چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟


چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

فناوری شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند فواید زیادی از جمله سریع‌تر شارژ شدن آن‌ها دارد، اما همیشه هم خوب نیست و می‌تواند باعث کم کردن عمر باتری دیوایس شما شود. پس هر از گاهی نباید از آن استفاده کرد. اما چگونه؟ «شارژ سریع» یکی از جذاب‌ترین نوآوری‌های فناوری موبایل طی سالیان اخیر است. این فناوری... نوشته چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟...

فناوری شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند فواید زیادی از جمله سریع‌تر شارژ شدن آن‌ها دارد، اما همیشه هم خوب نیست و می‌تواند باعث کم کردن عمر باتری دیوایس شما شود. پس هر از گاهی نباید از آن استفاده کرد. اما چگونه؟

«شارژ سریع» یکی از جذاب‌ترین نوآوری‌های فناوری موبایل طی سالیان اخیر است. این فناوری که با نام “Quick Charge” توسط شرکت کوالکام در سال 2013 معرفی شد، تکامل پیدا کرد و در حال حاضر در شکل‌های مختلفی توسط سازندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت‌های شارژ سریع کاملا آشکار است. در دنیای زودگذر ما، شارژ کامل گوشی هوشمند در یک ساعت یا حتی کمتر از آن می‌تواند کاملا سودمند باشد. با این حال شعار «کمتر در شارژ، بیشتر در جیب» از چند ضعف نیز برخوردار است که شاید مناسب خیلی از کاربران معمولی نباشد.

چرا در وهله‌ی اول به دنبال غیرفعال کردن شارژ سریع خواهید بود؟

بیایید با چگونگی عملکرد این فناوری شروع کنیم. تا همین اواخر، تولیدکنندگان شارژرهایی را تولید می‌کردند که نمی‌توانست جریان فعلی را به گوشی یا تبلت شما راه دهد. این عمل برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه باتری صورت می‌گرفت که می‌توانست باعث خرابی گوشی شما و یا حتی در برخی موارد، منجر به آتش‌سوزی آن شود.

هرچند فناوری شارژ سریع یک ولتاژ یا جریان افزایش پیدا کرده‌ی محدود را ارائه می‌کند تا مدت زمان شارژ را کم‌تر کند، اما این فناوری باعث بروز هیچگونه مشکلی در گوشی شما نخواهد شد. با این وجود، همیشه سریع شارژ کردن گوشی هم نمی‌تواند در دراز مدت خوب باشد. اول از همه، باتری لیتیوم یونی داخل گوشی اگر همیشه آن را با سرعت زیادی شارژ کنید، کم سرعت‌تر می‌شود. این به خصوص اگر شما می‌خواهید هر روز بین 18 تا 24 ماه از گوشی خود استفاده کنید، مضر است.

سپس مشکل داغی بیش از حد وجود دارد. همانطور که شارژ سریع قدرت زیادی را به گوشی شما وارد می‌کند و زمان را کاهش می‌بخشد، موارد خاصی وجود دارد که می‌تواند منجر به آسیب سخت افزاری دیوایس شما شود. اگر گوشی شما در حالت شارژ، در دمای کمی قرار نداشته باشد، می‌توانید انتظار هر چیز بدی را داشته باشید. فرض کنید آن را زمانی که در حال اجرای یک بازی یا اپلیکیشن هستید یا در شرایط آب و هوایی گرمی هستید.

علاوه بر این، اغلب زمان‌ها ما گوشی خودمان را در طول شب در شارژ به حال خود رها می‌کنیم، پس چه تفاوتی دارد باتری گوشی ما زودتر از حد معمول به 100 درصد رسد؟ اگر می‌خواهید طول عمر باتری گوشی شما همیشه بلند و خوب بماند، باید در زمان‌هایی که نیازی به زود شارژ شدن آن ندارید، از شارژ سریع استفاده نکنید.

← راه حل 1: تنظیمات گوشی‌تان را چک کنید

چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

روش بدون دردسر، غیرفعال کردن این قابلیت از منوی تنظیمات است. برخی از تولیدکنندگان فعال کردن یا غیرفعال کردن آن را به عنوان یک گزینه در گوشی خود ارائه می‌کنند که می‌توانید آن را تغییر دهید. این مورد اغلب در بخش Battery در صفحه‌ی تنظیمات یافت می‌شود.

برای مثال، اگر صاحب یک گوشی سامسونگ هستید باید به مسیر Settings > Device Maintenance >‌ Battery بروید. سپس بر روی منوی سه نقطه در بالا، سمت راست صفحه کلیک کنید و بر روی Advanced Settings یا تنظیمات پیشرفته کلیک کنید. در اینجا گزینه‌هایی برای شارژ سریع کابلی یا بیسیم را می‌توانید ببینید. در مواردی دیگر، شما می‌توانید از نوار جستجو در تنظیمات به دنبال عبارت “fast charging” یا “quick charge” یا مواردی از این دست بگردید.

اگر هیچ گزینه‌ای برای غیرفعال کردن شارژ سریع ندارید،‌ باید راه‌های دیگری را دنبال کنید.

← راه حل 2: از یک شارژر قدیمی استفاده کنید

چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

اگر یک شارژر معمولی دارید که از دیوایس قبلیتان به جامانده، می‌توانید از آن برای شارژ شدن گوشی‌تان در طول شب استفاده کنید. البته اگر گوشی شما از استاندارد USB-C برخوردار است، بدیهیست که باید یک تبدیل نیز بخرید که بین 5 تا 8 دلار قیمت دارد.

تعجب کرده‌اید که شارژر قدیمی شما نیز خیلی زود گوشیتان را شارژ می‌کند؟ باید توجه کنید که بر روی شارژر، عبارت‌هایی همچون “quick charge”، “fast charge”، “dash charge” یا “adaptive fast charging” وجود نداشته باشد. همچنین باید به ولتاژ یا آمپر درج شده روی آن نیز توجه کنید. آن باید مساوی یا کمتر از 5 ولت 2 آمپر باشد تا بتواند با سرعت استانداردی گوشی شما را شارژ کنید.

← راه حل 3: از لپ تاپ، کامپیوتر یا کنسول خود استفاده کنید

چگونه شارژ سریع را در گوشی خود غیرفعال کنیم؟

متناوبا شما می‌توانید گوشی خود را به هر گجتی که از درگاه USB برخوردار است متصل کرده و از طریق آن نیز شارژ کنید. بار دیگر تأکید می‌کنیم که برای این کار باید یک کابل سازگار با آن را داشته باشید. یک لپ تاپ، کامپیوتر دسکتاپ، ایکس باکس یا پلی استیشن می‌توانند به خوبی از پس این کار برآیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج