قتل خاشقچی و تلاش برای نجات بن سلمان محور رسانه های ترکیه


قتل خاشقچی و تلاش برای نجات بن سلمان محور رسانه های ترکیه

آنکارا- ایرنا- قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول همچنان یکی از محورهای داغ خبری ـ تحلیلی رسانه های ترکیه است و این رسانه ها سعی می کنند به طور لحظه ای ابعاد تازه تری از این رویداد را منتشر و اعلام کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، با گذشت بیش از سه هفته از اعتراف عربستان سعودی به قتل جمال خاشقچی، رسانه های ترکیه با انتشار اخبار و تحلیل هایی برگرفته از کارشناسان داخلی و یا به نقل از مطبوعات غربی، بر چگونگی قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی، نقش آل سعود به خصوص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این حادثه متمرکز شده و خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا و مجازات سازمان دهندگان این جنایت هولناک هستند.
روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان 'تلاش برای نجات بن سلمان' به بیانیه روز گذشته ریاض در اعتراف به تکه تکه شدن جنازه خاشقچی اشاره کرد و نوشت: ادعای دستگیری 11 نفر از متهمان در قتل روزنامه نگار مشهور و تقاضای اعدام برای پنج نفر از عاملان جنایت، سناریوی جدیدی از سوی ریاض است تا هر چه سریعتر این پرونده مختومه شده و اتهامات اصلی از محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دور شود.
به نوشته این رسانه، سفر دادستان کل عربستان سعودی نه برای کمک به روشن شدن همه ابعاد ماجرا، بلکه برای دستیابی به همه اسناد ترکیه بود تا با اشراف کامل به این اطلاعات، نقشه ای برای انحراف در روند تحقیقات آتی را ترسیم کنند.
این رسانه نزدیک به دولت ترکیه با انتشار گزارشی دیگر تحت عنوان 'ترامپ به اف.بی.آی دستور اعاده گولن را صادر کرده است' نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به وزیر دادگستری، رییس اف.بی.آی و وزارت کشور دستور یافتن راههای قانونی برای استرداد گولن به ترکیه را صادر کرده است.
این رسانه با استناد به مقاله مندرج در پایگاه اینترنتی شبکه ان.بی.سی آمریکا اضافه کرد: مذاکراتی میان مقامات آنکارا و واشنگتن در راستای استرداد گولن به ترکیه و یا تبعید به آفریقای جنوبی انجام شده است و انجام این مذاکرات طی روزهای اخیر پس از پیگیری آنکارا در موضوع قتل خاشقچی از دیدگاه تحلیلگران و مفسرین سیاسی این شبکه تلویزیونی بسیار مشکوک بوده است به طوری که جولیا اینستلی تحلیل گر آمریکایی در این شبکه مدعی شد که در دستور کار قرار گرفتن موضوع استرداد گولن توسط آمریکا، با هدف کاهش فشار آنکارا علیه ریاض در موضوع خاشقچی صورت گرفته است.
روزنامه ینی شفق به نقل از یک مقام امنیتی ـ سیاسی ترک نوشت: مذاکرات و مکاتبات با واشنگتن در راستای استرداد گولن هیچ ارتباطی با پرونده خاشقچی ندارد و ترکیه مستقل از موضوع گولن، پیگیری ها و تحقیقات خود در ارتباط با قتل روزنامه نگار عربستانی را ادامه خواهد داد.
خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرد که آمریکا سعود القحطانی مشاور ارشد پیشین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد العتیبی سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 16 شهروند دیگر سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرده است.
روز گذشته دادستانی عربستان سعودی به تکه تکه شدن جنازه خاشقچی در ساختمان کنسولگری توسط عوامل آل سعود اعتراف کرد و مدعی شد که 11 نفر در ارتباط با این جنایت دستگیر و برای پنج نفر از آنها تقاضای اعدام شده است.
به نوشته رسانه های ترکیه، سازمان عفو بین الملل با‍‍ 'فاقد اعتبار' ارزیابی کردن روند دادرسی پرونده قتل جمال خاشقجی از سوی مقامات سعودی اعلام کرد: تحقیقات سازمان ملل برای اجرای عدالت در خصوص عاملان و آمران این جنایت ضروری است.
این مرجع بین المللی با انتشار بیانیه ای در توییتر، از درخواست ترکیه برای انجام تحقیقات بین المللی در خصوص جنایت خاشقجی حمایت کرده است.
وزیر امور خارجه ترکیه دو روز پیش طی اظهاراتی در نشست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آنکارا خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره حادثه قتل جمال خاشقجی شد.
وی روز گذشته نیز طی سخنانی در مراسم افتتاح مقطع آموزشی دکترای دانشگاه آک دنیز به این بیانیه ریاض واکنش نشان داد و اظهار کرد: تعداد ماموران برای قتل خاشقچی 18 نفر بودند و امروز بازداشت 11 نفر از آنها را در عربستان سعودی باور داریم اما آزادی سایر افراد جای سوال دارد.
چاووش اوغلو بیانیه جدید دادستانی عربستان سعودی را قانع کننده ندانست و افزود: بی تردید برای تکه تکه کردن جنازه خاشقچی لوازم مخصوصی از قبل به محل جنایت منتقل شده و نقشه قتل وی نیز از پیش برنامه ریزی شده بود.
روزنامه استار به نقل از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: می خواهیم اطمینان داشته باشیم که همه کسانی که در این قتل وحشیانه نقش داشتند، در پیشگاه عدالت محاکمه و مجازات شوند.
روزنامه صباح از دیگر رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه با انتشار گزارشی تحت عنوان 'اتهام جنایت به بن سلمان کشیده شد' نوشت: در بیانیه دادستانی عربستان سعودی، آغاز تحقیقات قضایی و بازجویی از قحطانی مشاور بن سلمان مطرح شده که بی گمان این اقدام ریاض ناشی از فشار آنکارا بوده است.
روزنامه استار با درج عنوان 'عملیات برای نجات موقعیت شاه' نوشت: تداوم تحقیقات جنایی درباره قتل خاشقچی و دیپلماسی موفق ترکیه در این خصوص باعث فشار مضاعفی بر حکومت آل سعود شد و حال، آنها حتی برای رفع هر گونه اتهام علیه بن سلمان، حاضر شده اند تا سعود القحطانی مشاور ولیعهد را ممنوع الخروج و قربانی کنند.
به نوشته این رسانه، ریاض برای دور نگه داشتن اتهامات از بن سلمان، حتی مذاکرات محرمانه خود را با واشنگتن تشدید کرده اند به طوری که طی چند روز اخیر شاهد انتشار مواضعی نرم از سوی کاخ سفید در خصوص پرونده خاشقچی بودیم و حتی دست نداشتن بن سلمان در این ماجرا نیز از سوی مشاور امنیت ملی ترامپ مطرح شد.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا که جهت شرکت در اجلاس اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آ.سه‌.آن) دو روز پیش به سنگاپور رفته بود، در جمع خبرنگاران گفت: براساس شواهد و قراین موجود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دخالتی در جنایت قتل جمال خاشقجی نداشته است.
وی افزود: کسانی که نوارهای صوتی ضبط شده را شنیده‌اند به نتیجه‌ای دال بر نقش ولیعهد عربستان سعودی در این جنایت نرسیده اند.
روزنامه کارار با درج عنوان 'دارو داده و تکه تکه شد' به اعتراف آل سعود در تکه تکه کردن جنازه خاشقچی اشاره کرد و نوشت: دادستان کل عربستان سعود مرگ خاشقچی را در نتیجه درگیری و خوراندن داروی سمی به وی دانسته و اعتراف کرد که جنازه این روزنامه نگار پس از قتل، تکه تکه شده و به خارج از کنسولگری منتقل شده است.
به نوشته این رسانه، دادستانی عربستان سعودی، مسئول سازماندهی گروه جنایت را احمد العسیری معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان معرفی کرد.
پایگاه اینترنتی شبکه خبر.7 با انتشار گزارشی تحت عنوان 'به این دو اسم دقت کنید، عربستان برای توجیه تلاش می کند' به اعتراف دیروز دادستانی این کشور اشاره کرد و نوشت: مطرح کردن نام سعود القحطانی مشاور دربار پادشاهی و احمد العسیری معاون سازمان اطلاعات از سوی دادستان عربستان مبنی بر بازجویی از این دو نفر و چرخاندن نوک پیکان اتهام آمریت قتل به این افراد نشان دهنده تلاش گسترده از سوی ریاض است تا بتواند کرسی ولیعهدی بن سلمان را همچنان حفط کند.
روزنامه آکشام با درج عنوان 'قتل خاشقچی اشتباهی بزرگ بود' به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت: افشای مرحله به مرحله ابعاد گوناگون جنایت خاشقچی در ساختمان کنسولگری و فشار افکار عمومی باعث شده تا مقامات آل سعود وادار به اعترافات گسترده ای شوند به طوری که بلافاصله پس از بیانیه دادستانی این کشور، عادل الجبیر نیز طی نشست خبری در ریاض، پایتخت این کشور گفت: 'قبول داریم که قتل خاشقجی جرم و اشتباه بزرگی بود.'
این روزها رسانه های ترکیه بر نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی متمرکز شده و او را آمر اصلی قتل این روزنامه نگار منتقد مقامات ریاض عنوان می کنند.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.
خاورم/1905**1211

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی