حمایت از هنر صنعت باتیک اسکو


اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از هنر صنعت باتیک برای بقای آن حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: با این که فعالان این هنر صنعت با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه به خصوص حلال ها و نفت سفید مواجه اند اما این اداره کل برای حفظ و بقای آن، این مشکلات را مرتفع می کند.

حمایت از هنر صنعت باتیک اسکومرتضی آبدار در نشست بررسی مشکلات باتیک کاران اسکو افزود: میراث فرهنگی استان برای حمایت از فعالان هنر صنعت باتیک آمادگی دارد و با هموار کردن موانع موجود، می کوشد تا این هنر صنعت حفظ شده و از بین نرود.
به گفته وی، باتیک یا همان چاپ کلاقه ای اسکو در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تعداد قابل توجهی هنرجو هم در این رشته فعالیت می کنند، از این رو به جد و با قوای کامل از این هنر صنعت حمایت می شود.
فرماندار اسکو هم به تعداد کارگاه های فعال باتیک در این شهرستان اشاره کرد و افزود: صنعت باتیک اسکو بیش از 70 کارگاه فعال دارد که 20 واحد به صورت کارگاهی بوده و 50 واحد هم به صورت خانگی است.

حمایت از هنر صنعت باتیک اسکوبه گفته مرتضی محمدزاده، بیشتر این واحدها دارای مجوز فعالیت بوده و شناسنامه دارند، با این حال ادامه فعالیت آنها به حل مشکلاتشان منوط است.
شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی مهد چاپ باتیک یا کلاقه ای در ایران است.

حمایت از هنر صنعت باتیک اسکو

باتیک یا چاپ کلاقه ای، هنری است که در آن پارچه های ساده یا سفید به خصوص ابریشمی را بدون وسایل چاپگری، با استفاده از موم و رنگ های مختلف و البته ابزارهای خاص، رنگ آمیزی کرده و روی آن نقش آفرینی می‌کنند.
در این هنر، قسمت‌هایی از پارچه را با ماده‌ای مقاوم که مانع از نفوذ رنگ به پارچه می‌شود، می‌پوشانند و نقش‌های دلخواه را روی پارچه می زنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...