بهره‌برداری ضابطه‌مند اصناف از پیاده‌روها


بهره‌برداری ضابطه‌مند اصناف از پیاده‌روها

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - این لایحه با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه شهر مشهد برای ایجاد فضاهای شهری امن، پویا و فرح‌بخش، سامان‌دهی به چینش مبلمان معابر پیاده و بهبود سیما و منظر...


شهرآرا آنلاین - این لایحه با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه شهر مشهد برای ایجاد فضاهای شهری امن، پویا و فرح‌بخش، سامان‌دهی به چینش مبلمان معابر پیاده و بهبود سیما و منظر شهری و همچنین پاسخ‌گویی به اصناف متقاضی برای تجهیز و مبلمان معابر پیاده شهری به تصویب شورای شهر رسید.

هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت و توسط افراد صنفی با اخذ پروانه‌کسب دایر شده باشد، می‌تواند متقاضی بهره‌برداری از فضاهای شهری باشد. ازسوی‌دیگر، برای بررسی درخواست اصناف و پیگیری اجرای آیین‌نامه مذکور، کمیته‌ای با عنوان سامان‌دهی پیاده‌روها در مدیریت شهری تشکیل می‌شود.

شورای شهر مشهد مسئولیت اجرای دستورالعمل مربوطه را برعهده دبیرخانه کمیته سامان‌دهی فضاهای شهری و بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها قرار داده است. مسئولیت نظارت بر اجرای این دستورالعمل نیز برعهده کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها خواهد بود.

براساس مصوبه شورای شهر، واحد صنفی متقاضی باید درخواست خود را به‌همراه مدارک و اسناد اعم از مجوزهای صنفی، پروانه کسب، پلان واحد صنفی و جزئیات فضای مورددرخواست از نظر چیدمان و نوع مبلمان شهری، روشنایی، نورپردازی، عرض پیاده‌رو و عرض واحد صنفی را به دبیرخانه کمیته ارائه کند. پس از ارائه درخواست، دبیرخانه با توجه به پیشنهاد ارائه‌شده، نسبت به تشکیل جلسه کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها اقدام خواهد کرد.

در این مصوبه، هرگونه هزینه‌کرد برای سامان‌دهی فضاهای شهری و ایجاد بستر بهره‌برداری از پیاده‌روها برعهده واحد صنفی متقاضی گذاشته شده است.

شورای شهر کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها را موظف کرد درخواست‌های ارائه‌شده ازسوی اصناف را بررسی کرده و پس از بازدید از مکان واحد صنفی در صورت لزوم و بررسی کاربری‌های مجاور و نبود مزاحمت در مکان مدنظر، نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری اعلام‌نظر کند. در صورت تصویب کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها مبنی‌بر صدور مجوز بهره‌برداری، دبیرخانه موظف است نسبت به تعیین و دریافت حق بهره‌برداری موقف و درنهایت صدور مجوز بهره‌برداری برابر با شرایط مصوبه شورا اقدام کند. به‌منظور تعیین برخوردهای قانونی با متخلفان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها باید در اولین جلسه خود نسبت به تهیه فرمت شاخصه مناسب از موارد تخلف واحد صنفی در بهره‌برداری از معابر پیاده و مجوز صادره اقدام کند. واحد صنفی بهره‌بردار باید فرصت مذکور را درمعرض دید ناظران و شهروندان نصب کند. بر اساس مصوبه مذکور، مجوز بهره‌برداری حداکثر برابر عرض واحد صنفی در پیاده‌رو بوده و باید تنها به پروانه کسب واحد صنفی متقاضی اختصاص پیدا کند. علاوه‌بر‌این، فضای مد‌نظر برای صدور مجوز بهره‌برداری باید دربرگیرنده حداکثر یک‌دوم عرض پیاده‌رو باشد، مشروط بر اینکه عابران پیاده و افراد کم‌توان و معلولان بدون مزاحمت تردد کنند. درصورتی‌که واحد صنفی متقاضی درخواست بهره‌برداری از فضاهای خالی یا فضای سبز مناسب اطراف واحد صنفی تا حدکثر شعاع ۵٠ متر را داشته باشد، درخواست وی در کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها مطرح و در صورت تأیید نسبت به صدور مجوز اقدام خواهد شد.

مجوز بهره‌برداری از پیاده‌روها برای هر واحد صنفی به‌صورت سالانه و با زمان استفاده ٢۴ساعته صادر می‌شود و در مدت صدور مجوز برای واحدهای صنفی خاص با توجه به شرایط فصلی و سایر عوامل احتمالی، در صورت تأیید کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها از حداقل ٣ ماه تا یک سال متغیر خواهد بود.

شورای شهر در آیین‌نامه مصوب، مقرر کرده است که در صورت وجود مزاحمت برای تردد مناسب عابران پیاده، ایجاد ترافیک و سایر مواردی که امکان بهره‌برداری ٢۴ساعته وجود نداشته باشد، با نظر کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها، نسبت به تغییر ساعت بهره‌برداری اقدام خواهد شد.

تعبیه فلاورباکس، نورپردازی، جداکننده‌ها و سایر تجهیزات ضروری برعهده واحد صنفی بهره‌بردار است و باید به تأیید کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها برسد. همچنین نظافت پیاده‌رو، باغچه و فضای سبز محدوده اخذ مجوز برعهده واحد صنفی بهره‌بردار است و باید نسبت به نصب سطل‌های زباله مطابق با استانداردها و ضوابط شهرداری اقدام شود.

در مصوبه مذکور تأکید شده است که واحد صنفی بهره‌بردار حق واگذاری محل به واحد صنفی یا فرد دیگر یا بهره‌برداری در غیر از رشته مندرج در پروانه کسب را ندارد. علاوه‌بر‌این استفاده از میز، صندلی، گلدان، سایبان، فلاورباکس و نورپردازی‌هایی که مغایر با طرح مصوب کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها باشد، غیرقانونی است.

طبق این مصوبه، مجوزهای صادره هیچ‌گونه حق‌وحقوقی استیجاری یا کسب و پیشه برای متقاضیان صنفی ایجاد نمی‌کند و واحدهای صنفی باید پس از درخواست شهرداری و تأیید کمیته سامان‌دهی پیاده‌روها نسبت به جمع‌آوری امکانات به‌صورت دائم و موقت و آزادسازی معابر اقدام کنند. در صورت رعایت تمامی شرایط مذکور، حقوق باقی‌مانده واحد صنفی بهره‌بردار تا انتهای مدت مجوز محفوظ خواهد بود. در صورت اجرای پروژه‌های خدماتی و شهری که موجب عدم امکان ادامه بهره‌برداری توسط واحد صنفی شود، مجوز صادر‌شده کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود و حقوق باقی‌مانده واحد صنفی بهره‌بردار تا انتهای مدت مجوز محاسبه می‌شود و محفوظ خواهد بود.

همه واحدهای صنفی که با توجه به رسته شغلی اتحادیه‌های تحت‌پوشش اتاق اصناف در گروه‌های کالایی رستوران، چای‌خانه، غذاهای سفره‌خانه‌ها و سنتی، آبمیوه و بستنی، کافی‌شاپ، فروشندگان فراورده‌های گوشتی، کتاب و نوشت‌افزار و شیرینی قرار می‌گیرند، مشمول این آیین‌نامه خواهند شد.

﷯ لغو یک مصوبه

شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم مصوبه شورای شهر با موضوع واگذاری زمین برای اجرای مجتمع آموزشی فرهنگ زیارت را لغو کرد. لایحه مربوطه را مدیریت شهری ٧اسفندماه سال گذشته به شورای شهر پیشنهاد داده بود که ٢٠فروردین امسال در جلسه علنی شورا بررسی شد و به تصویب رسید.

در ماده واحده مصوبه مذکور آمده است: با توجه به عدم رعایت مفاد بند٢ مصوبه شماره ٢۵٩٧/٩١/٣/ش و بند١ مصوبه شماره ٧۵۴٢/٩۵/۴/ش با موضوع واگذاری زمین برای احداث مجتمع آموزشی فرهنگ زیارت توسط اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با توجه به نیاز شهرداری مشهد به زمین مورداشاره واقع‌در بولوار شهدای تاکسی‌رانی با کد نوسازی ٣/٧/۴/۵ و مساحت ٣١٠٠ مترمربع، موضوع واگذاری زمین مزبور کأن‌لم‌یکن تلقی شده و ملک مذکور به شهرداری عودت می‌شود.

﷯ اجرای قانون حد نگار

رئیس شورای شهر مشهد یکی از مصوبات این شورا با موضوع اجرای تبصره١ ماده٩ آیین‌نامه اجرایی قانون حدنگار را به مدیریت شهری ابلاغ کرد.

این طرح که ازسوی برخی اعضا پیشنهاد شده بود، ٢٧فروردین‌ماه امسال در جلسه علنی شورای شهر بررسی شد و پس از بحث و بررسی، کلیات و جزئیات آن به تصویب رسید.

در ماده واحده مصوبه مذکور، شهرداری مشهد مکلف شد نقشه‌های ساختمانی برای پایان‌کار و صدور اسناد مالکیت ساختمان را، توسط کارشناسان نقشه‌برداری موردتأیید اداره ثبت اسناد و املاک، حداکثر ظرف مدت ٢ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه با هماهنگی اداره کل ثبت اسناد و املاک، در یک مرحله تهیه و ملاک عمل اداره ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهد.

همچنین مدیریت شهری باید حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی متناسب با ضوابط شهرداری و سیستم یکپارچه شهرسازی، برای مهندسان نقشه‌بردار سازمان نظام مهندسی که دارای مجوز لازم برای تهیه نقشه‌های تفکیکی ثبت هستند، اقدام کند.

﷯ مصوبه ای برای منطقه ثامن

لحاظ‌کردن هزینه‌های انجام‌شده توسط شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن در قطاع ٢ در حساب فی‌مابین، از دیگرمصوبات شورای پنجم به شمار می‌رود که برای اجرا به مدیریت شهری ابلاغ شد.

در ماده واحده این مصوبه آمده است: با عنایت به مفاد قراردادهای شماره ٢٩٩٨ و ٢۴٩ و با توجه به اینکه احداث بولوار شارستان رضوی و خیابان شعاعی‌ قطاع٢ منطقه ثامن در تعهد شهرداری مشهد بوده و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن به‌عنوان کارگزار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، اجرای پروژه مذکور را در قالب قرارداد با شرکت ساختمانی و راهسازی طوس متقبل شده است، به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود هزینه‌های انجام‌شده توسط شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن در قطاع٢ را در حساب‌ فی‌مابین شهرداری و حساب طرح لحاظ کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلسم 30 ساله در پرسپولیس