توزیع متادون زیر ذره بین وزارت بهداشت


توزیع متادون زیر ذره بین وزارت بهداشت

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - امیرعلی قاسمی‌مقدم - توزیع داروی متادون در بین مراکز ترک اعتیاد تا پیش از این برعهده معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی بود اما گویا وزارت بهداشت طرحی را کلید...


شهرآرا آنلاین - امیرعلی قاسمی‌مقدم - توزیع داروی متادون در بین مراکز ترک اعتیاد تا پیش از این برعهده معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی بود اما گویا وزارت بهداشت طرحی را کلید زده است که به زودی، داروخانه‌ها به فرآیند توزیع متادون و احتمالا دیگر داروهای مخدر وارد می‌شوند. کیانوش جهانپور سخن‌گوی سازمان غذا و دارو چند روز قبل از جزئیات این طرح پرده برداشت و گفت که برنامه توزیع متادون در داروخانه‌های منتخب با هدف نظارت بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام خواهد شد.

آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت خبر داده‌اند، توزیع متادون قرار است به صورت بسته و به ازای هر ٢٠مرکز ترک اعتیاد در یک داروخانه منتخب انجام گیرد.

متادون بیشتر به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد‌مخدر به کار می‌رود. این ماده از چند سال قبل در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار می‌گیرد تا در روند درمان افراد معتاد استفاده شود.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران از طرح جدید سازمان غذا و دارو برای توزیع متادون در داروخانه‌های منتخب استقبال کرد و به شهرآرا گفت که مطابق قانون، توزیع دارو فقط باید از طریق داروخانه‌ها انجام گیرد.

علیرضا شهریاری افزود: هر نوع دارویی اعم از شبه ‌مخدر دارای شرایط خاص نگهداری و توزیع است که بستر آن صرفا در داروخانه‌ها وجود دارد. بنابراین واگذاری امتیاز توزیع متادون به داروخانه‌ها قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت.

فروش متادون همین حالا هم به صورت مستقیم به بیمار ممنوع است و طبق ضوابط و مقررات، باید با نسخه پزشک و به میزان سهمیه مشخص شده برای هر مرکز ترک اعتیاد، توزیع انجام شود.

نکته‌ای که عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران هم به آن اذعان کرد و گفت: داروهای این‌چنینی باید تحت شرایط خاصی نگهداری شوند تا از سرقت آن‌ها جلوگیری شود. از سوی دیگر مطابق دستورالعمل‌ها، آمار توزیع داروهای مخدر مانند متادون باید به صورت دقیق کنترل شود که این امکان در داروخانه‌ها وجود دارد.

شهریاری با اشاره به وجود ٧٠٠داروخانه در شهر مشهد ادامه داد: در صورت ابلاغ دستورالعمل مربوط از سوی وزارت بهداشت، داروخانه متقاضی ارزیابی و در صورت تأمین شرایط مورد نیاز، امتیاز توزیع داروهای مخدر به آن‌ها واگذار خواهد شد.

او به این نکته هم اشاره کرد که اکنون برخی از داروهای خاص و شبه‌مخدر که مورد استفاده بیماران سرطانی قرار می‌گیرد، از سوی برخی از داروخانه‌های منتخب مانند امام و ٢٢بهمن توزیع می‌شود.

آن‌طور که آمارهای رسمی حکایت می‌کند، مصرف ماهانه متادون در تمامی استان‌ها حدود یک هزار و ۸۰۰کیلوگرم ماده اولیه پودر متادون و سالانه حدود ۱۲میلیون بطری متادون است.

البته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید دارد: فعلا برنامه‌ای برای توزیع متادون و داروهای مخدر در داروخانه‌های مشهد وجود ندارد.

به گفته عباس اخگری، اکنون قرص و شربت متادون، بوپرونورفین و اوپیوم به تعداد مورد نیاز در بین مراکز درمان مصرف مواد با داروهای آگونیست که از معاونت درمان مجوز دریافت کردند، توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: داروهای مخدر بیمارستانی هم برای استفاده به عنوان داروهای بیهوشی یا کنترل درد در اختیار مراکز درمانی و مراکز جراحی محدود قرار می‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعدادی داروی مخدر برای کنترل درد در بیماران صعب‌العلاج با نسخه پزشک متخصص در داروخانه منتخب توزیع می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟