50 درصد واحدهای مسکونی مددجویان زلزله زده احداث شد


50 درصد واحدهای مسکونی مددجویان زلزله زده احداث شد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی کرمانشاه گفت: از 2 هزار و 195 واحد مسکونی مددجویان زیرپوشش بهزیستی که در زلزله 7.3 ریشتری سال گذشته تخریب شد، هزار و 135 واحد یعنی 50 درصد آن ها آماده تحویل به مددجویان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امید قادری روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت سالگرد زلزله 21 آبان 96 کرمانشاه در سرسرای فجر اداره کل بهزیستی برگزار شد، نوسان های قیمت مصالح ساختمانی در ماه های اخیر را عامل تاخیر در احداث تمام واحدهای مسکونی طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده عنوان کرد.
او در ادامه از احداث کلیه واحدهای روستایی مددجویان مناطق زلزله زده تا پایان آذر ماه خبر داد و گفت: از هزار و 135 واحد احداثی مددجویان بهزیستی 370 واحد آن را بسیج سازندگی با همکاری سپاه پاسداران احداث شده است.

** 77 هزار و 500 نفر در مناطق زلزله زده بررسی روانی شدند
قادری در ادامه بازسازی روانی زلزله زدگان را در کنار بازسازی واحدهای مسکونی مهم خواند و افزود: بلافاصله بعد از وقوع زلزله به منظور بازسازی روانی زلزله زدگان کارگروهی با محوریت بهزیستی در استان به منظور مداخلات روانی بین زلزله زدگان شکل گرفت و تاکنون 77 هزار و 500 نفر از لحاظ روانی بررسی شده اند.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون پنج مرحله مداخلات روانی در مناطق زلزله زده انجام شده گفت: درمان های روانی کاری مستمر و طولانی مدت است و در بررسی به عمل آمده نیم درصد مردم درگیر مشکلات روانی بوده اند که خیلی پایین تر از حد نرم بین الملل بود.
قادری ، اعتقادات مردمی، اتحاد و همبستگی مردم ایران در زلزله و اقدام های همه جانبه نظام را عامل کاهش آسیب های اجتماعی و روانی در مناطق زلزله کرمانشاه عنوان کرد.
او در ادامه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در همه جوامع وجود دارد، افزود: نباید یک مورد از آسیب اجتماعی در مناطق زلزله زده را به همه مناطق زلزله زده تعمیم داد و سیاه نمایی کرد.
قادری ، فضاسازی تاریک از مشکلات مردم مناطق زلزله زده را عامل ناامیدی مردم و مسئولان دانست و از رسانه ها و شبکه های اجتماعی خواست ابتدا مشکل اجتماعی را به نهادهای مسئول گزارش دهند بعد در پی کشف واقعیت ماجرا باشند.

** کاهش خودکشی در مناطق زلزله زده
وی همچنین گفت: طبق اسناد پزشک قانونی استان ، آمار خودکشی مناطق زلزله زده نسبت به سال قبل از آن 14 درصد کاهش یافته است و این حاصل اقدام های فوری و مهم خدمات روان درمانی در مناطق زلزله بوده است.
به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، در زلزله 7.3 ریشتری سال گذشته استان، 26 نفر دچار قطع نخاع، 118 نفر معلول، 14 کودک بی سرپرست، 67 کودک یکی از والدین خود از دست دادند و 128 زن سرپرست خانوار شدند که همگی زیرپوشش بهزیستی قرار گرفته اند.

** یک میلیارد و 137 میلیون تومان به اشتغال زلزله زدگان کمک شده است
قادری همچنین اظهار داشت: در زلزله سال گذشته به اشتغال 181 خانوار زیرپوشش بهزیستی در مناطق زلزله زده آسیب جدی وارد شد که بهزیستی به منظور بازسازی اشتغال آنها؛ یک میلیارد و 137 میلیون تومان به ازای هر خانوار 15 میلیون تومان کمک بلاعوض کرد.
وی افزود: بهزیستی به منظور توانمند سازی و اشتغال زایی خانوارهای زیرپوشش خود در مناطق زلزله زده تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند و تا یک سال نیز به منظور رونق گرفتن اشتغال انها مستمری آنها قطع نمی شود.

** بهزیستی 15 پروژه در مناطق زلزله زده اجرا می کند
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه همچنین از انجام پروژه های مختلف تحت نظر بهزیستی در مناطق زلزله زده خبر داد و اضافه کرد: 15 پروژه مانند احداث مهد کودک، اورژانس های اجتماعی، مراکز توابخشی و غیره زیرنظر بهزیستی در این مناطق انجام می شود که تنها 2 آن با اعتبارات دولت است و بقیه به کمک خیران انجام می شود.

** غذای رایگان به کودکان مناطق زلزله زده
وی همچنین گفت: در زلزله تلخ 7.3 سال گذشته 35 مهد کودک در مناطق زلزله زده تخریب شد که در سال جاری این مهد کودک ها در کانکس به صورت رایگان به کودکان زلزله زدگان خدمت رسانی می کنند و از طرف بهزیستی یک وعده غذا گرم دریافت می کنند.
او از افتتاح مرکز توابخشی سرپل ذهاب و شهر تازه آباد خبر داد و گفت: بسیاری از افراد معلول جسمی و ذهنی مناطق زلزله زده در این توابخشی تحت درمان هستند.
قادری از پرداخت اجاره مسکن بیماران قطع نخاعی زلزله زده از سوی استانداری اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جاری همچنین به منظور نگهداری از بیماران معلول زلزله که خانواده هایشان توان نگهداری از آنها را نداشتند مرکز شبانه روزی توانبخشی بهداری با 44 تخت راه اندازی شد.
قادری در پایان گفت: متاسفانه خدمات و اقدام های گسترده و همه جانبه دولت به زلزله زدگان در همه حوزه ها کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
در استان کرمانشاه 54 هزار خانوار با بیش از 100 هزار نفر جمعیت زیرپوشش بهزیستی است که حدود هشت درصد جمعیت حدود 2 میلیون نفری استان را شامل می شود.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 9 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3209/8066

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟