خروج آمریکا از معاهده منع موشکی در تقابل با چین است نه روسیه


خروج آمریکا از معاهده منع موشکی در تقابل با چین است نه روسیه

تهران - ایرنا - نشنال اینترست نوشت: تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از معاهده منع موشک‌های هسته ‌ای میان برد سال 1987 با بهانه نقض این معاهده توسط روسیه در واقع تقابل با پکن است نه مسکو.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از نشنال اینترست، ایالات متحده 20 اکتبر (28 مهر) اعلام کرد که از معاهده منع موشک‌های هسته ‌ای میان برد سال 1987 بین روسیه و آمریکا، خارج خواهد شد. این تصمیم پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مطرح شد که روسیه را به نقض این پیمان برای سال های متمادی محکوم کرد و گفت که اجازه نخواهد داد این کشور توافق نامه هسته ای را نقض و از تسلیحات هسته ای استفاده کند.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد بین 'میخائیل گورباچف' آخرین رهبر اتحاد جماهیرشوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 1987 به امضا رسید. براساس این پیمان توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک‌های دریایی منع می‌شوند.
به نوشته نشنال اینترست، با اینکه آمریکا بارها روسیه را به دلیل نقض این معاهده سرزنش کرده است اما خروج آمریکا از این معاهده در واقع نه به خاطر روسیه است و نه به دلیل سلاح هسته ای، بلکه بیشتر شروع عصر جدیدی در رقابت راهبردی با چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.
چین هرگز معاهده منع موشک‌های هسته ‌ای میان برد را که امکان ساخت موشک های بالستیک و کروز زمینی با برد 500 تا 5500 کیلومتر را منع می کند، امضا نکرده است. این بدین معنا است که چین می تواند زرادخانه های وسیع با پدافندهای دفاعی (زمینی/دریایی/هوایی) تا برد 1500 کیلومتر بسازد؛ این درحالی است که تمامی این سلاح ها در رده سلاح هایی قرار می گیرد که ایالات متحده طبق معاهده منع موشک‌های هسته ‌ای میان برد از گسترش و استقرار آن منع شده است.
به گفته تحلیلگران نشنال اینترست، با وجود افزایش روابط غیر دوستانه در غرب اقیانوس آرام، ایالات متحده از این موضوع نگران است که در صورت بروز درگیری در این منطقه، نیروهای دریایی آمریکا با خطر جدی مواجه خواهند شد زیرا فقط می توانند به سیستم های دریایی قدیمی خود متکی باشند.
خروج ایالات متحده از معاهده منع موشک‌های هسته ‌ای میان برد می تواند به کابوسی برای چین مبدل شود، زیرا قانون منع ساخت سلاح های هسته ای پیشرفته توسط آمریکا که در این قرارداد ذکر شده است را نقض خواهد کرد.
به نوشته نشنال اینترست، سیستم های متعارف جدید آمریکا، ممکن است با فعال سازی نسخه زمینی سلاح 'تاماهاک' باشد اما تدریجا به موشک های بالستیک مثل 'دی اف 21 و 'دی اف 26' ارتقا یابد و در مناطقی همچون شمال ژاپن، گوام، جنوب فیلیپین یا حتی شمال استرالیا مستقر شود.
متخصصین جنگی چین، از مدت ها پیش نگرانی خود را از امکان رخ داد چنین سناریویی ابراز کرده بودند، سناریویی که طی آن آمریکا و متحدانش از فعالیت های گسترده چین در آب های منطقه جلوگیری کنند.
بسیاری از تحلیلگران کنترل تسلیحات هشدار داده اند که خروج ایالات متحده از این معاهده می تواند آغازگر نسل جدیدی از موشک ها باشد در حالی که 'آلکسی پوشکوف' سیاستمدار روسی می گوید، چنین خروجی می تواند ضربه ای مهلک به ثبات سیستم استراتژیکی سراسر دنیا وارد سازد.
به گفته تحلیلگران، اگرچه بسیاری از رسانه ها تمرکز خود را بر روسیه و چالش های بالقوه اروپا پس از خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته ‌ای میان برد قرارداده اند، اما شما فریب نخورید، بازی واقعی در آسیا خواهد بود.
**آساق**9470**1663**


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟