هدر رفت 32 درصد آب شرب در مناطق روستایی


هدر رفت 32 درصد آب شرب در مناطق روستایی

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب گفت: 32 درصد از کل آب شرب مصرفی در 35 هزار و 361 روستای تحت پوشش شبکه آبرسانی در سراسر کشور، هدر می‌رود.

هدر رفت 32 درصد آب شرب در مناطق روستاییعلی سید زاده در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما 85 درصد روستاهای کشور را تحت پوشش شبکه توزیع و انتقال آب دانست و افزود: هم اکنون 5 میلیون و 564 هزار و 715 کنتور در روستاهای تحت پوشش،­ نصب شده است و جز مشترکین محسوب می شود.
وی ­گفت: 20 درصد از کل حجم آبی که در شبکه توزیع روستایی هدر می رود واقعی و به دلیل فرسودگی شبکه انتقال و توزیع است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت برکاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور ­با اشاره به اینکه حجم هدر رفت آب در سالهای گذشته 50 درصد بوده است ادامه داد: هدر رفت آب طبق نرم جهانی در کشورهای توسعه یافته 15 درصد است که ما نیز طبق هدف گذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه باید سالی 1 درصد از میزان هدر رفت شبکه کم کنیم تا در پایان برنامه به رقم 27 درصد برسیم.
سید زاده رقم محقق شده از زمان شروع اجرای برنامه ششم توسعه را 6 تا 7 دهم درصد دانست و افزود: رقم تمام شده تولید آب شرب 1000 تومان به ازای هر مترمکعب و رقم دریافتی از مشترکین 250 تا 300 تومان است که این تفاوت معنا دار سبب تامین نشدن بودجه مناسب برای اجرای طرحها و تحقق به موقع اهداف تعیین شده است.
وی با بیان اینکه 170 کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی در کشور نصب شده است گفت: 30 درصد معادل 51 هزار کیلومتر از کل این شبکه فرسود است که برای رفع این مشکل نیازمند 20 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که به دلیل نبود اعتبار امکان اصلاح و بازسازی شبکه به سختی انجام می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت برکاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: با اعتبارات موجود در این بخش سالانه 2 هزار و386 کیلومتر از شبکه توزیع و 827 کیلومتر از شبکه انتقال بازسازی می شود.
سید زاده گفت: نشت یابی شبکه توزیع مدیریت فشار آب در شبکه توزیع، زون بندی، ​تعویض کنتورهای خراب و ​استاندارد سازی انشعابات از فعالیتهای جاری در این بخش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل