امین فقیری تعریف همیشگی از روستاییان را برهم زده است


امین فقیری تعریف همیشگی از روستاییان را برهم زده است

پژوهشگر حوزه ادبیات و نویسنده شیرازی با اشاره به برخی از آثار امین فقیری گفت: فقیری چهره مبارز و سربلندی مردم روستا را تغییر داده و به چهره خشن و دور از فرهنگ شهری روستائیان پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، مهدی زمانی ظهر امروز (۲۴ آبان ماه) در آیین نکوداشت استاد امین فقیری اظهار کرد: امین فقیری ۳۴ سال پیش کار خود را آغاز می کند و از ابتدای کار حسابش را از ادبیاتی که از زندگی واقعی بیگانه است و از دریچه احساس به زندگی می نگرد و با امیدی واهی به آینده نگاه می کند و یا افتخار اعراق آمیز به گذشته دارد، جدا می کند.

پژوهشگر حوزه ادبیات و نویسنده شیرازی افزود: فقیری در آثارش مردانگی و غیرت؛ عشق و محبت؛ مقابله به استعمار انسانی؛ حمایت از ارزش های انسانی؛ دفاع از عدالت اجتماعی از یک سو و مقابله با خرافه پرستی؛ بیان رنج و درد آدمی از سوی دیگر مشهود است.

زمانی با بیان اینکه کوشیده تا انسانی هایی با ارزش های اخلاقی تربیت کند و شعور اجتماعی و فرهنگ اخلاقی همواره مورد توجه فقیری بوده است، تصریح کرد: در برخی از آثار فقیری، شیوه نگارشش به شیوه رئالیستم نزدیک شده و به بیان زندگی روستاییان و مهاجرت اجباری به شهر، عدم درک فرهنگ شهری که سبب تبدیل به ناهنجاری شده و شخصیت مبارز آنها تبدیل به افراد سرافکنده پرداخته است و تعریف همیشگی از مردمان روستا را تغییر داده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فقیری فقرگرایی را ناشی از شکافت عمیق بین انسان و جامعه می داند و تفکرات نادرست به زندگی و جهان ناشی از نگاه به زندگی خصوصی انسان را عنوان می کند، عنوان کرد: در آثار سورآلیستی فقیری مانند جانمایه داستان زمستان پشت پنجره با عنصر تخیل بال و پر بیشتری به عشق داده و از سبک رئالیستی پیشی رفته و گاهی شکل شعر گونه‌ای پیدا کرده است.

وی با اشاره به یکی از آثار فقیری با نام «سگ های تاریکی» گفت: فقیری با ترکیب رئالیست و سورالیست ثابت کرده که تخیل ادمی چیزی نیافریده که واقعی نباشد.

پایان پیام/588

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید