سردرگمی متجاوزان در الحدیده و تلاش برای فریب افکار عمومی/تحلیل


سردرگمی متجاوزان در الحدیده و تلاش برای فریب افکار عمومی/تحلیل

خبرگزاری آریا - پارس تودی-عربستان و امارات پس از چند ماه حمله به حدیده، در نهایت ناچار شدند بدون کسب دستاوردی، توقف حمله علیه این بندر راهبردی را اعلام کنند، موضوعی که انصارالله یمن رد کرده، اما گویای سردرگمی ریاض و ابوظبی است.

سردرگمی متجاوزان در الحدیده و تلاش برای فریب افکار عمومی/تحلیل
خبرگزاری آریا - عربستان و امارات پس از چند ماه حمله به حدیده، در نهایت ناچار شدند بدون کسب دستاوردی، توقف حمله علیه این بندر راهبردی را اعلام کنند، موضوعی که انصارالله یمن رد کرده، اما گویای سردرگمی ریاض و ابوظبی است.
عربستان و یمن عملیات «نصر الذهبی» یا «پیروزی طلایی» را علیه بندر الحدیده از ژوئن گذشته آغاز کردند و اکنون 5 ماه از این عملیات می گذرد. هدف این عملیات، بازپس گیری بندر الحدیده از کنترل انصارالله بود تا محاصره انصارالله تکمیل شود.
در واقع، کنترل الحدیده و محاصره آن با هدف ممانعت از ورود هرگونه کمک های بشردوستانه از این بندر به یمن بود تا فاجعه انسانی در این کشور به بالاترین سطح برسد، انصارالله تحت فشار قرار گیرد و مردم یمن علیه انصارالله قیام کنند.
با گذشت 5 ماه از این عملیات کنترل الحدیده در اختیار عربستان و امارات قرار نگرفت، این عملیات فاجعه انسانی را در یمن شدت بخشید، بدون اینکه مردم علیه انصارالله قیام کنند.
اکنون عربستان و امارات در حالی از توقف حمله علیه الحدیده خبر دادند، که مقام های انصارالله و شورای عالی سیاسی یمن از جمله «یاسر الحوری»، دبیرکل شورای عالی سیاسی یمن و «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن ضمن رد ادعای توقف حمله علیه الحدیده، اعلام کردند که حمله های جنگنده ‌های ائتلاف سعودی علیه الحدیده، تشدید نیز شده است.
اما سؤال این است که چرا عربستان و امارات ادعای توقف حمله علیه بندر الحدیده را مطرح کردند؟
به نظر می رسد مهمترین علت، فشار افکار عمومی جهانی علیه عربستان سعودی به خصوص پس از کشته شدن «امل حسین»، دختر 7 ساله یمنی است.
البته این فشار افکار عمومی بیش از آنکه ناشی از نگرانی درباره بحران یمن باشد، ناشی از جنایت علیه «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی بود که توسط نیروهای امنیتی عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید.
این فشارها از جانب رسانه ها و شخصیت های سیاسی علیه عربستان و امارات اعمال شد. روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی حاکمان سعودی را «غیرقابل اعتماد» و «بی رحم» خواند و با ارائه آماری اقدام های بن سلمان را «قتل عام» نامید.
در همین حال، مخالفت با ادامه جنگ علیه یمن به «موضع مشترک» برخی از بازیگران غربی تبدیل شد. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و برخی از مقام های اروپایی، ادامه جنگ علیه یمن را «فاجعه بشری» نامیدند.
برخی از مقام های کنونی دولت آمریکا از جمله وزیر خارجه نیز در سیاست اعمالی خود لزوم پایان دادن به جنگ علیه یمن را اعلام کردند. همچنین 30 نفر از مقام های دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در موضعی مشترک خواستار پایان جنگ علیه یمن شدند.
عربستان و امارات با طرح ادعای توقف حمله علیه الحدیده سعی دارند افکار عمومی را فریب دهند. «یاسر الحوری»، دبیرکل شورای عالی سیاسی یمن در همین خصوص گفت ائتلاف متجاوز تلاش می‌ کند در راستای فریب جامعه بین ‌الملل و انحراف افکار عمومی چشمان جامعه جهانی را به روی فاجعه انسانی یمن ببندد تا مانع اتخاذ مواضع بین ‌المللی در این خصوص شود.138/112
نویسنده: سید رضی عمادی
بیشتربخوانید:
گزارش: آخرین تحولات امنیتی یمن؛ ناکامی متجاوزان سعودی در حمله به الحدیده
گزارش: الحدیده زیر آتش بمباران‌های متجاوزان سعودی - اماراتی
تشدید حملات ائتلاف‌سعودی به‌الحُدیده؛ نگرانی به‌سبک آقای دبیرکل/ تحلیل
کلیدواژه یمن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید