سفر اعلام نشده ترامپ به عراق


سفر اعلام نشده ترامپ به عراق

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سفری غیرمنتظره وارد عراق شد.

سفر اعلام نشده ترامپ به عراقبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سفری غیرمنتظره وارد عراق شد. سفر ترامپ در هاله ای از پنهان کاری انجام شد.

ترامپ در سفر سرزده خود به عراق گفت عجله ای برای انتخاب وزیر دفاع جدید (آمریکا) ندارد و "پاتریک شاناهان" سرپرست وزارت دفاع آمریکا، برای مدت طولانی در این پست باقی خواهد ماند.

شبکه تلویزیونی الحدث نیز به نقل از رئیس جمهوری آمریکا گفت برای عقب نشینی از عراق برنامه ای ندارد.
هواپیمای رئیس جمهور آمریکا شبانه واشنگتن را ترک کرد و چهارشنبه شب در تاریکی وارد یک پایگاه هوایی در غرب بغداد شد.
با گذشت 15 سال از تهاجم سال 2003، آمریکا همچنان بیش از پنج هزار نیرو در عراق دارد.
جرج دابلیو بوش ماه نوامبر سال 2003 حدود هشت ماه پس از آغاز جنگ، از عراق دیدن کرد و باراک اوباما ماه آوریل سال 2009 در نخستین سال مسئولیت خود به این کشور سفر کرد.
مقامات عراق درخواست ترامپ برای دیدار در پایگاه عین الاسد را رد کردند
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که به این شبکه رسیده است، روسای سه گانه عراق (نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان) درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای دیدار از پایگاه عین الاسد در استان الانبار رد کردند.
المیادین به نقل از منابع وابسته به کاخ سفید اعلام کرد، ترامپ با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار نمی کند؛ زیرا این سفر ناگهانی انجام شده و تدابیر امنیتی لازم برای چنین دیداری اندیشیده نشده است.
المیادین به نقل از منابعی در کاخ سفید اعلام کرد ترامپ در ارتباط تلفنی، با نخست وزیر عراق گفت و گو و او را به واشنگتن دعوت کرد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد نشست میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و سران عراق به علت اختلاف بر سر نحوه برگزاری این نشست لغو شد.
رویترز درباره سفر ترامپ گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سفری غیر منتظره و اعلام نشده وارد عراق شد. این نخستین سفر ترامپ به یک منطقه درگیر مناقشه با گذشت دو سال از روی کار آمدن وی محسوب می شود که تنها چند روز پس از اعلام قطعی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه صورت گرفت.
هواپیمای مخصوص رئیس جمهور آمریکا پس از پرواز شبانه از واشنگتن در پایگاه هوایی الاسد واقع در غرب بغداد به زمین نشست. در این سفر سه ساعته علاوه بر ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا، گروهی از دستیاران ترامپ، ماموران حفاظت رئیس جمهور آمریکا و چندین خبرنگار نیز ترامپ را همراهی می کنند.
برخی چهره ها در ارتش آمریکا به خصوص پس از آنکه ترامپ به علت بارش باران از حضور در یک مراسم ادای احترام به سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ جهانی اول در فرانسه امتناع کرد، از وی به دلیل عدم حضور در مناطق دارای مناقشه از زمان روی کار آمدن در ژانویه 2017 انتقاد کرده اند.
قرار است ترامپ در مسیر بازگشت به آمریکا با توقف در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، با نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه هم دیدار کند.
ترامپ با انجام این سفر تصمیم دارد پس از جنجال شکل گرفته بر سر خروج از سوریه، عقب کشیدن چهارده هزار نظامی از افغانستان و اخراج جیمز ماتیس وزیر دفاع آن هم دو ماه پیش از موعد و صرفا به علت انتقاد از رئیس جمهور، توجهات را به سمتی دیگر معطوف کند.
بسیاری از قانون گذاران دموکرات و جمهوری خواه به علت تصمیم ناگهانی برای خروج از سوریه به شدت از ترامپ انتقاد کرده اند.
ترامپ در توقف کوتاه خود در عراق از تصمیمش برای خروج دو هزار نظامی آمریکایی از سوریه دفاع کرد.
ترامپ مدعی شد شکست داعش علت اصلی این تصمیم او است.
ماتیس یکی از این منتقدان بود که هفته گذشته در یک استعفانامه گفت دیدگاه هایش به خصوص در ارتباط با متحدان آمریکا با دیدگاه های ترامپ همخوانی ندارد. ماتیس تصمیم گرفته بود با پایان فوریه از سمت خود کناره گیری کند اما پس از انتشار نامه استعفا، ترامپ وی را مجبور به کناره گیری در اول فوریه کرد.
ترامپ همچنین به علت تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. نیروهای آمریکایی از سال 2001 در این کشور حضور دارند.
سفر اعلام نشده ترامپ به عراق مشابه سفر باراک اوباما و جرج دبلیو بوش روسای جمهور سابق آمریکا به این کشور بود.
بنابر اعلام ارتش آمریکا، حدود پنج هزار و دویست نظامی این کشور همچنان در عراق حضور دارند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی