خلاقیت‌های مرتضی احمدی برای فرهنگ و هنر ایرانی


خلاقیت‌های مرتضی احمدی برای فرهنگ و هنر ایرانی

مرتضی احمدی یا صدای طهران با کوله‌باری نوستالژی فرهنگی و هنری چهار سال است که فقط صدا، آوا و حرکاتش را می‌شنویم.

خلاقیت‌های مرتضی احمدی برای فرهنگ و هنر ایرانی
به گزارش فانوس، امروز دهم آبان سالروز تولد هنرمندی در عرصه فرهنگ و هنر است که تهران قدیمی را هم با صدای او به خاطر می‌آورند زمانی که با لحن و آوای شیرین خود کوچه، محله و بازار و آداب و رسوم قدیمی ایرانی را معرفی می‌کرد و در عین روایت‌های جذابش به جوانان و جامعه نیز هنرمندانه پند و اندرز می‌داد نه رفتار موعظه‌ای کلیشه‌ای برخی از برنامه‌های امروز که حوصله مخاطب را سر می‌برد. او مرتضی احمدی هنرمندی بود که در فرهنگ و هنر مرزی نمی‌شناخت.روزی در جامعه یک بازیگر، روزی صداپیشه و روزی قصه‌گو و...

مرتضی احمدی چهار سالی است که از میان ما رفته اما هنوز نوستالژی بیان و حرکات هنرمندانه‌اش در یادها باقی مانده است. مردی که چنین روزی یعنی دهم آبان سال 1303 در تهران بدنیا آمد. احمدی در چهار عرصه سینما، تلویزیون، رادیو و تئاتر فعال بود. در هنر دوبلاژ،‌در نگارش کتاب‌ توانمند بود.

در هنر آواز و موسیقی نیز یکی از خوانندگان سبک بیات تهران بود، به علاوه اینکه نام و صدایش در زمره انگشت‌شمار پیش‌پرده خوانان برده می‌شد.

فعالیت دیگر مرتضی احمدی در شرکت «چهل و هشت داستان» بود که در اوایل انقلاب به تولید محصولات فرهنگی برای کودکان ایرانی می‌پرداخت.

مرتضی احمدی علاوه بر گویندگی به جای شخصیت بابا علاءالدین در کارتون سندباد و هم چنین روباه مکار در پینوکیو گویش‌های بسیاری را در دوبله ایران از خود به‌یادگار گذاشت که مصداق بارز آن «بینوایان- 1958- به جای قاضی دادگاه» بود و البته وی همچنین در دوبله فیلم‌های ایرانی هم ید طولایی داشت. علاوه بر این مرتضی احمدی در رادیو هم دستی در کار داشت و «صبح جمعه با شما» کنار منوچهر نوذری فعالیت می‌کرد. با همه این خلاقیت‌ها، ایده‌پردازی‌ها و اراده و پشتکار، کوله‌باری از نوستالژی فرهنگی و هنری به جای گذاشت و ساعت 11 صبح روز سی‌ام آذرماه سال 93 در سن 90 سالگی به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن درگذشت. پیکر مرتضی احمدی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

امروز در دهم آبان سال 97 یادش را گرامی می‌داریم . مرحوم احمدی برخی از قدیمی‌ترین ترانه‌های کوچه‌بازاری تهران را به صورت «ضربی‌خوانی» بازخوانی کرده است. تا آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی- اسلامی و حتی گویش‌ها و آیین‌های این مرز و بوم برای همیشه ماندگار بماند. سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما وتلویزیون هم درباره او گفته است: "این نوشته‌ها یادگاری است که باید منتقل می‌شد به نسل‌های بعد و همت این کار را کسی جز مرتضی احمدی نداشت."


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج