عزم جزم ترکیه برای گسترش و تعمیق روابط مستحکم با ایران


عزم جزم ترکیه برای گسترش و تعمیق روابط مستحکم با ایران

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به فشارهای ناحق نسبت به ایران بر اهتمام کشورش برای توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط با تهران تاکید کرد و گفت: حقوق همسایگی ایجاب می‌کند که دو کشور در روزهای سخت در کنار یکدیگر باشند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود و به منظور شرکت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران - ترکیه در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی عصر چهارشنبه عازم آنکارا پایتخت ترکیه شد.
روحانی پیش از سفر به ترکیه در فرودگاه مهرآباد گفت: این سفر به دعوت رسمی رئیس جمهوری ترکیه برای شرکت در پنجمین شورای عالی دو کشور انجام می گیرد و به طور طبیعی غیر از برگزاری جلسه شورای عالی با حضور روسای جمهوری و اعضای دولت دو کشور، ملاقات دو جانبه با اردوغان خواهم داشت و وزرا نیز در این سفر با همتایان خود ملاقات‌هایی جداگانه ای دارند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: بیشتر همسایگان ما از جمله ترکیه با یک بیان صریح به آمریکایی‌ها اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست‌ها از طرف واشنگتن به دیگران به سر آمده است و آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله، برای منطقه و روابط کشورها و ملت‌های بزرگ این منطقه نسخه‌پیچی کند.
روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه گسترش روابط با ترکیه به عنوان یک کشور دوست برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی دارد، به اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره کرد و گفت: مواضع دولت ترکیه به عنوان یک کشور دوست و تاثیر گذار در منطقه و شخص رئیس جمهوری ترکیه در ماه‌های اخیر برابر تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیار خوب و قاطع بود.
رئیس جمهوری روز پنجشنبه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه به طور رسمی از سوی همتای ترکیه ای خود مورد استقبال قرار گرفت و یادداشت تفاهم همکاری بین تهران و آنکارا در زمینه بهداشت و درمان و همکاری در زمینه امور ارتباطات و رسانه در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و اردوغان به امضاء رسید.
روحانی همچنین پس از امضای این اسناد همکاری، در نشست مشترک خبری با همتای ترکیه‌ای خود، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی روابط راهبردی برای رفع موانع احتمالی در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تصمیم‌گیری شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در مذاکرات با رئیس جمهوری ترکیه همکاری‌های دوجانبه، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: روابط دو کشور بر مبنای مناسبات تاریخی، فرهنگی، دینی، منافع مشترک، توسعه صلح و ثبات در منطقه استوار است.
روحانی با قدردانی از مواضع بسیار قاطع و صریح شخص اردوغان و دولت ترکیه برابر یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: این مواضع به معنای پایبندی دو کشور به قانون، منافع مشترک و اخلاق است.
رئیس جمهوری اقدام آمریکا علیه ایران را اقدامی 100 در صد تروریستی توصیف کرد و گفت: دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های ظالمانه دولت‌ها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه 2231 و تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران می‌ترساند و این اقدام آمریکا برخلاف مقررات بین‌المللی است.
روحانی خاطر نشان کرد: قطعنامه 2231 به عنوان یک قطعنامه الزامی از همه کشورها می‌خواهد که از آن حمایت کنند. لذا کشورهای معدودی که به تفکر آمریکایی ملحق شده‌اند، در حقیقت قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: معتقدیم دوران قلدرمآبی در جهان به پایان رسیده است و امروز ملت‌ها بر مبنای منافع مشترک تصمیم‌گیری و رفتار می‌کنند.
روحانی در ادامه با اشاره به بررسی موانع موجود در تحکیم هر چه بیشتر روابط تهران – آنکارا در جلسه شورای عالی روابط راهبردی، گفت: در این جلسه مسایل مربوط به مسایل بانکی، تجاری، صنعتی، گمرک، حمل و نقل و گردشگری و همکاری‌های فرهنگی دو کشور مورد بررسی و بر تقویت آن تاکید شد.
رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه ترانزیت و حمل و نقل، افزود: ایران و ترکیه با همکاری مشترک در زمینه ترانزیت و خطوط ریلی می‌توانند، آسیا را به اروپا متصل کنند و این اقدام به نفع کل جهان و منطقه بسیار حساس خاورمیانه است.
روحانی خاطر نشان کرد: در جلسه شورای راهبردی برات و واعظی به عنوان مسئولان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تعیین شدند تا با تقویت همکاری‌های مشترک سرعت توسعه روابط دو جانبه را افزایش دهند.
وی همچنین با اشاره به بررسی مسایل منطقه بویژه تحولات سوریه، گفت: در مذاکرات آستانه ایران، ترکیه و روسیه همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داریم و امروز تصمیم گرفتیم این همکاری‌ها را با قوت ادامه دهیم.
روحانی همچنین با اشاره به شرایط دشوار و سخت یمن، خاطر نشان کرد: در مذاکرات مشترک توافق کردیم تا برای ایجاد صلح و ثبات در یمن و کمک به مذاکرات یمنی – یمنی و ارسال کمک‌های نوع‌دوستانه، رایزنی‌ها و همکاری‌های خود را افزایش دهیم.
همچنین اردوغان در این نشست مشترک خبری اهتمام کشورش را برای توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار داد و گفت: ترکیه مصمم است روابط خود را با ایران محکم‌تر از گذشته ادامه دهد و بر عزم و اراده خود در راستای تعمیق روابط دو کشور تاکید داریم.
رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه تمامی طرفین برجام باید بر آن متعهد باشند و ادامه آن به نفع صلح و امنیت جهانی است، گفت: پایبندی ایران به برجام بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده و خروج آمریکا از این معاهده درست نیست.
اردوغان با بیان اینکه اعمال تحریم آمریکا علیه ایران امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت: ترکیه از این اقدام آمریکا به هیچ وجه حمایت نمی‌کند و برای کاهش تبعات آن آماده همکاری با ایران هستیم چرا که حقوق همسایگی ایجاب می‌کند که کشورهایمان در روزهای سخت در کنار یکدیگر باشند لذا به رغم فشارهای ناحق نسبت به ایران در کنار مردم این کشور خواهیم بود.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین عصر پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت که در این مسیر تقویت همکاری های بانکی و ساز و کار های موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.
رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور تصریح کرد: ظرفیت ها در این حوزه به نحوی است که می توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم.
روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.
رئیس‌جمهوری در ادامه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت های بی رویه را تهدید جمعی دانست و بر همکاری مشترک در این زمینه تاکید کرد.
روحانی همچنین ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه برقراری روابط نزدیک‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی همچون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد.
رئیس جمهوری به همکاری های دو جانبه و سه جانبه ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره کرد و گفت: این مذاکرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.
روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت در کنار مردم و دولت ترکیه بوده و امروز خوشحالیم که در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه دولت آمریکا علیه ایران، دولت و ملت ترکیه نیز در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
رئیس جمهوری ترکیه نیز در این جلسه تشکیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه را در دوره‌ای که آمریکا تحریم علیه ایران را افزایش داده است، حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همکاری را فعال سازیم.
رئیس جمهوری ترکیه خاطر نشان کرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو کشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند.
اردوغان با تاکید بر اینکه همواره با تحریم های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و هستیم، گفت: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می داند.
رئیس جمهوری ترکیه در ادامه مذاکرات، به همکاری دو کشور در مسایل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: به نتیجه رسیدن روند آستانه در باره سوریه با همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه، نمونه ای از همکاری موفق برای صلح پایدار در منطقه است و باید در مقابل مداخله خارجی در این روند ایستادگی کنیم.
اردوغان مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در عراق و کمک به حل و فصل بحران یمن را مورد تاکید قرار داد و گفت بحران یمن باید هرچه زودتر از مسیرهای دیپلماتیک و همکاری‌های چندجانبه خاتمه یابد و در این مسیر نیز به همکاری های خود با ایران ادامه خواهیم داد.
رئیسان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه همچنین در یک بیانیه مشترک که در پایان پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی دو کشور منتشر شد، تاکید کردند که هرگونه اقدام لازم را به منظور افزایش تجارت فی مابین به هدف 30 میلیارد دلاری بوسیله تقویت ساز و کارهای موجود بکار خواهند گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی و اردوغان همچنین با ابراز تاسف عمیق درخصوص خروج آمریکا از برجام و تحریم های یکجانبه و غیرمنصفانه ای که توسط ایالات متحده آمریکا بر بخش های گسترده ای در ایران اعمال شده، به طور مشترک از اینکه اعمال این تحریم ها موجب آسیب رسانی به زندگی مردم بی گناه شده و بر تجارت منطقه ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می گذارد، ابراز نگرانی کردند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی شامگاه پنجشنبه و در ادامه سفر دو روزه خود به ترکیه در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه، حضور روسای جمهوری در جمع فعالان بخش خصوصی دو کشور را نشانه بالاترین حمایت از همکاری تجار ایران و ترکیه دانست و با تاکید بر اینکه 'باید از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد برویم'، گفت: آماده حمایت و تامین شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران ترک در بازار انرژی هستیم.
رئیس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه در مسیر توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه جز مقررات بین‌المللی و منافع دو ملت هیچ چیزی تاثیرگذار نیست، اظهار داشت: بر این باور هستیم که شرایط تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه علیه ملت ایران می‌تواند به شرایطی بسیار ارزشمند طلایی برای اتصال اقتصاد دو کشور تبدیل شود به نحوی که هیچ تهدید و اقدامی نتواند آن را دچار خدشه کند.
روحانی تصریح کرد: ایران و ترکیه با همکاری‌های مشترک به خارجی‌ها و قدرت‌های خارجی اعلام می‌کنند که نمی‌توانند برای امنیت منطقه تصمیم بگیرند و دو طرف باید با همکاری یکدیگر تروریسم را در منطقه ریشه‌کن کنیم چرا که گروه‌های تروریستی در منطقه و فعالیت آنها در کشورهای منطقه به ضرر همگان است.
وی گام دوم در مسیر توسعه روابط تهران – آنکارا را ایجاد زمینه و تسهیلات لازم برای فعالیت اقتصادی دانست و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج و فعالیت بازرگانان و مردم دو کشور فراهم کنیم و در مذاکرات امروز در ارتباط با ایجاد تسهیلات بانکی، پولی و ارتباطات اقتصادی بین دو کشور تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی بدون تسهیلات مالی امکان‌پذیر نیست، افزود: در شرایطی می‌توانیم به هدف 30 میلیارد دلاری برسیم که شرایط و تسهیلات مالی بین دو کشور مناسب باشد و در این زمینه مؤسسات، بانک‌ها، صندوق، بیمه، کشتیرانی و حمل و نقل می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا کند.
روحانی در ادامه همکاری دو کشور در زمینه انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این مساله مهم اقتصادی، همکاری و هماهنگی‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم انرژی کشور ترکیه را برای بلندمدت، تامین کنیم و هر مقدار که ترکیه نیاز داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً آمادگی دارد از ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده کند.
رئیس جمهوری با تاکید بر حمایت دو کشور از سرمایه‌گذاری های مشترک و بخش خصوصی، گفت: تصمیم امروز در رابطه با ایجاد شهرک‌های صنعتی در این راستا بوده است که بتوانیم از امکانات یکدیگر برای رشد و توسعه صنعتی استفاده کنیم و بی‌تردید در سایر زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز این آمادگی وجود دارد.
روحانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از فعالیت و سرمایه‌گذاری ترکیه در بخش‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع بالادستی و پایین‌دستی انرژی حمایت می‌کند و آمادگی دارد مواد، زمین و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار دهد.
رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت جغرافیایی ایران و ترکیه و استفاده از این ظرفیت در راستای منافع دو ملت گفت:‌ ترکیه به دریای سیاه و مدیترانه و جمهوری اسلامی ایران به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دسترسی دارد و این شرایط جغرافیایی مناسبی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن به بهترین نحو استفاده کنند.
روحانی اتصال شرق به غرب (آسیا به اروپا) از طریق اتصال خطوط راه‌آهن را مورد تاکید قرار داد و گفت: اتصال و تنوع در خطوط راه‌آهن، دریچه واحد گمرکی و تسهیلات حمل و نقل می‌تواند شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور هر چه بیشتر فراهم سازد.
وی تصریح کرد: نه لبخند کسی در روابط اقتصادی و تجاری ما تاثیرگذار است و نه عصبانیت و اخم قدرتی می‌تواند در این روابط اثرگذار باشد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در توسعه روابط تهران و آنکارا آنچه برای ما اهمیت دارد، منافع دو ملت بزرگی است که سالیان دراز با برخورداری از تاریخ، دین، فرهنگ و اعتقادات مشترک در کنار هم بوده و خواهند بود.
در این همایش رئیس جمهوری ترکیه نیز با اشاره به وجود روابط چند جانبه و وسیع بین دو کشور گفت: هدف ترکیه این است که سطح روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران به سطح روابط سیاسی ارتقاء دهد.
رئیس جمهوری ترکیه تسریع در اجرای تجارت ترجیحی را مورد تاکید قرار داد و افزود: سفر دکتر روحانی به ترکیه می‌تواند نقطه عطفی در توسعه تجارت ترجیحی بین دو کشور باشد.
اردوغان با اشاره به اینکه امنیت منطقه مسئولیت سنگینی بر دوش ایران و ترکیه می‌گذارد، گفت: در این روند قدرت خود را در قالب همکاری سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه نشان داده‌ایم و در این مسیر به راه خود ادامه خواهیم داد چرا که خود را موظف به تامین امنیت منطقه می‌دانیم.
رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اعمال تحریم آمریکا علیه ایران، گفت: تصمیم آمریکا در جهت اعمال تحریم نباید مانع رسیدن به هدف دو کشور در توسعه روابط اقتصادی باشد و باید بدانیم که تصمیم آمریکا به معنای تنبیه مردم ایران است و این موضوعی است که ترکیه در هر فرصتی آن را به صراحت اعلام می‌کند.
اردوغان افزود: اقدام یکجانبه آمریکا در این زمینه امنیت جهانی و بین‌المللی را تهدید می‌کند و همه باید بدانیم که امروز جهان محتاج صلح و امنیت است.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی پس از پایان سفر دو روزه خود به ترکیه پنجشنبه شب به تهران بازگشت. روحانی را در سفر به ترکیه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیران امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی ودارایی، نیرو و رئیس اتاق بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی همراهی کردند.
شبد**1953**9122


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان دیدار کرد