تحقق حقوق شهروندی در گرو فعالیت نهادهای مدنی است


تحقق حقوق شهروندی در گرو فعالیت نهادهای مدنی است

تهران- ایرنا- دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان با انتقاد از فعال نبودن تشکل ها و نهادهای مدنی در زمینه حقوق شهروندی گفت: می توانیم با ایجاد ضمانت اجرایی به تحقق حقوق شهروندی در کشور کمک کنیم که این مساله نیازمند وجود و فعالیت نهادها و تشکل های مدنی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، شهیندخت ملاوردی روز دوشنبه در سمینار «70 سال حقوق بشر» که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: عوامل مهمی در نبود ضمانت اجرای کار و آگاه نبودن شهروندان نسبت به حقوق و تکالیف شان باعث شده است که رعایت حقوق شهروندی و حقوق بشر از استانداردهای لازم در کشور برخوردار نباشد.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان گفت: بدون پرداختن به حقوق فردی و قیدهایی که در اصول قانون اساسی مثل قل و زنجیر بر سر راه حقوق شهروندی است، نمی توان این آسیب شناسی را داشته باشیم.
وی افزود: در پیشینه تلاش ها که در کشور و پس از انقلاب اسلامی با سازمان ملل داشتیم، مانند الحاق کنوانسیون میثاقین و معاهدات بین المللی و چندین سند مهم حقوق بشری مثل منع شکنجه در قوانین اساسی و عادی، رد پای این هنجارها را می بینیم.
ملاوردی اظهار داشت: در عین حال هنوز در بررسی هنجاری حقوق بشر در کشور با چالش مواجه هستیم و از نظر ساختاری سازوکارهایی که در این 70 سال پس از تصویب حقوق بشر در جهان شکل گرفته است، مطلوب نیست.
وی ادامه داد: به نظر می رسد با مجموعه شرایط کشور، تجربه زیست متفاوتی که با کشورهای دیگر داریم و با توجه به ظرفیت های آئینی و پیشینه تاریخی و تمدنی کشور، می توانیم در حوزه حقوق بشر در دنیا پیشگام باشیم.
ملاوردی گفت: تحقق این پیشگامی در جهان نیازمند همگرایی همه قوا است و اگر تمام قوا این اراده جدی را نداشته باشند، شاهد پیشرفت وضعیت نخواهیم بود.
وی افزود: هیچ نهادی نباید خود را از پاسخگویی مبرا بداند هرچه رضایت مردم را بیشتر جلب کنیم، مانع مداخلات خارجی در کشور خواهیم بود.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان تاکید کرد: باید فرایندهای دمکراتیک را به سرعت توسعه دهیم و به نقش جامعه مدنی و تذکر به نهادهای قدرت در تعمیق مسئولیت های اجتماعی شهروندان کمک کنیم؛ نتیجه مجموعه این تلاش ها در تحقق جامعه ای که فردای آن روشنتر از امروز خواهد بود، ما را امیدوار می کند.


* اعلامیه حقوق بشر فاقد ضمانت اجرای لازم ا ست
در ادامه این سمینار حسین میرمحمد صادقی رئیس کرسی صلح، حقوق بشر و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی گفت: از سال 1948 که اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب شد توسط حامیان و منتقدین خود مورد نقدهایی قرار گرفت و مهمترین نقد بر این اعلامیه فقدان ضمانت اجرای لازم است.
وی افزود: البته این نکته را فراموش نباید کرد که اعلامیه جهانی حقوق بشر دستاوردهای مهمی هم داشته که باعث تصویب بیش از 60 سند حقوق بشری در سطح بین المللی شده است.
رئیس کرسی صلح، حقوق بشر و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: این کرسی در راستای اجرای تفاهم نامه منعقده میان دانشگاه و سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) برای ترویج حقوق بشر، صلح و دموکراسی در حوزه جغرافیایی خود تلاش داشته است.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: فعالیت های ترویجی، آموزشی و پژوهشی کرسی صلح، حقوق بشر و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی در جهت زمینه سازی تحقق حقوق بنیادین بشر مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر از طریق اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی متنوع صورت گرفته است.
میرمحمد صادقی تهیه پیش نویس سند راهبردی حمایت اجتماعی - روانی از قربانیان خشونت برای سازمان بهزیستی کشور را از جمله اقدامات کرسی صلح، حقوق بشر و دموکراسی ذکر کرد و افزود: اجرای پروژه آزادی عقیده و بیان کودکان و راه کارهای شناسایی و حمایت از آن برای نهاد ملی کنوانسیون حقوق کودک از دیگر فعالیت های این کرسی است.
وی در ادامه ضمن تاکید بر پیامدهای تصویب اعلامیه حقوق بشر و روند تحقق حقوق بنیادین بشر در خارج و داخل مرزهای کشورها تصریح کرد: لازم است این حقیقت را بیان کنم که سیستم بین المللی حقوق بشر به فقدان بی طرفی و عدم استقلال متهم است، چرا که برخی قدرت ها با وجود این مقررات در حاشیه امن قرار گرفته اند در حالیکه با دستاویز همین مقررات برخی کشورها آماج سرزنش ها و انتقادات قرار گرفته اند.
سمینار «هفتاد سال با حقوق بشر» عصر دوشنبه به مناسبت هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
اجتمام* 1417 * 1193*1834


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتشار جزئیاتی تازه از دیدار رئیس اقلیم کردستان با رهبر انقلاب+ عکس