حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی به سوی خودکفایی


حرکت پرشتاب قلب اقتصاد نفتی به سوی خودکفایی

گچساران - ایرنا -تاسیسات نفتی شهرستان گچساران مشهور به بام نفت که قلب تپنده اقتصاد ایران محسوب می شود سالیانی است با تکیه بر توان متخصصان داخلی و بهره وری از ظرفیت های مختلف بومی در مدار اقتصاد مقاومتی به سوی خودکفایی به پیش می رود.

به گزارش ایرنا، تعمیر و ساخت 80 درصد از قطعات مورد نیاز به دست متخصصان ایرانی،آمادگی تلمبه خانه گوره برای انتقال روزانه سه میلیون بشکه نفت، بهره وری از جدیدترین تکنولوژی های روز برای پیشگیری از سوزانده شدن محصول ارزشمند نفت،اختصاص اعتبار ارزی برای توسعه مخازن نفتی و استفاده از پهباد برای نظارت بهینه نشان از تلاش بی وقفه متخصصان داخلی برای خوکفایی ملی در این صنعت بزرگ دارد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است و 20 درصد نفت کشور را تولید می کند نقشی اثرگذاری در خودکفایی اقتصاد کشور دارد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با داشتن 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال نفت با همت مضاعف هفت هزار نفر نیروی انسانی به اقتصاد ایران خدمت می کند.
میدان نفتی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 220 کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.
محدوده فعالیت این شرکت در استان های خوزستان ،کهگیلویه و بویراحمد ،بوشهر و فارس است.

**تاریخچه مطالعه و تولید نفت در گچساران
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به 16 حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید 60 هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های 1335 و 1336 عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال 1345 ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به 46 حلقه افزایش یافت.
صنعت نفت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرزندان متخصص این سرزمین خود اداره این صنعت بزرگ را بر عهده گرفتند .

**آمادگی تلمبه خانه گوره برای انتقال محصول
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: تلمبه‌خانه گوره بعنوان گلوگاه حیاتی و اقتصادی کشور آمادگی ارسال بیش از 3 میلیون بشکه نفت در روز را دارد.
تلمبه خانه گوره که کار انتقال نفت از حوزه های نفتی را به پایانه های نفتی در خلیج فارس میسر می کند در مجاورت روستای سیاهمکان دیلم قرار دارد.
نفت هزاران چاه از اهواز، مسجد سلیمان، آغاجاری، اندیمشک و امیدیه که در خشکی استخراج می‌شود به این منطقه می‌آید.
نفت در تلمبه خانه گوره پمپاژ،سپس به جزیره خارک ارسال و از آنجا هم بار نفتکش‌ها می‌شود.
این مرکز در طول فعالیتش حتی برای لحظه‌ای هم از کار نیفتاده و زمان جنگ که چندبار مورد حمله هوایی قرار گرفت با همت مهندسان و تکنیسین‌ها بازسازی شد و به کار خود ادامه داد.
هوشنگ صیدالی اظهار داشت: دشمن هیچگاه نتوانسته چه با تحریم و یا با اقدام های تروریستی خللی در تولید نفت کشور وارد کند.
مدیر فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اظهار داشت: نیروی انسانی کارآمد، فنی و عملیاتی به عنوان سرمایه های اصلی این شرکت برای ادامه حیات تولید نفت با تمام توان تلاش می کنند.
احمد پورهادی عملکرد کارکنان فنی این شرکت در برنامه ریزی ، فرآورش نفت و گاز، و ارائه دستورالعمل ها، ارزنده است.
وی افزود: مجموعه عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با استفاده از پتانسیل های موجود برای ارتقای حوزه عملیات، استمرار تولید و حفاظت آن تمام توان خود را بکار خواهد گرفت.

**بهره گیری از توان متخصصان
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: امسال برای نخستین بار با هدف بررسی و پایش مستمر خطوط لوله نفت و گاز ،پرواز آزمایشی پهباد چند منظوره شرکت نفت برفراز تاسیسات نفنی گچساران انجام شد.
هوشنگ صیدالی افزود: با توجه به ضرورت پایش مستمر تاسیسات شرکت بهره برداری نقت و گاز گچساران و برای اطمینان از ایمن بودن تاسیسات از این پس از پهباد چندمنظوره استفاده خواهد شد.
وی شعاع عملیاتی این پهپاد را 200 کیلومتر ذکر کرد و گفت: این پرنده داری 270 کیلوگرم وزن و 6 متر طول است.
صیدالی تاکید کرد که این پهباد قابلیت انجام عملیات پرواز و پردازش اطلاعات را در شبانه روز دارد.
وی اظهار داشت: وزن دوربین های نصب شده بر روی پهباد شرکت نفت 2کیلوگرم است و در آینده نزدیک این پهباد امکان تشخیص نشتی لوله های زیر زمینی نفت و گاز را هم بدست می آورد.
وی تصریح کرد: در سامانه هوشمند پهباد ، این پرنده با اخذ مجوزهای لازم در ارتفاع و فواصل مشخص ، بر فراز تاسیسات نفتی مورد نظر به پرواز در آمده و از تاسیسات نفتی عکس و فیلم تهیه می کند.
صیدالی ادامه داد: اطلاعات جمع آوری شده در پرواز پهباد با نرم افزار و توسط کارشناسان فنی بررسی و تحلیل خواهد شد.
وی ابراز کرد: با استفاده از نرم افزار هوشمند تحلیل تصاویر هوایی و مقایسه تصاویر از تاسیسات بصورت لحظه ای، امکان تشخیص و جلوگیری به موقع از انواع حوادث همچون آتش سوزی، شکستگی و نشتی خطوط لوله و نظایر آن وجود دارد.
صیدالی افزود: تصویرسنجی، تهیه نقشه های هوایی هندسی ، استخراج اطلاعات از تصاویر هوایی، مدل سازی سه بعدی، محاسبه فاصله، حجم، مساحت، ارتفاع، شکل زمین، شناسایی ، مطالعات کیفی منطقه و میزان پراکندگی تاسیسات از مهم ترین مزایای استفاده از پهباد در شرکت نفت است.

** اختصاص اعتبار برای توسعه مخازن نفتی
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: یک میلیارد دلار در قالب قراردادهای عملیات محور برای توسعه 9 مخزن نفتی شهرستان گچساران در سال جاری اختصاص یافته است.
هوشنگ صیدالی افزود: پنج میلیارد دلار در قالب 29 بسته سرمایه‌گذاری برای توسعه ٢٨ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور متعلق به مناطق نفت‌خیز جنوب در نظر گرفته شد که از این میزان یک پنجم به گچساران اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: این میزان اعتبار صرف اجرای پروژه های حفظ و نگهداشت تولید نفت در حوزه نفتی گچساران خواهد شد.
صیدالی تصریح کرد: شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز گچساران از لحاظ تولید در بین شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز جایگاه دوم را در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه برنامه‌های اعلام شده تولید شرکت نفت در سال گذشته در حوزه نفتی گچساران محقق شد، افزود: اکنون روزانه 620هزار بشکه نفت در میدان های نفتی گچساران تولید و برداشت می‌شود.

** خودکفایی 80درصدی در ساخت قطعات
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این شرکت با ساخت بیش از یک هزار و 700 قلم از قطعات و لوازم فنی مورد نیاز به خودکفایی 80 درصدی در ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز صنعت نفت دست یافته است.
هوشنگ صیدالی اظهار داشت: از سال 1384 تاکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز از سوی متخصصان داخلی ساخته و تعمیر می‌شود.
وی بیان کرد: این شرکت هم اکنون مسئولیت تولید صیانتی از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه بر عهده دارد.
صیدالی اظهار داشت: تعمیر و تجهیز قطعات اساسی مورد نیاز صنعت نفت با هدف مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از کاهش تولید نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.
وی گفت: این شرکت به توانایی ساخت پیچیده‌ترین قطعات مورد نیاز این صنعت دست یافته است.
صیدالی تصریح کرد: متخصصان داخلی این صنعت به دنبال داخلی سازی محصولات و قطع کامل وابستگی به خارج هستند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به نقش کارکنان صنعت نفت در خوداتکایی افزود: بی شک تجربه ارزشمند کارکنان صنعت نفت سبب عبور شرکت نفت از گذرگاه‌های سخت و حساس شده است.
وی بیان کرد: متخصصان داخلی این شرکت قطعه های مورد نیاز صنعت نفت را پس از تحریم شرکت های خارجی، طراحی و ساخته اند.
صیدالی گفت: استفاده از توان داخلی و دستیابی به تکنولوژی های جدید، رکن اصلی بهره‎وری در صنعت نفت است.
صیدالی گفت: با توجه به روند بهره‌دهی چاه‌ها در طول مدت عمر آن می‌بایست با تولید صیانتی، برای نگهداشت و افزایش تولید، برنامه‌ریزی دقیق و روزآمدی تدوین و اجرا کرد.
وی تصریح کرد: مدیریت فنی با تمرکز بر امر برنامه‌ریزی مدون و جامع فنی و ارائه نقشه راه به‌رغم کمبود منابع مالی روند تولید و بهبود عملکرد را در سطح شرکت تسریع بخشیده است.
** جلوگیری از سوزانده شدن نفت
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت : با نصب دستگاه های تفکیک گر سیار و فراورش (MOS MOT ) بر روی چاه های نفت ،در سال جاری از سوزاندن 210هزار بشکه نفت در حوزه نفتی گچساران جلوگیری شد.
هوشنگ صیدالی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و به کارگیری دستگاه های فراورش نفت خام، سالانه از سوزاندن هزاران بشکه نفت در گودال های سوخت در محل چاه های نفت جلوگیری می شود.
وی بیان کرد: انجام آزمایش های جریانی در سال های گذشته از طریق جریان دادن چاه به گودال سوخت سرچاهی صورت می گرفت و این عملیات موجب آلودگی محیط ‌زیست و هدر رفت سرمایه ملی می شد.
صیدالی با بیان اینکه توسعه صنایع نفت و گاز بدون توجه به تأثیرات آن بر محیط زیست، موجب بروز بحران‌های زیست محیطی می‌شود گفت: این شرکت به عنوان دومین تولیدکننده نفت کشور همواره خود را متعهد به حفظ محیط زیست پیرامونی خود می‌داند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: ساخت و بکارگیری دستگاه های تفکیک گر نفت توسط متخصصان صنعت نفت و سازندگان داخلی نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی زیست محیطی در محل چاه های نفت ایفا کرده است.
صیدالی افزود: با توجه به سیاست های شرکت ملی نفت ایران و لزوم انجام فعالیت براساس توسعه پایدار، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در سالهای اخیر موفق به ساخت و در مدار قرار دادن سه دستگاه تفکیک گر سیار نفت( MOS) و یک دستگاه فراورش (MOT ) شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز نفت گچساران با اشاره به نقش دستگاه های تفکیک گر سیار نفت ،اظهار داشت : ساخت این دستگاه ها منجر به کاهش حجم نفت سوزانده شده، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و هدر رفت سرمایه ملی ، افزایش تولید و اعمال دقت بیشتر در اتخاذ تصمیم مقتضی جهت توسعه میادین، انجام عملیات در راستای بهره برداری به موقع از چاه و طراحی تسهیلات فراورش مناسب میدان نفتی شده است.
صیدالی عنوان کرد: کارشناسان این شرکت در سال گذشته در مراحل مختلف عملیات سرچاهی حدود 900 هزار بشکه نفت را از چاه های «کیلورکریم، گلخاری، پازنان و رگ سفید» توسط دستگاه های تفکیک گر سیار و فراورش (MOS MOT ) استحصال کردند.
واحد فرآورش سیار نفت ( MOT ) دستگاهی است که به منظور فرآورش نفت و گاز، بر روی چاه هایی که مشکل افت فشار پیدا کرده و نیاز به تعمیر دارند قرارمی گیرد و از نفت ریزی جلوگیری به عمل می آورد و تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) نیز امکان راه اندازی چاه هایی را که به دلایلی با افت فشار مواجه می‌شوند مقدور می سازد.
این دو وسیله در راستای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی و پیشگیری از هدر رفت نفت و گاز در هنگام عملیات های تعمیراتی خاص روی چاه‌ها استفاده می شوند.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
گزارش از فرزانه شریفی
8143/1662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)