ توسعه، انسان را ابزار توسعه نمی دانند بلکه انسان توسعه یافته را هدف غایی توسعه می دانند و نقش نیروی انسانی در توسعه ملی نقش بسیار برجسته ای است که خوشبختانه در مجموعه بهداشت و درمان هویداست.
نمکی تصریح کرد: همین که با منابع اندک و در شرایط بحرانی، توانستیم با دستان توانمند نیروهای متخصص کشور، کار های بزرگی خلق کنیم ستودنی است والا این که ما پول زیاد بگیریم و کار کنیم هنر نیست.
وی با برشمردن طرح ها و پروژه هایی که رنگ و بوی ملی می دهد، ادامه داد: کارهای بسیار بزرگی در عرصه سلامت پس از انقلاب شکل گرفته است و اثرات چشمگیر آن ما را در بیرون از مرزها و در 23 کشور شرق مدیترانه در رتبه اول قرار داده است. همچنین در شاخص های بسیار ارزنده پزشکی و سلامت، اثرات چشمگیری به جا گذاشتیم تا آن جا که در امر پژوهش و توسعه آموزش پزشکی از همه رشته های تخصصی در دنیا بی نیاز شدیم.

**راه های نرفته
سرپرست وزارت بهداشت در عین حال خاطرنشان کرد: نباید غافل شویم از این که راه های نرفته بسیاری داریم.
روزی کودکان خود را علیه بیماری های مهلک مسری و واگیردار واکسینه می کردیم اما امروز گرفتار بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان ها، عوارض جاده ای، بهداشت روان پریش ها و بسیاری مسایل از این قبیل هستیم که وزارت بهداشت حداقل تاثیر را در این فرایند می تواند داشته باشد و این مشارکت بین بخشی عظیمی را می طلبد.
نمکی افزود: به همین دلیل، در بیست و اندی سال پیش اداره کل بیماری های غیرواگیر را راه اندازی کردیم چون می دانستیم در کشوری که بیماری های واگیردار را مهار می کند سیمای اپیدمولوژیک بیماری ها به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر مسیر پیدا می کند که متاسفانه این اداره کل بعد از مدتی بسته شد و به همت دولت تدبیر و امید دوباره گشوده شد.
به گفته وی، ما گرفتار مسایلی از قبیل بیماری های غیرواگیر هستیم و باید بخش پژوهش های کشور به این امر بپردازد.
نمکی یادآور شد: بار بیماری ها شاخص مهمی برای کشورهای درحال توسعه نیست که همه امکانات را بر روی آن متمرکز کنند بلکه باید با یک آینده پژوهشی به بار بیماری های فردا فکر کرد.
وی ادامه داد: ضرورت است که همه ارگان ها و سازمان ها در عرصه پژوهش ما را یاری کنند تا اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم که ناگهان به سیاه چاله بیماری های نوظهوری نیافتیم که همه منابع کشور را خواهد بلعید.

**نقش پژوهشگران برای جبران عقب افتادگی ها
نمکی تصریح کرد: امید به زندگی را زیاد می بینیم اما کیفیت زندگی را خوب نمی بینیم. ما باید به دنبال مدل های نوینی باشیم که سالمند افسرده امروز جامعه ما، خود را سربار حس نکند. باید به مشکلاتی که در حاشیه شهرها در نظام سلامت داریم بپردازیم. مشکلاتی در سلامت مردان داریم که در سایه رسیدگی به مشکلات زنان و کودکان، از آن غافل ماندیم. ما کنار توفیق ها، عقب افتادگی هایی هم داریم که بخش پژوهش می تواند به جبران آن کمک کند.
به بیان سرپرست وزارت بهداشت، تئوریسین های برجسته توسعه عنوان می کنند که هر چه برای پژوهش پول بگذاریم سرمایه گذاری است یا عنوان می شود که اگر می خواهید میزان توسعه یافتگی یک کشور را بسنجید به مدارس آن توجه کنید که چقدر روح کاوشگری در آن جا موج می زند. این است که پژوهش را باید در مدارس نهادینه کنیم تا راهکاری برای مسایل کشور پیدا کنیم.

**راهکارها
نمکی در پایان سه راهکار برای توسعه بهداشت و سلامت مطرح کرد و گفت: باید بخش خصوصی را وارد این مسایل کنیم چرا که در هیچ کشوری سهم پژوهش بیش از یک درصد از سهم منابع ملی نیست. به همین دلیل بخش خصوصی در این امر وارد شده و آنان را یاری می کنند و بخش خصوصی زمانی وارد این گود می شود که محصولات علمی قابل خریداری و به چرخه تولید رسیده باشند.
وی ادامه داد: دیگر اینکه از رفتار جزیره ای بپرهیزیم؛ ساختار جزیره ای مشکل پژوهش کشور را حل نمی کند بلکه باید به هم بپیوندیم و با هم همراهی کنیم تا به انتظار ملی برسیم.
نمکی خاطرنشان کرد: راهکارآخر این که از دایره وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خارج شویم. امروز مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بسیار تاثیر گذار بر امر سلامت هستند بر همین اساس همه بخش های پزشکی و غیر پزشکی به صحنه بیایند و با هم کار کنند. از مرزهای کشور هم فراتر برویم و از تکرار کارهای انجام شده بپرهیزیم. باید از محققان و ایرانی های دانشمند خارج از مرزهای ایران استفاده کنیم و کار مشترک با آنان را تعریف کنیم.
بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدباقر لاریجانی و رضا ملک زاده معاونین این وزارتخانه آغاز شد.
این جشنواره همه ساله به منظور تجلیل از محققین برجسته ایرانی و جهت معرفی فعالیت های تحقیقاتی برتر علوم پزشکی با تاکید بر جنبه های نوآوری در دو بخش افراد حقیقی و نهادهای حقوقی حوزه علوم پزشکی برگزار می‌شود.

علمی*9294*2017

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)