ایستگاه تاکتیک: مرد همه کاره و محور اصلی تاتنهام؛ آنالیز سبک بازی هری کین


ایستگاه تاکتیک: مرد همه کاره و محور اصلی تاتنهام؛ آنالیز سبک بازی هری کین

چرا هری کین بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟

اختصاصی طرفداری_ مائوریسیو پوچتینو سرمربی تاتنهام در طی سال های اخیر تغییرات زیادی در تیمش ایجاد کرده و یکی از بزرگ ترین های آن بدون شک شکوفا کردن هری کین است. پوچتینو تخصص زیادی در بازی گرفتن از بازیکنان تیمش دارد و اکثر بازیکنان تاتنهام زیر نظر او به این سطح رسیده اند، هری کین احتمالا مهم ترین آن ها بوده است. بسیاری فکر می کنند کین صرفا یک تمام کننده ی بزرگ است درحالی که او محور تیمش در اجرای تاکتیک های مختلف هجومی است و به هیچ وجه بازیکن ایستایی نیست. کین در پست شماره 9 و در راس تیمش بازی می کند، توانایی های او در کار با توپ و ایجاد موقعیت های فراوان پس از گرفتن توپ موجب شده است او را یک Target man بنامند. تارگت من یا بازیکن هدف معمولا بازیکنی است که پس از کانتر پرس بازیکن هدف تیمش است و علاوه بر گل زدن توانایی های زیادی در کار با توپ دارد. البته این نقش ثابت او در تیمش نیست اما در بیشتر اوقات تارگت من تیمش است. چیزی که بیشتر از جایگیری و تمام کنندگی کین باعث شده تا چشم های زیادی را به خود جلب کند توانایی او در کار با توپ است. هری قدرت دریبل زنی خوبی دارد و دوئل های یک به یک را معمولا می برد، پایه ریز حملات و ضد حملات تیمش در اکثر اوقات است و خلاقیت های زیادی که در ادامه توضیح خواهیم داد در یک سوم زمین حریف دارد.

ایستگاه تاکتیک: مرد همه کاره و محور اصلی تاتنهام؛ آنالیز سبک بازی هری کین

اولین چیزی که با ویدئو به تصویر خواهیم کشید و در موردش توضیح داده خواهد شد قدرت تصمیم گیری او و انتخاب های مناسبش در هنگام حملات و ضد حملات است که باعث شده است تا کین محور تیمش شود و با قدرت پاس بالایش تیمش را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهد. هری در دادن پاس های تک ضرب بسیار ماهر است، او معمولا به عقب می آید تا ضد حملات تیمش را پایه ریزی کند. این کار به چند شکل انجام می شود. کین توپ را می گیرد، تک ضرب تیمش را صاحب شرایط مناسب می کنید یا با عبور از حریف و طی کردن چند متر تصمیم می گیرد تا پاس دهد و بازیکنان اطرافش را صاحب فضای بهتری کند. در بازی مقابل بارسلونا او چند بار این کار را انجام داد اما چند مثال دیگر از بازی های متفاوت را نشان خواهیم داد تا بهتر متوجه شوید. او تخصص بالایی در open play یا حرکاتی که موجب باز شدن تیم حریف می شود دارد که یکی از آن ها دادن پاس های اوپن پلی است.

در صحنه اول کین پشت به بازیکن است، یکی از شگرد های او محو کردن حریف با اولین ضربه به توپ است. هری بازیکنی با First touch های بی نظیر است که همین نیز شامل چند شکل می شود. یکی از آن ها در واقع ضربه زدن به توپ برای عبور از حریف است تا با تغییر مسیر توپ فضای بیشتری ایجاد شود. در ادامه صحنه کین با یک پاس عمقی فوق العاده استرلینگ را تک به تک می کند. در صحنه دوم کین به عقب آمده تا بازیکنان اطرافش را در فضای مناسبی قرار دهد. به او دقت کنید تا میانه میدان به عقب آمده و با دیدن فضای هم تیمی اش با پاسی زیبا فضای بسیار زیادی در اختیار او قرار می دهد و تیم حریف را باز می کند. در ادامه همین توپ گل می شود. در صحنه بعد باز هم با اولین استپ و پاس تک ضرب این بار سون را صاحب فضای زیادی در ضد حمله می کند. به زاویه بدن کین در هنگام دادن پاس دقت کنید او تقریبا پشت به دروازه حریف پاس اوپن پلی می دهد. صحنه بعد هم همان همیشگی.

موضوع بعد قدرت پاسوری بالای کین است خصوصا در پاس های بلند او توانایی بسیار زیادی دارد. البته بیشتر در مورد یک سوم زمین حریف حرف می زنیم که کین حریف را کاملا به هم می ریزد. در صحنه اول یک اوپن پلی واقعی رخ می دهد به طوری که اگر کین را نشناسید گمان می کنید او یک هافبک بزرگ است. هری بدون کار اضافه اریکسن را تک به تک می کند اما او با تعلل فراوان توپ را از دست می دهد. در صحنه دوم کین را ببینید، پس از عقب آمدن فضای سمت چپ تیمش را می بیند که شلوغ است و تصمیم می گیرد توپ را بلند ارسال کند. به دقت و سرعت پاس او توجه کنید و فقط شاهکار او را ببینید، این پاس را فقط بهترین هافبک های دنیا می توانند بدهند.

توانایی دیگر هری بازی پشت به دروازه او است که متخصص این کار است. در ویدئو های بالا به چند مورد اشاره شد اما در یک سوم میانی حریف و درحالی که مدافعین حریف را سرگرم خودش می کند برای هم تیمی هایش فضا می سازد. در صحنه اول کین با قدرت بدنی بالایش توپ را نگه می دارد و توپ را به بارکلی می دهد. به فضای او دقت کنید که چقدر مناسب است اما با تعلل زیادش موقعیت را از دست می دهد. در صحنه دوم کین بازهم با یک First touch استثنایی بازیکن حریف را از دور خارج می کند. به قدرت بدنی کین دقت کنید این نیز یکی از توانایی های بی شمار او است. در ثانیه 24 فضای رو به روی اریکسن را ببینید که از آن ها استفاده نمی کند. در صحنه بعد باز هم کین با دید مناسبش نسبت به فضای پشتش تصمیم درستی می گیرد و با کم ترین کار اضافه کاسمیرو را از جریان خارج می کند، همین قضیه موجب برهم خوردن ساختار رئال می شود و راموس را به جلو می کشاند، ناچو را ببینید که چقدر بد یارگیری کرده و انگار نه انگار دله در محوطه است. پاس کین فضای زیادی به تریپیر می دهد و او با دقت زیادش دله را در محوطه صاحب توپ می کند اما این موقعیت خطرناک تبدیل به گل نمی شود. صحنه بعد یک نمونه کامل از استپ مناسب، بازی پشت به دروازه عالی و اوپن پلی محشر است. با فقط 4 ضربه به توپ کین اسپانیا را به هم می زند و پاس گل فوق العاده ای می دهد.

همانطور که گفتیم کین توانایی زیادی در کنترل روی توپ و استپ کردن توپ دارد. به صحنه اول دقت کنید توپی که با ارتفاع زیاد برایش فرستاده می شود را درحالی که ناچو شدیدا به او فشار وارد می کند به راحتی استپ می کند و توپ به پایش می چسبد. صحنه بعد را با دقت ببینید یک شاهکار به معنی واقعی است. دو تاچ منحصر به فرد و پشت هم از کین و کنترل توپ توسط او، و در آخر قدرت پاسوری بالای کین در پاس های اوپن پلی. 3 لمس توپ و یک پاس گل بی نظیر. در فوتبال امروز درست استپ کردن توپ یعنی 1 گل. در اخرین صحنه کین را ببینید که باز هم تحت فشار توپ را به پاهایش می چسباند. هری در این مواقع از بدنش استفاده می کند و با لمس حریف او را از خود دور می کند تا بدون مزاحم استپ کند.

قدرت بالای کین در درک فضای زمین و حضور در بهترین زمان و مکان ممکن موجب شده است تا هری یکی از بهترین بازیکنان دنیا در جایگیری شود و خود را دائما در موقعیت قرار دهد. در صحنه اول کین در half space حرکت می کند و پس از دریافت توپ پاس گل می دهد. در صحنه بعد کین بازهم در مکان خوبی حضور دارد اما توپ به او نمی رسد. کین علاقه زیادی به جایگیری بین مدافع های حریف دارد و خودش را در موقعیت مناسب قرار می دهد. در این صحنه تریپیر توپ را بین راموس و ناچو می فرستد اما کین به توپ نمی رسد. یکی دیگر از شگرد های کین جایگیری در فضای کور مدافع های حریف است. این بار او در فضای خالی و کور ناچو حرکت می کند اما ناچو توپ را قطع می کند. در صحنه بعد کین را ببینید. چند مورد در این صحنه وجود دارد، اولین آن ها جایگیری و حرکت در خط افساید حریف است، دومین آن ها حرکت بدون توپ و ایجاد فضا برای اریکسن بود، دادن یک پاس گل که در نگاه اول ساده به نظر می آید اما قبل از آن حرکات کین باعث سادگی آن شده بود. کین علاقه زیادی به حرکت روی خط آفساید حریف دارد. صحنه بعد را ببینید، کین بازهم در نقطه کور حریف ایستاده است اما اریکسن به او پاس نمی دهد. صحنه بعدی نمونه کامل جایگیری مناسب از یک مهاجم است. کین ابتدا بین آلونسو و لوییز حرکت می کند، سپس روی خط آفساید پشت آلونسو حرکت می کند و در آخر به درون محوطه می رود و با دروازه بان حریف تک به تک می شود اما در عین ناباوری توپ را از دست می دهد. در صحنه آخر کین با یک link up play زیبا با دله حریف را دچار مشکل می کند. به حرکت کین پس از پاس اول به دله دقت کنید که به فضای خالی بین مدافع های حریف می رود و جایگیری مناسبی می کند.

طبق گفته سایت Transfer market کین در مجموع 243 بازی برای تاتنهام 160 گل به ثمر رسانده است و 28 پاس گل داده است. کین 122 گل و 22 پاس گل را در 174 بازی لیگ به ثبت رسانده است. در 16 بازی لیگ قهرمانان اروپا او موفق شده است 13 گل به ثبت برساند و 3 پاس گل بدهد. کین در فصل های 2016-2015 و 2017-2016 آقای گل جزیره شده است. از فصل 93-92 تاکنون بهترین میانگین گل زنی در میان آقای گل های یک فصل را کین در فصل 2017-2016 با 29 گل در 30 بازی دارد. مهاجم انگلیسی تاتنهام در این فصل موفق شده است در 21 بازی لیگ 14 گل به ثمر برساند و 4 پاس گل بدهد. در لیگ قهرمانان اروپا نیز در 6 بازی 4 گل زده و 1 پاس گل داده است. اما طبق آمار های سایت squawka یک مقایسه آماری بین کین، سوارز و ایکاردی در این فصل لیگ انجام شده است. برطبق آن کین در 21 بازی لیگ 14 گل زده است و 3 پاس گل داده است. او 3 گل از نقطه پنالتی، 12 گل در محوطه جریمه و 2 گل در بیرون محوطه زده است. کین 33 شوت در چهار چوب داشته است و 112 دوئل را برنده شده است. هری 58 دوئل هوایی را پیروز شده و 30 دریبل موفق داشته است. اما سوارز در 17 بازی 12 گل به ثبت رسانده است و 4 پاس گل داده است. 3 گل از نقطه پنالتی، 11 گل از درون محوطه حاصل کار او بوده است، همچنین 1 گل نیز از خارج محوطه جریمه به ثمر رسانده است. سوارز 28 شوت در چهارچوب داشته و 49 دوئل را برنده شده است. او 24 دوئل هوایی را پیروز شده و 10 دریبل را به ثبت رسانده است. اما ایکاردی در 16 بازی لیگ 9 گل و 2 پاس گل به ثبت رسانده است. 2 گل از نقطه پنالتی و 9 گل درون محوطه جریمه حاصل کار او بوده است. 17 شوت در چهارچوب و 42 پیروزی در دوئل ها دیگر آمار او است. مائورو 29 دوئل هوایی را برنده شده و 3 دریبل موفق داشته است. در آخر لازم به ذکر است این مقایسه صرفا آماری بوده و سبک بازی بازیکنان متفاوت است و ربطی به کیفیت کلی یا برتری بازیکنی بر دیگری ندارد. ضمن اینکه برخی اشتباهات در تصویر وجود دارد که در متن شکل درست آن ها ذکر شده است.

ایستگاه تاکتیک: مرد همه کاره و محور اصلی تاتنهام؛ آنالیز سبک بازی هری کین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل