330 میلیارد ریال طرح آب و خاک در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود


330 میلیارد ریال طرح آب و خاک در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود

گچساران - ایرنا - مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:330 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای طرح های آب و خاک این استان از جمله سدهای خاکی، تامین آب و توسعه آّبیاری در سال جاری تخصیص یافته است.

عبدالعلی بهاءالدینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:230میلیارد ریال از این اعتبار برای تکمیل 100 طرح های تامین آب، کانال کشی و سدهای خاکی در کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: آبرسانی به 580 هکتار از اراضی کشاورزی بابا کلان از رودخانه زهره، توسعه آبیاری دشت لیشتر شبکه 3 و 4 از مهمترین این طرح‌های در دست اجرای حوزه آب و خاک این استان است.
بهاءالدینی بیان کرد:امسال همچنین 100 میلیارد ریال برای انجام طرح های آبیاری نوین در سه هزار هکتار زمین کشاورزی این استان اختصاص یافته است.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون طرح های آبیاری نوین در 800 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.
وی گفت:تاکنون بیش از 33 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی مجهز شده که بیش از 12 هزار هکتار آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.
بهاءالدینی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
وی تصریح کرد:با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش می یابد.
کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران یک درصد خاک و 10 درصد منابع آبی کشور را دارد.
این استان دارای چهار هزار و 400 چشمه و 10 رودخانه دائمی و فصلی است.
یکهزار و 700 روستا در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 80 روستا در فاصله بسیار کمی از روان آب های سرگردان واقع شده اند.
8143/6110

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان