ای که دستت میرسد کاری بکن


ای که دستت میرسد کاری بکن

روزنامه سیمای شهر در ستون سرمقاله امروز خود مطلبی را با عنوان ' ای که دستت میرسد کاری بکن ' به قلم بابک ایران پور منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: پنجشنبه گذشته یک بار دیگر جمعی از مردم اصفهان در مصلای خوراسگان گردهم آمدند تا توجه مسئولان را به موضوع مهم حقوق استان اصفهان نسبت به سهم آبی که از قدیم الایام سهم قانونی و بلکه شرعی شان بوده جلب کنند .اما به نظر می رسد وجود روحیه اصفهان ستیزی در برخی آقایان در سالهای گذشته مانع از رسیدن حق به استان اصفهان شده است و همه اینها می تواند زمینه اتفاقاتی باشد که بی تردید جمع کردنش به قوه قهریه و ... نیاز دارد .
چند حقیقت در خصوص استان اصفهان این است که :1- از پیشتازان انقلاب اسلامی بوده و اولین حکومت نظامی در رژیم منحوس پهلوی در اصفهان شکل گرفته است .
2- از پیشتازان دفاع از آب و خاک و ناموس در جبهه های جنگ بوده و ضمن تقدیم 23000شهید و دهها هزار رزمنده و ایثارگر و جانباز و آزاده ، از تاثیرگذارترین نیروها در عملیاتهای دوران جنگ و لشگرها و تیـپ های زرهی بوده اند .
3- استان اصفهان نقش به سزایی در وصول درآمدهای سنواتی بودجه دارد تا آنجا که به عنوان نمونه در سال 96 وصول مالیات از این استان در مجموع پنج هزار و 500 میلیارد تومان بوده که معادل اعتبارات عمرانی بیش از10 استان کشور است .
4- بدلیل قرار داشتن در مرکزیت کشور و مزیت های اقلیمی ، راه ، راه آهن ، مواد اولیه ، نیروی انسانی و ... به بزرگترین استان صنعتی کشور پس از تهران تبدیل شده که البته امروز همین موضوع عامل اصلی در وجود آلاینده های صنعتی ، رشد شدید مهاجرت به آن ، تورم غیر عادی
قیمتها ، افزایش غیر عادی قیمت زمین و ملک و اجاره منزل بدلیل بالا بودن تقاضای ناشی از مهاجرت هم وطنان به این استان و ... به شمار می رود .
5- استان اصفهان پذیرای خیل عظیمی از ساکنان سایر استانها است که برای یافتن اشتغال و سکونت بهتر راهی این استان شده و اکنون بسیاری از فرصت های شغلی که باید در اختیار جوانان اصفهانی قرار می گرفت را اشغال کردهاند . ضمن آنکه به نظر می رسد برای این افزایش جمعیت در سالهای اخیر پیش بینی سهم آب نشده است .در صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان خیل زیادی از هم وطنان چهارمحال و بختیاری و خوزستانی و ... حضور دارند که امروز جزئی از جمعیت استان اصفهان محسوب می شوند و مانند همه انسانها برای زندگی به آب آشامیدنی نیاز دارند . ( نام بردن از دو استان فوق بدان دلیل است که در حال حاضر مهمتریـن مخالفت در انتقال آب به استان اصفهان از سوی این دو استان انجام می پذیرد ) حال با همه این نقش آفرینی اصفهانی ها در 40سال گذشته اکنون تنها انتظار و خواسته شان از حاکمیت و دولتهای قبل و فعلی توجه به حقآبه استان است . توجه کنید که صحبت از حقآبه است و نه حقی که سهمی از آن ندارند .
اما برای انتقال آب زاینده رود به یزد پاسخ شورای نگهبان به دیوان عدالت اداری می تواند گویا باشد : « رئیس محترم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با سلام و تحیت عطف به نامه شماره 200/163634/210/9000مورخ ،1395/10/13موضوع بخشنامه شماره -100/1276-26/12/1368/وزارت نیرو در خصوص تامین آب شرب و صنعتی یزد و بخشنامه 23/8/1379-100/31/52535وزارت نیرو در خصوص تامین آب وبهره برداری از تاسیسات انتقال آب زاینده رود به یزد و نامه شماره -10355- 18/1/1383 وزارت صنایع و معادن در خصوص انتقال آب زاینده رود به یزد و صورت جلسه هفتاد و ششمین جلسه کمیسون تخصصی آب مورخ 1383/03/06در خصوص انتقال آب زاینده رود به یزد و نامه شماره -100/14817- 3/4/1383 شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص میزان تخصیص انتقال آب زاینده رود به یزد، درجلسه مورخ 1396/04/01فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر فقهاء به شرح ذیل اعلام می گردد:
- درصورتی که مصوبه های مورد شکایت موجب تضیع حقوق مردم از جمله حقابه و حق شرب گردد خلاف شرع می باشد. و الا خلاف شرع نمی باشد». و طبیعی است که این انتقال آب موجب تضییع حق مردم استان اصفهان شده و بنا به این اظهارنظر خلاف شرع است.
اصفهان ستیزی با عدم تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح انتقال آب به استان اصفهان به عینه احساس می شود و این داستان ادامه دارد تا آنجا که کارد به استخوان رسد و مردم برای احقاق حق شان حضوری موثرتر پیدا کنند که در این صورت با برخورد های قهری و دستگیر شدن و بازداشت مواجه می شوند .
پیشنهاد می شود شورای محترم تأمین استان پیش از آنکه برای فیصله دادن اعتراضات احتمالی مردم و کشاورزان در خیابانها تصمیم گیری کنند ، در جهت احقاق حق مردم استان ، لزوم توجه به خواسته های به حق را به پایتخت نشینان یادآور شوند .
ای که دستت میرسد کاری بکن
پیش از آن کاز تو نیاید هیچ کار
7141/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی