دستور رئیس جمهور برای انتقال 20 درصد کالاهای اساسی از بنادر به حوزه چابهار


دستور رئیس جمهور برای انتقال 20 درصد کالاهای اساسی از بنادر به حوزه چابهار

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رئیس جمهور دستور دادند که 20 درصد کالاهای اساسی و بار موجود در بنادر به حوزه چابهار منتقل شود و این بندر آمادگی لازم را برای تخلیه این میزان از کالای اساسی کشور دارد.

به گزارش ایسنا- احمدعلی موهبتی در بازدید از بندر چابهار افزود: بندر چابهار از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است که ظرفیتش در سال‌های اخیر در این دولت از 2.5 میلیون تن به 8.6 میلیون تن رسیده و نیاز است توجهی به بحث تامین بار برای بندر چابهار صورت گیرد.

موهبتی با اشاره به اینکه بندر چابهار در بحث تحریم‌ها هم معاف است، تاکید کرد: علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی ایران می تواند از این ظرفیت استفاده کند، حتماً کشورهای آسیای میانه هم از جمله کشور افغانستان نیاز به این بندر دارند.

‏استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: همه کشورهای مورد نظر که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند چشمشان به بندر چابهار است، ما امیدواریم بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که در چابهار تسهیل‌گری شود و خدمات خوبی به همه تجار و کسانی که در حوزه ترانزیت و حمل و نقل کالا فعالیت می‌کنند ارائه داده تا بتوانند از این ظرفیت خوب چابهار استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: چابهار زمانی جایگاه واقعی خود را به‌عنوان محور توسعه شرق پیدا می‌کند که تسهیلات و تخفیف‌های مبتنی بر دو فاکتور؛ زمان و هزینه برای جذب حداکثری کالا به این بندر تعلق گیرد‌.

همچنین موهبتی در بازدید از باغ مادری انبه و نهالستان تولید میوه های گرمسیری در منطقه تکش بخش پیشین حضور یافت و از نزدیک با باغداران این منطقه گفت‌وگو کرد و مسائل و مشکلات آنها را جویا شد.

باغداران در این گفت‌وگو نبود کارگاه های فرآوری محصولات انبه را از جمله کمبودها عنوان کردند که باعث شده سود سرشاری را از این محصول در استان های دیگر عاید کارخانه داران فرآوری محصولات شود. همچنین باغداران عدم توانایی در تامین ۱۰ درصد سهم آورده شخصی و سنگ اندازی های چرخه اداری را برای استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی برای ایجاد کارگاه های فراوری از جمله مشکلات عنوان کردند‌.

استاندار در این بازدید با بیان اینکه از ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی ۶ میلیارد تومان جذب شده و ۲۹ میلیارد تومان با سود 4 درصد وجود دارد، گفت: این تسهیلات‌ بهترین فرصت برای راه اندازی کارگاههای مورد نیاز در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی است که می‌توان به عنوان حلقه گمشده این بخش استفاده کرد‌.

‌باغی که مسئولین از آن بازدید کردند، باغ مادری انبه و نهالستان تولید میوه های گرمسیری به وسعت 6 هکتار است که ۱۵ رقم مختلف انبه در این نقطه کشت شده و از آن برای استفاده پیوندک و تکثیر درختان انبه استفاده می‌شود، همچنین انواع نهال پیوندی مثل کنار، گواوا ،چیکو و پاپایا تولید می‌شود که به جز نیاز خود استان بالغ بر یک میلیون نهال در طول سال تولید و به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟