اجلاس پانزدهم صداوسیما، خلاقیت ، نوآوری و توانمندی ایرانی را به رخ می کشد


اجلاس پانزدهم صداوسیما،  خلاقیت ،  نوآوری  و  توانمندی ایرانی  را به رخ می کشد

معاون فناوری رئیس جمهور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه صداوسیما، گفت: سازمان صداوسیما بدون اعتنا به تحریم ها وارد حوزه های خلاقانه شده، باید با توجه به بخش خصوصی و قدرت نرم در دنیا، شتابان این مسیر را ادامه بدهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اجلاس پانزدهم فناوری رسانه صداوسیما با حضور قائم مقام رسانه ملی، معاون فناوری رئیس جمهور، معاون توسعه و فناوری صداوسیما و میهمانان و اساتید رسانه ای جهان در مرکز همایش های صداوسیما با شعار "توانمندی ایرانی، رسانه جهانی" افتتاح شد. محمد فهمی دبیر اجلاس پانزدهم پشت تریبون قرار گرفت و تصریح کرد: اجلاس ما تاکنون دو روزه بود و برای اینکه اجلاس پانزدهم سه روزه شد به تعدد اتفاقات اجلاس یعنی کنفرانس، سخنرانی و نمایشگاه تخصصی و حجم بالای بهره مندی ها برمی گردد که میهمانان و اساتید هم از ما خواستند این یک روز به زمان اجلاس اضافه شود.

نظارت و ارزیابی یکی از اتفاقات مهم اجلاس پانزدهم فناوری صداوسیما

وی با اشاره به شعار "توانمندی ایرانی، رسانه جهانی" ، گفت: خوشبختانه امروز در حالی گردهم آمده ایم که بسیار به روزتر از گذشته و با رقبای خارج از مرزها می تواند زورآزمایی قدرتمندانه ای داشته باشد. چرا که از روی به روز بودن کاملاً همسنگ و همسان رسانه های طراز اول دنیا به فعالیت خودش ادامه می دهد. سازمان صداوسیما نزدیک به بیست و پنج سال است که پژوهشگرانه در عرصه رسانه قدم برداشته و امروز به یک نقطه غرورآفرین دست پیدا کرده است. توسعه ای که صداوسیما هم در تعداد شبکه ها و هم در کیفیت سرویسی که ارائه می کند هم از جهت تنوع سرویس های ارائه شده الان در نقطه ای قرار دارد که با افتخار می توانیم به این ابتکارها، خلاقیت ها و نوآوری های جوانان مان ببالیم.

فهمی با اشاره به جزئیات اجلاس پانزدهم، تأکید کرد: اجلاس پانزدهم بر سه محور اصلی پایهگذاری شده که محور آن به بحثهای محتوایی برمی گردد. در وهله های بعدی به سراغ مباحث کنفرانس و ارائه آخرین دستاوردها و تحولات صنعت رسانه رفته است. یکی از مهمترین اهداف این اجلاس برپایی نشست های تخصصی بوده که در قالب 32 نشست از 70 سخنران داخلی و جهانی میزبانی می کند. ما با هدف تشویق دانشجویان، دانشگاهیان و جوانان نخبه رسانه ای مان برای اعلام ایده های نوین شان، جوایزی را درنظر گرفتیم که به برگزیدگان این عرصه در اختتامیه تقدیم خواهد شد. تاکنون بیش از صد مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که بیست مقابله آن به صورت شفاهی در نمایشگاه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید بدلیل محدودیت فضا، غالباً شرکتها در غرفههایشان محصولاتی آوردهاند که محصولاتی استدر یک سال اخیر تولید شدهاند. در قالب همین نمایشگاه در روز اختتامیه حدود 12 محصول جدید رونمایی خواهد شد. به جهت تشویق شرکتهای استارتآپی، ایدهها و طرحهای خلاقانه ما دو بخش هم به نمایشگاه اضافه شد. بخش ایده و طرحها را سال گذشته داشتیم و بیش از 160 ایده و طرح به اجلاس رسیده که از این ایدهها، 47 ایده برگزیده و ممتاز بودند. برای اولین بار صداوسیما فضای اختصاصی را برای شرکتهای استارتآپی در نمایشگاه صنعت رسانه اختصاص داد.

دبیر اجلاس پانزدهم به موضوع نظارت و ارزیابی تأکید کرد و گفت: آخرین محور اجلاس و شاید مهمترین آن، عاملی باشد که سازمان صداوسیما با آن روبروست که به موضوع نظارت و ارزیابی برمیگردد. ما در کنار فناوری رسانه به روز بودن و خودکفایی بدنبال این هستیم که آن سرویس، خدمت و شبکه بسیار سازمان صداوسیما ارائه میدهد. یکی از بزرگترین دغدغههای ما همیشه این است که حوزههای همکارمان در مراکز استانها و تهران، نظارت داشته باشیم و عملکردهایشان را ارزیابی کنیم. طی یک سال گذشته بهترینها را انتخاب و تشویق کنیم نقاط ضعف و قوت خودمان را در همه حوزهها به آن برسیم.

وی در پایان صحبتهای خود، افزود: حدود 450 واحد تخصصی حوزه فناوری رسانه در سراسر کشور داریم که این واحدها بایستی به طور مداوم رصد کنیم و انتظار سازمان صداوسیما این است با کمترین اخلال و مشکل این مجموعه فعال باشد و به کار خودش ادامه بدهد. یکی از بخشهای مهم این اجلاس در اختتامیه از آن همکاران برتر، تقدیر خواهد شد موضوع نظارت و ارزیابی است که به مرحله بروز و ظهور خواهد رسید و حدود 50 واحد برگزیده انتخاب میشوند.

معاون فناوری رئیسجمهور: صداوسیما در مسیر تحریم از خودکفایی بازنماند

سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهور به عنوان سخنران دوم افتتاحیه اجلاس پانزدهم، به تاریخ 6000 ساله ایران در همه عرصهها اشاره کرد و گفت: در کشوری که 6000 سال تاریخ دارد و این تاریخ مشخصاً به عرصهای برنمیگردد و فرا عرصهای است. ما بهترین دانشمندان و مستعدین را در اختیار داریم و خوشبختانه توانستهایم خلاقیت و نوآوری داشتهباشیم. اما همیشه در راه بومیسازی دچار مشکل بودهایم و البته هنوز نتوانستهایم به عرصه تکنولوژی، رنگ نانو ببخشیم. اگر به این ریزهکاریها دقت نکنیم نمیتوانیم در عرصه رسانه به قدرتی تبدیل شویم.

وی با گلایه از اشخاص یا سازمانهایی که پول دولتی را خرج پژوهشهایشان میکنند، افزود: مشکل صنعت ما از جایی شروع شد که پولهای دولتی را خرج پژوهشها کردهایم. این ایرادها پایهای است؛ واقعاً تفاوت میان پول دولتی با پول کارآفرین وجود دارد که سرمایهگذاری در این حوزه بسیار گرانسنگتر و قیمتیتر از سرمایه گذاری ارزی است. شما ببینید نوآوری در دولت، سازمان صداوسیما و خیلی از ارگانهای دیگر با چالش روبرو میشود، انگار همیشه دولتها به صورت ساختاری با نوآوری مخالفند. چرا که کسانی که حقوق بگیرند امکان ریسک ندارند. به هر جهت بایستی از سازمان صداوسیما در این سالهای تحریم تقدیر کرد که با این نوع صلابت و پویایی صنعت رسانه را دنبال میکنند.

معاون فناوری رئیسجمهور خاطرنشان کرد: من به رئیس سازمان صداوسیما گفتهام که ایجاد ارتباط میان بخشهای خصوصی و استارتآپها بسیار مهم است که شتابان عمل شود. اگر پیشرفت و توسعهای داریم به واسطه استعدادهایمان است. نوآوری باعث خلق ثروت باشد و اگر به جایی میرسند بدون امکانات منابع زیرزمینی همین نوآوریهاست. موقعی اتفاق میافتد محیطی درست کنیم این نوآوریها در درون آن شکوفا شود. از این نسل جوان کشور بتوانیم استفاده کنیم برای همهچیز و اتفاقی که در دوره جدید در رسانه ملی میافتد. بحث فناوریهای نرم و قوت نرم در این حوزه اتفاق بیفتد و قطعا من فکر میکنم با این روال پیش برویم اتفاقات خوبی در آینده میافتد.

این خبر در حال تکمیل است...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا