فراز و فرود تنش میان جریان حکمت و عصائب اهل الحق عراق


فراز و فرود تنش میان جریان حکمت و عصائب اهل الحق عراق

بغداد - ایرنا - با اعلام منابع امنیتی مبنی بر پیدا شدن متهم به قتل صاحب یک رستوران در بغداد، پیش بینی می شود، تنش دو روز اخیر میان جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم و جنبش عصائب اهل الحق به رهبری شیخ قیس الخزعلی فروکش کند.

به گزارش ایرنا، کشته شدن 'عماد المیاحی' صاحب یک رستوران معروف در منطقه شهرک صدر بغداد در روز پنجشنبه و ادعای شبکه تلویزیونی الفرات مبنی بر این که قاتل دستگیر شده و کارت های عضویت جنبش عصائب اهل الحق را همراه داشته است، تنش و درگیری لفظی و رسانه ای شدیدی میان این دو گروه سیاسی درگرفت.
برغم تکذیب این خبر از سوی سخنگوی وزارت کشور، شبکه الفرات به تکرار اتهامات خود ادامه داد و مسوولان دو گروه نیز به اظهارات و صدور بیانیه های تند علیه یکدیگر ادامه دهند و یکدیگر را به خیانت، فساد اقتصادی و جنایت محکوم کردند.
تنش تا جایی ادامه یافت که هر دو گروه اعلام کرد امروز شنبه در اعتراضات به اتهامات مطرح شده، دست به تظاهرات در بغداد خواهد زد.
سرانجام میانجیگری 'برهم صالح' رئیس جمهوری عراق سبب شد تا حدی کنش ها و واکنش های رسانه ای میان دو گروه فروکش کند و برنامه تظاهرات نیز لغو شود.
اکنون با اعلام منابع امنیتی مبنی بر این که قاتل المیاحی شناسایی و بازداشت شده و گزارش برخی روزنامه نگاران عراقی مبنی بر این که تحقیقات اولیه نشان می دهد که نامبرده هیچ وابستگی به دسته یا گروه سیاسی ندارد، به نظر می رسد تنش میان دو گروه بازهم کاهش یابد.
در حالی که هنوز چند ماهی از بحران بصره که درپی هفته ها اعتراضات خیابانی، مقر چندین مرکز دولتی و حزبی مورد حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد، نمی گذرد و بسیاری از ناظران، بصره بعنوان کانون اصلی - اجتماعی - تشیع عراق را آتش زیرخاکستر می دانند، سربرآوردن بحران دیگری میان این گروهها نگرانی هایی را از آغاز دوباره روند اعتراض و خشونت ایجاد کرده است.
با این حال به نظر می رسد، مقامات عراقی با درک اهمیت این امر بسرعت برای کاهش این تنش ها فعال شده اند و ساعات آینده مشخص خواهد شد این تنش به کدام سمت و سو خواهد رفت اما روزنامه نگاران عراقی که موضوع را دنبال می کنند از پایان این 'فتنه' خبر می دهند.
تنش 48 ساعت اخیر میان این دو گروه عراقی که یکی جزو فراکسیون فراکسیون اصلاح و بازسازی (با محوریت مقتدا صدر، عمار حکیم و حیدر العبادی) و دیگری جزو فراکسیون سازندگی (با محوریت هادی عامری، نوری مالکی و فالح فیاض) است در حالی شکل گرفت که همزمان اختلافات سیاسی میان احزاب بر سر انتخابات چند وزیر باقیمانده کابینه بویژه وزرای کشور (شیعیان)، دفاع (اهل سنت) و دادگستری (کردها) نیز چند ماهی است مانع تکمیل کابینه 'عادل عبدالمهدی' شده است که از اوایل آبانماه قدرت را در این کشور بدست گرفته است.
خاورم*4*380**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !